субота, 21. фебруар 2015.

Ko nema u glavi ima u sisama


  
- Mislila sam da mi se to nikad u životu neće desiti, ali, verovali ili ne, savremeno istraživačko novinarstvo podrazumeva svakakva iskustva.  Ideja nam je bila da proverimo kako će građani reagovati na osobu koja u centru grada prosi, ali ne za hleb, nego za „osnovno oruđe za rad“ mnogih današnjih devojaka – silikonske umetke.
Ovako je objasnila svoju ideju da u centru Beograda prosi novac za silikone novinarka srpskog "Telegrafa".
Njen transparent "Skupljam za silikone. Molim vas pomozite" kod jednih je izazvao bijes, a kod drugih samilost i podršku. Ravnodušnih skoro d nije bilo.

Njima treba lova 


Svako malo kod nas se rodi po neko novo zanimanje, koje prati posve nova i do tada nepoznata riječ. Tako su prvo došle "sponzoruše", a koju godinu kasnije "starlete". Ova dva zanimanja se odnose na djevojke koje  u životu ne rade ništa, kojima ne teče radni staž, ali su pune love i baš popularne.
Tako su "sponzoruše" bile one djevojke koje su se "zabavljale" isključivo za lovu ili, u naturi, za fimirane krpice. Kako se baš tih kasnih postratnih devedesetih i ovdje pročulo za "Luj viton", "Pradu", "Šanel", "Fendi" .... i druge markice svjetski poznatih dizajnera tako su isti postali "legitimacija stila i staleža" sponzoruša, posebno jer je u stvarnosti mali broj ljudi koji su sebi to istinski mogli da priušte.
Nije prošlo malo a sa ubrzanim razvojem društva, "sponzoruše" su evoulirale u "starlete". Sociolozi se slažu da je razlika u tome što je sponzoruše zanimao samo novac, a strarlete i novac, ali i medijska slava. Oni direktniji u iskazu profesiju starleta prevode nešto kao "elitna prostitutka", jer joj je klijentela elitna u smislu debljine novčanika.
Preduslov za bavljenje tim zanatom je vadjenje rebara i "plastične investicije" kao što su ugradnja silikona u usnama, na jagodicama, u grudima, u zadnjicama..... u neograničenim količinama. 
E sada koliko je investicija na kraju isplativa zavisi i od ličnog PR, ali i od medijske podrške bez koje starleta nije starleta. Istražujući novi popularni biznis pročitala sam da one koje su "top" u medijima svakodnevno mjesečno zaradjuju po nekoliko plata doktora nauka.
Hrvatska starleta i pjevačica Simona Gotovac svoju profesiju opjevala je u nezvaničnoj himni svih starleta stihovima:
"Malo para, puno krokodila, a ja neću živjeti bez stila, hoću Guči, Pradu i Versaće a ne da nekom noću perem gaće. Lova svima treba lova, meni treba lova.....Ante pare daj, Ante pare daj, Ante, Ante, Ante - pare daj...."
Da su starlete u usponu kada je u pitanju i njihov društveni ugled, svjedoči jedna druga hrvatska top starleta - Nives Celzijus. Nives je ni manje ni više bila VIP zvanica na nedavnoj inauguraciji nove predsjednice Hrvatske Kolonde Grabar Kitarović u Zagrebu. Iako je izjavila da je za tu priliku spjevala i pjesmu, neko je bio dovoljno pametan da taj dio protokola ipak popuni Radojkom Šverko.
Velika lova koju zaradjuju starlete učinila je ovo zanimanje primamljivim i za one koji imaju primarnu djelatnost, koja takodje zahtijeva lijep izgled, ali ne donosi visoku zaradu. Tako je nedavno u Bukureštu u sklopu istrage lanca elitne prostitucije uhapšeno više od 30 tv voditeljki i manekenki, koje izgledaju posve starletovski.  Kako je objavljeno po večeri su zaradjivale više od 10.000 evra, a organizator lanca je klijentima naplaćivao 1.500 evra samo za upoznavanje sa poznatim osobama.  
Kako je klijentela starleta uglavnom skrivena, ovih dana posebno  interesovanje znatiželjnika privukla je jedna informacija iz policijske istrage. U telefonu pevačice i starlete Slađane Guduraš, koja je u decembru poginula u saobraćajnoj nesreći, pronadjeni su brojevi telefona klijenata medju kojima su  brojne poznate ličnosti iz svijeta sporta, politike, estrade, biznisa, ali i jedan bivši ministar "koji je godinama bio u vrhu vlasti".
 - On je bio redovan korisnik usluga prostitucije. Pre nekoliko meseci platio je čak 500 evra za usluge prostitutke iz ove grupe, rekao je medijima izvor iz istrage.
Zahvaljujući tom „zlatnom“ telefonu olakšano je hapšenje makroa i glavnog organizatora lanca elitne prostitucije Mihajla Maksimovića sa kojim je uhapšeno i nekoliko starleta osumnjičenih za prostituciju, ali su one puštene na slobodu veoma brzo uz prekršajne prijave.
Kako imena starleta danima nisu silazila sa naslovnih strana štampe, tako im je i cijena vrtoglavo rasla. Najpoznatija od svih "Mimi Oro" (nadimak prikačen nakon tv propitivanja u kojem je pokazala da glupost ne boli) poskupjela je više nego duplo.
Ovim je samo još jednom u praksi dokazana stara novinarska deviza: "Na kraju je sve samo marketing".
Ali nije sve više ni do medija. Kako društvene mreže i IT revolucija preuzimaju primat nad javnim prostorom, visprene starlete su veoma brzo ovladale novih tehnologijama koje im pružaju mogućnost vlastitog PR. Već pomenuta Mimi Oro na jutjubu ima svoj spot u kojem trazi "novog dečka menadžera, fudbalera, tajkuna.." za "KEŠ".


Legenda o Šuhri



Poznavaoci socioloških kretanja zemalja u tranziciji, smatraju da je zanimanje starleta došlo ovamo sa poplavom rijalitija i emitovanja kućnih porno uradaka. Iako je sve stvar ličnog izbora, ipak u vremenima opšte besparice, ekonomske krize koja ne prolazi i visoke stope nezaposlenosti starlete nerijetko postaju uzor mladim djevojkama. Jer: imaju lovu, nose skupe krpice, idu na fensi mjesta, vozaju se ferarijem, plove na jahtama.... Pored toga i mediji ih redovno prate pa im ni slave ne manjka.
Prvi simptom opasnog uticaja starleta na mlade djevojke je ono naivno pućenje usta klinki na selfijima kod wc šolja i njihovo uredno kačenje po društvenim mrežama. Poslije dolazi faza dva: silikonske grudi za 18. rodjendan.......
Tužnu, ali istinitu priču o uticaju starleta na izgled nacije nedavno mi je ispričao kolega kojem je u gostima boravio drug iz Amerike. U šetnji gradom, upitao ga je ponosno: Kakve su nam djevojke? Jesu li lijepe? Gost iz Amerike trudio se da bude obazriv: Jesu, jesu samo imate mnogo prostitutki.
- To je on rekao zbog oblačenja, pojašnjava mi šokirani domaćin izjavu  američkog gosta u slučaju da sam "plavuša".
Teško je utvrditi da li je za sunovrat  sistema vrijednosti potrebna reforma obrazovanja, reforma vaspitanja ili nečeg trećeg? I kako mladom čovjeku, mladoj djevojci koja čezne da joj je "posao dobar, a para laka" reći da postoje mnoge druge, vrijednije i važnije stvari od debljine novčanika ili marke krpice koju na taj način zaradi, a da ti povjeruju?
Na jedan divan način prije skoro dvije godine svoje studente u bitku protiv starleta i spoznoruša poslala je jedna hrabra profesorka. Profesorka Rajna Dragičević sa Filološkog fakulteta u Beogradu svršene studente u svijet ispratila je govorom koji je postao hit u regionu. Govoreći im da sve vrijednosti nisu izumrle, iako se drušvo urušava,  prof. Dragičević povjerila im je težak zadatak da kao budući profesori sačuvaju i osnaže prave vrijednosti.
"Ponosite se svojim zanimanjem koje se može steći samo upornim, vrednim radom, odricanjem, nespavanjem i višegodišnjim samosavladavanjem i samoodricanjem. Ne dozvolite da vam bahati, hvalisavi i samouvereni vlasnici raznoraznih restorana, firmi, privatnih aviona, luksuznih stanova drže lekcije o uspehu, jer VI STE PROFESORI, a oni su samo vlasnici kvadratnih metara!  
Pokušavaju da omalovaže profesorsko zanimanje. Imajte na umu to da ste vi čuvari dostojanstva svoje profesije. Zvanje profesora stiče se sa puno truda, ali još više muke treba uložiti u znanje kako nositi tu važnu titulu. Vodite računa o načinu na koji se ponašate i kada niste u školi, razmišljajte o svom odevanju, stavu, odnosu prema kolegama, prema učenicima i njihovim roditeljima.
Ne zaboravite da ćete predavati glavni predmet, prvi u rubrici u dnevniku, i da ćete sa svojim učenicima provoditi više vremena od svih ostalih profesora. Vaš uticaj na učenike biće najvažniji. Budite svesni te odgovornosti. Kao profesori srpskog jezika, vi ste čuvari našeg jezika i kulture......
Krenite u rat protiv svih starleta, sponzoruša, pevačica, manekenki, tajkuna, biznismena i pobedite ih. Vi im morate postati orijentaciona tačka, svetionik u životu! Za taj rat imate 45 minuta dnevno skoro svakog radnog dana, a to nije malo.....  
Vi imate misiju: ako uspete da povratite autoritet škole i znanja (a to se ne može postići nijednim zakonom, već entuzijazmom profesora), padaće kao domine sve prepreke ka boljem životu u Srbiji. Od časa srpskog do ekonomskih reformi! Od časa srpskog do borbe protiv korupcije! Od časa srpskog do kosmosa!Vaša moć je ogromna i vaš zadatak je od strateškog značaja. ...Nikada nemojte  zaboraviti: VI STE PROFESORI!
Prof. Dragičević nakon govora koji je dospio u medije i probudio simpatije i podršku miliona, nestala je iz javnosti u koju, skromna i posvećena, svojom voljom nije ne dospijela. Nije poznato da li misija, koju je povjerila svojim studentima, daje konkretne rezultate u praksi, ali je jasno da je teška i neravnopravna bitka pred njima - anonimnima protiv medijskih superstarova - "starleta".
Prostitucija, elitna ili "obična", postoje od kada je svijeta i  zbog toga se i zove najstarijim zanatom. I nije problem u tome!
Problem je u medijskom favorizovanju "najstarijeg zanata" kroz tretman koji imaju njegove uposlenice (starleta na italijanskom znači zvijezda) ništa manji od  svjetski slavnih pjevačica, glumica ili mnogo veći nego što će to ikada imati svjetski priznata naučnica.
U toj ponudi slave, love i medijske pažnje posao "starlete" se nudi kao atraktivan, prestižan i poželjan, a preduvane silikonske djevojke trebalo bi da budu uzori i predmet divljenja mladih ljudi.
Sjećam se kada smo mi bili klinci bila je neka Šuhra, koja je taj najstriji zanat "radila" u malom skrivenom bircuzu "Drina" na Baščaršiji. O  Šuhri su se pričali vicevi, andegdote... ali niko nikada nije saznao kako izgleda, niti je koga bilo briga. I pored "Drine" rijetko je ko prolazio, obično se prelazilo na drugu stranu ulice. Njihov biznis bio je njihova stvar. A Šuhra ona je za života dobila spomenik. Šuhra  smo zvali onu sklupturu na Skenderiji raširenih ruku i nogu. "Vidimo se kod Šuhre u osam". Na taj način grad se odužio i svojoj tajnoj, skrivenoj strani. Ali nikome nikada nije palo na pamet da traži intervju sa Šuhrom.
U to vrijeme deviza uspjeha, slave i love još nije bila: Ko nema u glavi ima u sisama. 

Нема коментара:

Постави коментар