Akademik Milivoje Unković je rođen 1944. godine u
Nevesinju. Diplomirao je i završio postdiplomske studije na Akademiji likovnih
umjetnosti u Beogradu.
Do 1992. godine bio je profesor na Akademiji likovnih
umjetnosti u Sarajevu i šef Odsjeka za slikarstvo.
Živio je i radio 20 godina u Njemačkoj.
Od 2011. godine živi i radi u Banjaluci. Povratak velikog
slikara iz izbjeglištva ozvaničen je njegovom izložbom u Muzeju savremene
umjetnosti RS u novembru 2011. godine.
Nije zaposlen ni na jednoj Likovnoj akademiji u RS.
Dobitnik je niza umjetničkih nagrada i priznanja.
Njegova djela se mogu naći u najpoznatijim galerijama i
privatnim zbirkama umjetnina širom Evrope i svijeta.
Ovo pismo tadašnjem ministru prosvjete i kulture RS Antonu Kasipoviću prof. Milivoje Unković pisao je iz Njemačke 2009. godine.
Na žalost, ništa se poslije tog, kao i mnogih ranijih pisama prof. Unkovića, ali i novinskih tekstova, nije promijenilo.
Kasipović je poslije ovog pisma akademika Unkovića bio na čelu ministarstva prosvjete i kulture više od tri godine. Onda je došao novi ministar. Sve ostalo ostalo nije se promijenilo do danas.
Ministar Anton Kasipović
Ministarstvo obrazovanja i kulture Republike Srpske
Poštovani gospodine ministre Kasipoviću,
Vjerovatno ću vas iznenaditi mojim
pismom, što mi nije cilj, već da Vam ponudim saradnju i pomognem u analizi i
rješavanju problema na Akademiji likovnih umjetnosti u Trebinju, koji traju još
od njenog osnivanja.
Cijeneći vaše vrijeme i prezauzetost,
nisam u mogućnosti da Vam sve relevantne elemente iznesem u kraćoj pisanoj
formi, zato Vam se unaprijed izvinjavam na mojoj preopširenosti.
Pošto pratim sva važna kulturološka i
politička zbivanja u svijetu pa samim tim sa posebnom pažnjom i dešavanja u BiH
i Republici Srpskoj.
Iz sredstava informisanja, pročitao sam
OTVORENO PISMO profesora i asistenata ALU
u Trebinju, upućeno rektoru Novakoviću i Vama.
U jednom dijelu pisma pominje se i moje
ime, što je vjerovatno rezultat nekih površnih informacija o ranijim
pregovorima i mogućnostima moga dolaska na Akademiju u Trebinje.
Drugi razlog, što Vam se obraćam, je
moj profesorski kodeks, moralna i profesionalna odgovornost kao stvaraoca i višegodišnji
zahtjevi iz Trebinja da im pomognem.
KRATAK ISTORIJAT OSNIVANJA ALU U TREBINJU
Po odluci Vlade Republike Srpske, Univerzitet
Istočno Sarajevo, osnovan je kao sukcesor Univerziteta u Sarajevu, član 6.
Statuta Univerziteta Istočno Sarajevo, što znači nastavak rada sa istim
profesorima legitimno izabranim, na drugom mjestu i u drugim prostornim
uslovima.
Po ovom članu Statuta, ja sam još
uvijek, pravno gledano, profesor na tom univerzitetu, što se vrlo jednostavno
da dokazati po našem zakonu, pa i na Međunarodnom sudu za ljudska prava u
Strazburu.
Naravno nemam namjeru bilo kakvog
dokazivanja, moje vrijednosti su šire poznate od Strazbura, jednostavno pokušao
sam da ilustrujem moj pravni položaj.
Prilikom prvog pokušaja osnivanja
Akademije u Trebinju, 1994. godine, tadašnji rektor Maksimović i prorektor Miljanović,
pozvali su sve profesore da nastave sa radom i tim povodom zakazali sastanak na
Palama. Odazvao sam se tom pozivu i doputovao iz Njemačke na sastanak,
prihvativši svoje obaveze, prije svega, zbog studenata i nastavka njihovog
studija koji je bio prekinut ratom.
Sastanak nije uspio, prolongirano je
osnivanje ALU za sljedeću godinu iz meni nepoznatih tehničkih razloga.
Sljedeće godine, kada je osnovana
Akademija, više niko nije zvao legitimno izabrane profesore da nastave sa radom,
čak ni one koji su živjeli u Republici Srpskoj.
Naimenovani dekan Milorad Ćorović,
jedini legitimni profesor, odlučio se za angažovanje umjetnika iz Nikšića, po
preporuci njegovog prijatelja Nikole Gvozdenovića, pa već od tog trenutka počinje
zapošljavanje nastavnika bez umjetničke biografije sumljivog stvaralačkog nivoa
i bez ikakvih predispozicija za bavljenjem pedagoškim radom.
Ta početna nastavnička struktura, pedagoški
nekvalifikovana, stvaralački ispod prosjeka, danas je glavni oslonac i uzdanica
Akademije, višestruko umnožena novim prilivom stranih osrednjih umjetnika, koji
ni u svojoj sredini ne znače ništa.
Upravo taj lobi, prijateljskih zapošljavanja
bez univerzitetskih kriterija je ključni izvor svih problema koji se dugi niz
godina multipliciraju.
Profesor i dekan Ćorović, u svom
mandatu, zaposlio je i dvojicu lokalnih umjetnika iz Trebinja, braću Šalvarice,
koji pored toga što nemaju nikakvih stvaralačkih rezultata, čak nemaju ni
validne diplome, jer sa diplomom pedagoškog smjera Akademije u Sarajevu može se
raditi samo u srednjim školama, što je dekan Ćorović znao jer im je bio
profesor, ali primio ih je zbog navodnih lokalnih pritisaka.
Tim zapošljavanjem i takvom kadrovskom
politikom, bez relevantnih stručnih kriterija i narušavanjem svih
univerzitetski normi u naimenovanju asistentskih i profesorskih zvanja,
stvoreni su svi uslovi za nestručan rad, improvizaciju u nastavi, kao i
neprihvatljive manire u međuljudskim odnosima u obrazovanju.
POZIV ZA MJESTO DEKANA NA ALU U TREBINJU
Bivši rektor Univerziteta Istočno
Sarajevo, dr Boriša Starović, uputio mi je poziv za saradnju i tim povodom
organizovao sastanak na Palama u julu 2000. godine.
Sastanku su prisustvovali: rektor
Starović, dekan ALU Milorad Ćorović, direktor Studentskog centra Slobodan Savić,
asistent Toholj, još neki sa Univerziteta čijih se imena ne sjećam i ja.
Tema sastanka je bila: analiza
situacije na Akademiji, moje angažovanje za dekana ALU razlog je bio, odlazak
dekana Ćorovića u penziju.
Kroz stručnu, dobronamjernu, razložnu i
sveobuhvatnu analizu stanja na Akademiji, još tad smo došli do zajedničkog
usaglašenog zaključka da je stanje na Akademiji katastrofalno, da je nivo
praktične nastave na amaterskoj razini, primitivizam u međuljudskim odnosima,
administracija nekvalifikovana za poslove koje obavlja (sekretar ALU je završio
marksizam a ne pravo) i to sve bez izgleda da se sa takvim nastavničkim kadrom
i administracijom bilo šta može popraviti.
Tada su moji uslovi za preuzimanje
mjesta dekana bili sledeći:
- Da dekan Ćorović ispravi svoje greške
i zahvali se na daljoj saradnji svim nesposobnim nastavnicima i službenicima iz
administracije i da prije svoga odlaska stvori čiste odnose novoj upravi za
angažovanje sposobnih i darovitih asistenata i profesora putem novih konkursa.
Dekan Ćorović je objasnio da on nije u
mogućnosti da to ispuni zbog loših međuljudskih odnosa, drugim riječima, prećutno
se očekivalo da ja obavim taj dio neprijatnih poslova i ispravim njegove greške.
Pošto je to u suprotnosti sa mojim
shvatanjem moralne i materijalne odgovornosti, taj poziv sam odbio i zahvalio
se rektoru Staroviću na ukazanom povjerenju.
To je bio jedini oficijelni poziv za
moje angažovanje na ALU u Trebinju, konkretan i korektan, bez obzira što nije
urodio plodom.
Upravo na osnovu tih razgovora, kada
god se stvore određeni problemi na Akademiji, često se pominje moje ime kao
neko moguće rješenje a da me pri tom niko nije pitao za mišljenje kao i u ovom
najnovijem slučaju.
U međuvremenu je bilo dosta
neoficijelnih poziva sa raznih adresa iz Trebinja, koji su više djelovali
kurtoazno i konsultativno, bez spremnosti da se stvarno problem riješi u
cjelini.
- Zvala je bivša gradonačelnica Simana
Pelević
- članovi Savjeta ALU: Todor Dutina,
Brano Dursun, Slobodan Mrdić
- sadašnji gradonačelnik Dobroslav Ćuk,
čak smo imali i dva sastanka po tom pitanju i napisao sam mu, po njegovoj
molbi, elaborat i program za reformisanje Akademije
Dakle, svi su oni upoznati sa stvarnom
situacijom na ALU, zašto se nisu uključivali na rješavanju problema, već odgađali
iste, to je poznato samo njima.
(NE)SARADNJA SA REKTOROM NOVAKOVIĆEM
Prošle, 2008. godine, rektor
Univerziteta Istočno Sarajevo Mitar Novaković je u telefonskom pozivu izrazio želju
za saradnju sa mnom i moje angažovanje na ALU u Trebinju i zamolio da mu
dostavim prijedloge i programe za rješavanje
situacije na ALU.
Prihvatio sam taj poziv, vjerujući u njegove
najbolje namjere kao rektora.
Uradio sam, u pisanoj formi, program
koji je obuhvatao sve segmente reforme ALU, razložno, stručno i konkretno,
napominjući da se dolaskom jednog profesora ništa suštinski ne mijenja.
To je podrazumijevalo obustavljanje
svih konkursa koji su bili u toku čime bi se spriječio novi dotok nestručnog
kadra, predložio konkretna imena koja ispunjavaju sve univerzitetske i ljudske
uslove, iza kojih stoji djelo i umjetnička biografija, jer je poznato u svijetu
i kod nas da se profesori na univerzitet pozivaju imenom i prezimenom da daju
svoj doprinos razvoju nauke i umjetnosti i ne čeka se neki slučajni prolaznik
da se javi na konkurs sa nekom slučajnom diplomom koja ispunjava neki “minimum”
kako stoji u Statutu Univerziteta, koji mi nije u potpunosti jasan, ali služi
kao velika vrata za zapošljavanje nestručnih i manipulacije raznih vrsta.
Sve što smo dogovorili, prilikom prvog
razgovora, rektor Novaković nije ispoštovao,
raspisivao je dalje konkurse, usaglašavao mišljenja za svoj reizbor, umnožavao
probleme, sve to u jednoj formi korespodencije koja je ispod svakog nivoa, što
je u suštini i ogledalo institucije.
Naravno, na tom nivou i sa dvoličnom
formom ponašanja, morao sam prekinuti svaku oficijelnu formu komunikacije, jer
sam shvatio da je u pitanju farsa a ne ozbiljna i konstruktivna namjera.
Ovdje bi bilo normalno postaviti jedno
u najširem smislu razložno i konstruktivno pitanje.
Kakva je naša kadrovska politika i ko
predlaže i postavlja ljude, poput Novakovića, na tako ugledne i odgovorne
funkcije?
Ako je gospodin Novaković, zna se sa
kakvim nivoom, bio zalutao u ministarsku fotelju sa skoro nikakvim poznavanjem
kulture a još manje sa afinitetom za nju, zar mora ponovo da zauzima poziciju
kojoj nije dorastao i time uništava najvitalniji segment društva, obrazovanje?
Ovaj sindrom problema koji proističe iz
neselektivnog profesorskog kadra na univerzitetima, nije specifikum samo Trebinja.
Podsjetiću Vas na uvođenje prinudne
uprave na Pravnom fakultetu na Palama, problemi na Akademiji umjetnosti Banja
Luka, čak i fizički obračuni, način i forma smjene dekana Kenjalovića, ponavljanje
reizbora rektora Novakovića pa i na ove najnovije probleme na Pravnom fakultetu
u Banjaluci.
Vjerujem da mi ne zamjerate što vas podsjećam,
ja znam da ste obaviješteni i prezauzeti, ali kada se problemi sagledaju iz više
uglova, lakše ih je riješiti, a vjerujem da ćete se složiti da je potrebno
hitno i konstruktivno preduzeti sve neophodne i zakonske mjere.
Vama je dobro poznato, kada su
akademije u pitanju, koje su neprirodno ukomponovane u ukupnu strukturu
univerziteta, da teško mogu pronaći stručnu podršku za specifične kriterije u
valorizovanju vrijednosti i nivoa umjetničkih dostignuća u tijelima kao što je
Senat, Upravni odbor, ne zato što ti ljudi ne žele, već jednostavno što ta
apsolutna većina nije kvalifikovana za te oblasti.
Upravo zbog toga, trebalo bi iznaći
zakonske mogućnosti i osnovati Univerzitet umjetnosti u koji bi ušle sve
akademije na teritoriji Republike Srpske.
Ovo što Vam predlažem, to nije ništa
novo, na takav način su svagdje u svijetu, pa i kod nas, organizovane umjetničke
akademije, ta forma organizacije ne podrazumijeva i veća finansijska ulaganja,
već efikasniji, stručniji rad srodnih institucija. Ako ova forma nije moguća,
onda u svakom slučaju treba izvidjeti mogućnosti stvaranja autonomije umjetničkih
akademija u postojećoj univerzitetskoj strukturi.
DEFINISANJE PROBLEMA NA ALU U TREBINJU
Pošto u svim objavljenim pismima,
inspektorskim nalazima i drugim aktuelnim sadržajima, niko ne dotiče ključni i
najveći problem a to je NASTAVA.
Ovaj dio nastavnog procesa na umjetničkim
akademijama lakše je sagledati nego na drugim fakultetima, svakom stručnom licu
nije problem analizirati nivo nastave preko studentskih radova i godišnjih
studentskih izložbi, tu se sve vidi i ništa nije moguće sakriti, način i
metodologija u nastavi, sistem organizovanja i vođenja praktičnih vježbi,
individualni i kreativni razvoj studenata, obim spoznaje iz teorije likovne
forme, tehnološka i tehnička obučenost studenata, komparativno sagledavanje
ukupnog nivoa nastave u odnosu na druge ugledne akademije i najnovija kretanja
u vizuelnim umjetnostima.
Simptomatično je da baš ovaj dio, koji
je jasan i svim materijalnim dokazima potkrijepljen svi izbjegavaju i niko ne
vidi problem, a tu je suština studija. Svi se pozivaju na Zakon, ili statutarne
odredbe i neke pravilnike, a problem nije ni u zakonu, Statutu Univerziteta, još
manje u programima, problem je u provođenju tih programa u praksi sa nedovoljno
stručnim i nekvalifikovanim nastavničkim kadrom.
Ja sam imao priliku da vidim, zaredom
tri godine, godišnje izložbe studenata ALU Trebinje, sa žaljenjem Vam moram, sa
svom moralnom i profesionalnom odgovornošću, reći da je nastava ispod nivoa
amaterskih kurseva.
Da budem ilustrativan.
Zamislite studente muzičke akademije
koji nisu naučili note i tehniku sviranja, kakav oni koncert mogu održati? To
se upravo dešava u Trebinju svih ovih godina, samo što se to mora sagledati na
drugi način.
Pošto sam rasterećen svih privatnosti,
jer lično i privatno ne poznajem te profesore na Akademiji, nažalost ni njihova
djela, i ako sebe smatram dosta informisanim u svojoj oblasti, vjerujem da sam
dobro uočio i definisao sve probleme i smatram da je jedino moguće sveukupnom
reformom Akademije riješiti probleme i postići neophodan nivo za akademsko
obrazovanje.
PROGRAM REFORMISANJA ALU TREBINJE
1. Stopirati sve konkurse i odgoditi do
daljnjeg
2. Izvršiti vanredni reizbor profesora
i asistenata (komisiju sastaviti od profesora sa uglednih akademija, po
principu matične komisije koja se koristi pri osnivanju fakulteta)
3. Profesorima, stranim državljanima,
dodatno preispitati radne dozvole u skladu sa Zakonom
4. Izvršiti nove izbore dekana,
prodekana i predstavnike u tjelima Univerziteta
5. Na mjesto sekretara zaposliti pravnika
a administraciju rasporediti prema stručnoj spremi na odgovarajuća radna mjesta
6. Novom dekanu omogućiti, u najkraćem
vremenskom roku, raspisivanje konkursa i poziv uglednim umjetnicima da se angažuju
u nastavi
7. Oformiti adekvatnu studentsku službu
8. Osavremeniti i tehnički opremiti
Akademiju za izvođenje savremene nastave
9. Iznalaženje rješenja za ateljejski
prostor za profesore i asistente
10. Ostvarivanje stručne saradnje i
transparentnost u radu Akademije
Ove reforme je moguće realizovati pod
pokroviteljstvom Ministarstva za obrazovanje i kulturu uz saradnju sa
Univerzitetom Istočno Sarajevo i gradom Trebinje.
I na kraju poštovani ministre Kasipoviću,
obratio sam se Vama, zato što vjerujem u Vašu sposobnost i dobre namjere, kao i
zbog apsolutnog uvažavanja Vlade Republike Srpske. Možete računati na moju stručnost
i spremnost da pomognem u svakom časnom poslu koji je za dobrobit svih nas.
Uz puno srdačnih pozdrava
Prof. Milivoje Unković
Deutschland
rezultati su adekvatni zaposlenom nastavnom osoblju. dekan ALU zapošljava vanrednog profesora na "majke mi", pri tome dotična je stalno zaposlena i u Beogradu i na ALU, naravno u Beogradu ne radi kao vanredni profesor, već kao dir galerije. Pitanje, po kom zakonu je dozvoljeno da se ima stalno zaposlenje u obe države u isto vreme, po Dekanovom?
ОдговориИзбриши