Radio-televizija
Srbije nedavno je emitovala nove epizode serije “Zaboravljeni umovi Srbije”,
projekta koji je započeo 2007. godine.
U pokušaju da
nepravedno zaboravljene velikane rehabilituje i izvuče sa margina istorije i
kulturnog nasljeđa ispričala je priču o mnogima od onih čijih imena nema u
udžbenicima, čije knjige nisu u lektirama, onih koji su čovječanstvu bili
dragocjeni onoliko koliko nama nisu.
Gorostas u podrumu
Jedan od njih
neosporno je Stanislav Vinaver, mada ne znam da li je snimljena epizoda o
njemu. Kada se poslije Drugog svjetskog rata vratio iz njemačkog zarobljeništva
u Beograd, Vinaver je završio u podrumu novinske agencije Tanjug kao prevodilac
u noćnoj smjeni. Bio je prisiljen da ćuti, da ne istupa u javnosti. Njegove
knjige nije htio da štampa niko. Njegovi istupi u Udruženju književnika nisu se
citirali u novinama. Tako su ga i živoga ubijali.
Po ocu Jevrej, po
majci Nijemac, po sopstvenom izboru Srbin, u tom podrumu Vinaver je ostao
skriven do danas. Intelektualac raskošnog svjetskog formata, koji je jednom
narodu dao sve, a on njemu ništa sem poniženja, ostao je do danas nepoznat i
Evropi, ali i onima koji žive u jeziku koji je izabrao kao svoj.
Tek ovih dana iz
štampe je izašlo deveto kolo “Dela” Stanislava Vinavera, koje je priredio Gojko
Tešić, čovjek koji je 30 godina svog rada posvetio istraživanju i sabiranju
djela raskošnog intelektualca. Sve do ove godine nije mogao naći izdavača koji će
objaviti bogati opus jedne od najvećih ličnosti srpske kulture 20. vijeka. Kaže
da do sada Vinaverova “Dela”, koja je sabrao, imaju 70 knjiga.
A kako ne bi? Mnogo
toga ostavio je srpskom jeziku i kulturi Stanislav Vinaver. Veliki broj
tekstova u novinama, jer bio je novinar koji se bavio književnošću, hroničar
jednog grada, jednog naroda, direktni učesnik i hroničar njegove istorije... Bio
je parodičar, pjesnik, kritičar, feljtonista, prevodilac, poliglota, filozof,
esejista, istoričar književnosti, jezički genije, naučnik, matematičar, fizičar,
veliki polemičar, opasan književni, likovni i pozorišni kritičar. Bio je
svjedok ruske revolucije, jedan od 1.300 srpskih kaplara koji je živ stigao do Krfa,
svjedok fašističkog spaljivanja knjiga u Berlinu, diplomata, zarobljenik
Gestapoa, majstor joge...
Bio je veliki
svjetski intelektualac u malom narodu. Sjajno obrazovan erudita prevodio je sa
sedam jezika (znao je i starogrčki i latinski), završio je studije na Sorboni
kod najboljih profesora toga vremena.
Kada su predratni
nadrealisti 1945. obukli kožne mantile političkih komesara Udbe i počeli da
zabranjuju i knjige i predstave napisao je pismo podrške sjajnoj Miri Stupici.
Drugovao je sa Crnjanskim,
Rastkom Petrovićem, Nušić mu je bio šef u Ministarstvu prosvete, a Bora
Stanković kolega... Bio je saputnik i ključni saradnik Rebeke Vest na putovanju
po Balkanu. U njenoj knjizi “Crno jagnje i sivi soko” Vinaver je Konstantin,
erudita koji je Evropu na najljepši način upoznao sa nama.
- Njegov zavičaj bio
je u srpskom jeziku i on je bio Srbin po sopstvenom izboru. On je bio Srbin
koliko je hteo, a hteo je u tom jeziku najviše. (“Simfonija Vinaver” M.
Vitezović).
Da li je pogriješio?
Da je bio Nijemac da li bi bio prepušten zaboravu? Da je bio Jevrej da li bi u
podrumu “proveo” 60 godina poslije smrti? Da li bi oni dopustili da podrumska
memla decenijama ubija intelektualnog gorostasa? Posve sigurno: ne. Jer veliki
narodi nemaju taj komoditet da otpisuju i zaboravljaju najveće. Zato i jesu
veliki. Gorostasi njihove kulture, jezika i nauke su njihov temelj, jer veliki
znaju da se samo taj i takav temelj ne ruši lako.
A šta smo mi
uradili? I šta uopšte radimo?
Tek u septembru
2007. godine jedna mala spomen-pločica postavljena je na zgradi u Đakovačkoj 21
u Beogradu na mjestu gdje je nekada bila porodična kuća u kojoj je živio
Stanislav Vinaver. U pokušaju da se institucija Vinaver otrgne od zaborava
Milovan Vitezović je napisao “Simfoniju Vinaver”, a Gojko Tešić život posvetio
da sabere ono što je srpskoj kulturi i jeziku ostavio Vinaver. U okolnostima u
kojima živimo i pravilima koje poštujemo i tako malo ogromno je mnogo.
Nismo mi Grci
Nažalost, nije
Vinaver jedini. Slično su prošli i Mihajlo Pupin, i Mileva Marić Ajnštajn, i
Rastko Petrović, ali i Miloš Crnjanski, i Vasko Popa, i Milorad Pavić, i
Dragoljub Jovanović pa i Nikola Tesla... Kao zapostavljeni geniji malog naroda.
I samo tom narodu
moglo se dogoditi da Pupinov autobiografski roman “Sa pašnjaka do naučenjaka”,
za koji je dobio Pulicerovu nagradu, bude obavezna lektira u školama u SAD, ali
da u njegovim školama ne bude.
A Pupin je svoju
zemlju i svoje rodno selo Idvor u Banatu volio toliko da je imenu dodao ime
sela. Zvao se Mihajlo Pupin Idvorski. Bio je član Nacionalne akademije nauka
SAD, jedini koji po rođenju nije bio Amerikanac, a postao je predsjednik
Njujorške akademije nauka, predsjednik Američkog instituta elektrotehničara, počasni
doktor 20 univerziteta. Na Kolumbija univerzitetu laboratorije fizike i danas
nose njegovo ime.
Osnovao je dva
fonda, jedan koji je nosio ime njegove majke pomogao je školovanje više od
20.000 ratne siročadi Prvog svjetskog rata, a drugi, koji je nosio njegovo ime,
zamislio je kao podršku svom rodnom Idvoru.
Muzej koji nosi ime
Pupina, čovjeka koji je uspostavio prvu telefonsku vezu između Bostona,
Njujorka i Vašingtona, telefon je dobio tek prije deset godina. U Beogradu tek
ove godine treba da dobije spomenik i to preko puta Univerzitetske biblioteke
koju je Srbiji poklonila američka “Karnegi fondacija” upravo zahvaljujući
zalaganju Mihajla Pupina.
I kakvo je onda čudo
što Pupina svojataju Makedonci? A Teslu Hrvati? A Vaska
Popu Rumuni? Vinavera doduše još niko, ali njega “čuvamo” u podrumu.
Još se ne zna ko će
prisvojiti Milevu Marić Ajnštajn. Za sada ona je omiljena
istorijska ličnost ciriških dama.
Velika matematičarka,
prva žena Alberta Ajnštajna, rođena je u Titelu, a u Rumi i Novom Sadu i danas
su kuće u kojima je živjela njena porodica. Navodno, spomen-ploče nema ni na
jednoj od njih.
Milevin preorani
grob otkriven je prije deset godina na ciriškom groblju. Pet godina kasnije
postavljena je spomen-ploča. Vraćanjem njenih zemnih ostataka u Srbiju bavio se
jedino, akademik Aleksandar Marinčić, ali je ovaj svijet napustio prije
nekoliko godina. Jedna škola u Novom Sadu nosi njeno ime, nekoliko ulica takođe
i jedna bista u Sremskoj Mitrovici.
Pa nismo mi Grci da
pravimo parkove pa da bankrotiramo. Jedan takav napravili su u nedođiji. U
planinskom selu Stagira, Bogu iza nogu, je Aristotelov park. U tom selu (rodnom
Aristotelovom) između borova izdiže se njegova bista visoka četiri metra, a u
parku pod vedrim nebom izloženi su radovi i ploče sa uklesanim izrekama
filozofa.
Zato ćemo da gradimo
Diznilend u Kragujevcu. Ima jedan takav u Parizu, ali istina malo dalje od
njega je i drugi - Park Asteriksa i Obeliksa. Taj tematski zabavni park baziran
je na pričama o Asteriksu. Ništa čudno, jer Francuzi su stari nacionalisti.
Ali ni Britanci nisu
mnogo bolji. I oni imaju sličan park. U parku “Dikensov svijet” živi se u
viktorijanskom vremenu, a posjetioce zli učitelj Olivera Tvista propituje
koliko znaju i šta znaju o svom ocu Dikensu.
Doduše, odnos prema
sebi ozbiljno smo narušili izgradnjom Andrićgrada, grada spomenika jedinom
našem nobelovcu. Od koga je previše je. Zato, draga Mileva, nemoj još i ti da
nam se smiješ, onako kako nam se smije Branko Ćopić. I Stanislav Vinaver.
“Ostala je priča
koju je zabeležio Rade Konstantinović da je na Vinaverovoj još svežoj humci
Zuko Džumhur prstima nacrtao njegov lik kako se smeje, lica okrenutog Beogradu.
I kako je pružajući napojnicu grobarima rekao: Vinaver nije ostao nikome dužan.
Ni vama, ni onima... Vidite kako im se poslednji smeje. (“Simfonija Vinaver”)
Нема коментара:
Постави коментар