"Da nedelje ne bi
dosadne bile, dan za spavače tužnoga lika, u pomoć evo TV sile i Nedeljnog
zabavnika".
Rođeni šezdeset,
sedamdeset i neke započinjali su nedjeljna jutra ovom rečenicom iz
"Nedeljnog zabavnika", edukativnog, zabavnog i maštovitog dječijeg
programa TV Sarajevo, koji je režirao "naš" Britanac Timoti Džon
Bajford.
Hvala g. Bajford
Timoti Džon Bajford
napravio je najbolje TV serije za djecu na prostorima bivše Jugoslavije -
"Neven", "Poletarac", "Babino unuče", "Metla
bez drške", "Tragom ptice Dodo", "Notna svaštara"...
Na TV Beograd stigao je
sa Bi-Bi-Sija i sa nama ostao do kraja biološkog života. Ovih dana nas je
napustio, hiljade, sada već ljudi iz generacija koje su odrasle uz "Pitam
se, pitam se...", "Uh ta nemojte kasti"..., napisalo je
posljednji pozdrav: Hvala za srećno djetinjstvo, gospodine!
Timoti Bajford ostavio
je prije nekoliko godina svojevrsnu oporuku sa uputstvom kako treba da se
ponašamo kada "bude odapeo", bez čitulja i lažnog patetisanja posebno
nama svojstvenog.
"Samo moje telo će
biti mrtvo, a ja ću živeti u svima koji su me poznavali, i neka oni slave moj
život i neka uživaju i sećaju se delića mene koji su našli svoj put do
njih".
Nije samo smrt junaka
našeg odrastanja ono što me opredijelilo da se bavim ulogom medija i njihovom
odgovornošću za stanje nacije. Sa mnogim prijateljima izvan svijeta novinarstva
razgovarala sam ovih dana uglavnom o tome. Među njima bio je i jedan vladika.
Otvaranje teme inicirala su dva zlata koje je hor "Jedinstvo" osvojio
na Međunarodnom takmičenju u Veneciji. Za koliko medija će ta vijest, biti
vijest dana? Pitam se, pitam se...
Ne mogu sa stoodstotnom
tačnošću da se sjetim kakve su vijesti bile u vrijeme "Nevena" i
"Poletarca", jer djeci su vijesti dosadne, a često i zabranjene. Ali
ako me sjećanje služi, kada bismo ih čuli u prolazu nakon crtaća u 19.15, nismo
doživljavali traume, jer da jesmo, traume bi ostale urezane u nama.
Sigurna sam da vijesti
tada nisu započinjale crnom hronikom, da nisu vrvjele nesrećama i nesrećnim
sudbinama, nego da su uglavnom bile pregled političkih, privrednih i kulturnih
događaja dana. In memorijam se čitao na kraju dnevnika za preminulog prvoborca,
visokog člana Partije ili uglednog javnog radnika.
Onda su došli ratovi, a
ratovi su i uvijek i samo crna hronika. Vijesti o smrti, a koje bi drugo,
zauzimale su 90 odsto informativnih emisija. Vijesti o kriminalu u tim ratnim
godinama nije bilo. Nije bilo ni dječijih emisija. Rat je smrt, nesreća i
stradanje pa su i vijesti u tom vremenu - vijesti o smrti, nesreći,
stradanju...
Oni koji su preživjeli
dočekali su mir u nadi da će im on vratiti sve ono što je nestalo sa ratom...
Ali ni u miru Timoti Džon Bajford nije dobio priliku da snimi barem samo još
jednu sjajnu emisiju za postratne klince. Dina Vranešević i Ljubivoje Ršumović
pokušali su da novoj generaciji prenesu poruke "Sestre slatke" iz
"Fazona i fora". Teško, bez novca, snimljeno je nekoliko sjajnih
nastavka "F&F". I kraj. Sve je na tom stalo.
Crnohroničarsko
novinarstvo postalo je trend. Buđenja nam godinama počinju vijestima iz crne
hronike. Jutarnje programe uz prvo "dobro jutro" prate vijesti o tome
ko je poginuo u noći, ko je koga i gdje ubio, ko se samoubio, ko je opljačkan,
gdje je i ko silovan… Dan nam se završava posljednjim udarcem u mozak koji
zadaju rijaliti programi za pravljenje debila: "Farma" ili
"Veliki brat".
Bi-Bi-Si timovi
konsultanata koji su odmah poslije ratova na ovim prostorima radili edukacije,
posebno u javnim medijima, u želji da novinarstvo odvoje od dominantne
politike, a politiku izbace iz fokusa pažnje nacije crnu hroniku nametnuli su
kao najpoželjniji trend.
I tako je ostalo do
danas kada novine nerijetko dnevno donose od tri do četiri dominantna crna
naslova tipa: "Četvoro mrtvih u sudaru", "Muž ubio ženu",
"Punac pucao u zeta", "Zamjenik direktora pronevjerio milione",
"Profesorica silovala učenicu", "Maloljetnik ubio babu"...
Poslije prvog, ide
drugi krug u kojem dominira estrada i naslovi tipa: "Brena krala
struju", "Cecin sin pretukao mladića", "Stanija za noć
zaradila 1.000 dolara"...
Kuda to vodi?
Zato ovo nije slovo o
cenzuri ili autocenzuri, o tome šta je istina, a šta propaganda, nego o
suštinskoj ulozi medija čiji cilj i smisao nije samo informisanje, nego i
edukacija javnosti. Godinama mediji predano i temeljito rade na edukovanju
huligana, ubica, starleta, sponzoruša, pedofila, kriminalca…
Zastrašivanje javnosti
od devedesetih do danas upravo zbog toga u najvećoj mjeri ide na dušu novinara
i medija čija moralna odgovornost je onolika koliko su velike i ozbiljne
posljedice po društvo koje mediji proizvode.
Jer isto onoliko koliko
je nemoralno i neprofesionalno skrivati istinu da ne bi došlo do
"uznemiravanja javnosti", isto toliko je nemoralno proizvoditi strah,
stavljajući fokus javnosti na vijesti koje "ubijaju".
Posljedice medijskog
zastrašivanja dovele su ne samo do porasta nasilja i broja samoubistava, nego i
do povećanja straha ljudi koji su neprestano pod uticajem medija izloženi
stresu da ovdje ne mogu preživjeti, da ne mogu uspjeti, da po završetku
školovanja za njih neće biti posla, da će ih neko nedužne napasti, opljačkati,
ubiti, da su svi kriminalci i da je sve kriminal, da neće biti novca, da neće
biti struje, da neće biti lijekova...
Bez obzira na to da li
su razlozi stvaranja takve medijske slike zarada, afirmacija, politička borba
ili neznanje novinara i urednika, cijena je previsoka, jer se odražava u broju
duhovno pa i fizički stradalih ljudi.
To i jeste najveći
moralni grijeh današnjeg novinarstva, lišenog svake etike, ali i zakona
profesije.
U svim stručnim
knjigama piše da novinar kada počinje da piše tekst ili pravi TV prilog mora
sam sebi da postavi dva pitanja: Šta želim da kažem? Kuda to vodi?
Ako prvo pitanje poneko
i postavi, drugo, jasno je po sadržaju medija, ne postavlja gotovo niko. Jer da
je drugačije svaki novinar i urednik morao bi da se upita ima li društvenog
opravdanja za objavljivanje takvih vijesti i posebno kako će one uticati na
stanje javnosti?
Većina će se u odbrani
takvog pristupa, koji se teško može nazvati profesionalnim, pozvati na podatke
da je rubrika "crna hronika" najčitanija po analitici pregleda
tekstova na internetu. Ali niko neće znati da da odgovor na pitanje da li bi to
bilo tako da je ponuda medija drugačija?
Lice sa naslovnice
Jedan primjer govori u
prilog teze da ponuda diktira potražnju.
Tekst koji su čitaoci
lani najviše puta pročitali na portalu "Glasa Srpske" u nekoliko
mjeseci praćenja i koji je za nekoliko puta "prešišao" tekstove crne
hronike bio je onaj o banjalučkom gimnazijalcu Dejanu Gvozdercu koji je
primljen na prestižni Jejl.
To je samo jedan od
primjera koji signalizuje da su ljudi željni lijepih priča i dobrih vijesti.
Naravno, ne radi se tu
o uljepšavanju stvarnosti i stvaranju ružičaste slike, ali se radi o stvaranju
realistične slike društva u medijima. A u tom društvu žive i talentovani,
vrijedni ljudi, oni koji postižu rezultate i koji zaslužuju barem isto onoliko
medijskog prostora koliko ga dobijaju ubice, huligani, kriminalci, starlete…
Poslije godina i godina
takvog medijskog tretmana, društvo u kojem živimo očekivano bilježi pad morala,
destrukciju, povećanje nasilja. Huligani i starlete su uzor klincima koji žele
da postanu slavne medijske zvijezde po uzoru na Staniju ili kriminalca
Kristijana Golubovića. To je onaj istetovirani što je nakon nekoliko intervjua
objavljenih na naslovnicama novina dobio priliku da postane TV zvijezda,
voditelj jedne emisije?!?!?!
Ako su mediji ti koju
šalju "dnevnu dozu motivacije", onda poslije godina i godina ovakve
motivacije, vijest da su huligani porušili simbol jednog grada, "krivi
sat" na Trgu Krajine u Banjaluci sve je, samo ne neočekivana.
"Krivi sat"
nalazi se u strogom centru grada i pokazuje vrijeme kada je Banjaluku 1969.
godine zadesio razorni zemljotres. Sat čije kazaljke stoje zakovane na satnici
kada se dogodio zemljotres, generacijama Banjalučana služio je kao orijentir.
Kod "krivog" su rođena i njegovana mnoga prijateljstva i ljubavi...
"Krivi" je nijemi čuvar velikih i malih tajni i svjedok odrastanja
jednog grada.
Jedan divan mladić,
glumac, napisao je tog jutra na svom "Fejsbuk" profilu: "Gospoda
srušila krivi sat. I onda hoćete da nam u ovakvom društvu bude bolje... Ne
može".
I u pravu je. Da bi
jednom društvu bilo bolje, svako bi morao da da svoj doprinos. I naravno da
preuzme odgovornost, ako ne za društvo, onda za sebe i za svoj život.
Pod uslovom da nije
tačno da je novinarstvo zauvijek umrlo, ostaje nada da će moral, ali i pravila
struke početi da važe i za novinare, barem isto onoliko koliko važe i za sve
ostale profesije koje mediji revnosno tretiraju.
Taj preobražaj počeće
onoga trenutka kada mladi, vrijedni, talentovani, obrazovani… ljudi barem
povremeno budu vijest dana. Kada nam se nasmiju sa naslovnice i pokažu i nama,
a posebno klincima, da postoje razlozi zbog kojih vrijedi živjeti i za koje se
treba boriti.
Od nečeg ipak treba
krenuti, a najprije će biti da je to repriziranje emisija Timotija Džona
Bajforda. Jer sasvim je jasno, ubice u ovom ratu i kriminalci u ovom miru nisu
odrasli uz "Neven", "Poletarac", "Babino
unuče"...
Нема коментара:
Постави коментар