Mi rođeni i odrastali u
vremenu socijalističke Jugoslavije, u periodu najdužeg mira na ovim prostorima,
raspoznajemo ovaj slogan kao definiciju borbe protiv fašističke ideologije.
Od dana kada smo
stavili pionirsku kapicu i crvenu maramu i u školskoj fiskulturnoj sali dali
“časnu pionirsku riječ”, pa sve do mladalačkih spoznaja, rasli smo u uvjerenju
da je fašizam dotukao Josip Broz Tito i sekretari SKOJ-a. O velikim bitkama
saveznika širom Evrope i Rusije učili smo šturo, onako usput, jer partizani i
Tito u našem obrazovnom sistemu bili su jedino oličenje borbe protiv nacista.
Kao klinci smo se
igrali partizana i Švaba, a u toj podjeli uloga niko nije htio da bude Švabo
(em je bio zao, em je morao da pogine).
- Ovo je Švabo, ovo je
partizan - dijelio je moj mali brat kišne gliste, odvajajući štapićem debele
gliste Švabe od mršavih partizana.
“Bitka za ranjenike”,
“Kozara”, “Partizanska eskadrila”... samo je mali broj ratnih filmova koje smo
gledali sa školom, a poslije pisali pismeni rad na temu.
Malo koja porodica nije
imala ličnu dramu iz Drugog svjetskog rata. Mi smo rasli bez oba djeda. Obojica
su bili partizani. Jednog su odveli u Jasenovac i nije se vratio, a drugog su
ustaše uhvatile u Drugoj ofanzivi i ubile u Bogovićima. Od njih dvojice ostala
su nam samo uklesana imena na partizanskim spomenicima.
Tito je bio oličenje
bitke protiv nacista, nešto kao partizanski Supermen, a već u prvim razredima
škole učili su nas: “Tito se voli više od mame, Tito se voli najviše”. Jednom
sam i ja “vidjela Tita maršala, legendu tu...” mahali smo mu postrojeni satima
ranije kod tramvajske na Čengić vili. I on je mahnuo nama, mada nismo bili
sigurni da je bilo baš tako.
A onda je došao i taj
tužni dan. Umro je Tito. Mama je plakala i naricala: “Oca nisam upamtila. On mi
je bio otac. Ništa vi ne znate, sada ćemo biti vašljivi, neće biti deterdženta,
ničeg neće biti. I biće rata”. Pamtim, nije mi bilo pretjerano žao, u stvari
laknulo mi je jer niko nije obraćao pažnju da sam se u gradu zadržala
neplanirano dugo. Jer, umro je drug Tito.
Nekoliko godina kasnije
mi odrasli u bratstvu i jedinstvu, zajedništvu i epovima o slobodi i borbi
protiv fašizma, pobili smo se najgore što smo mogli. Proročanstvo se
obistinilo: prvo nije bilo deterdženta, benzina, kafe... a onda je počeo rat.
Nešto ranije, ali i sve
do danas, počelo je otvaranje dosijea i raspakivanje tajni koje su bile
drugačije od onih koje smo učili na filmu. Vladimir Dedijer u četvrtoj
neobjavljenoj knjizi “Novih priloga” objavio je ugovor koji su 14. aprila 1941.
potpisali NDH i komunisti (Andrija Hebrang i Vladimir Bakarić). Razotkriven je
i dogovor partizana i Nijemaca o nenapadanju pred bitku na Sutjesci. Ništa nije
bilo crno - bijelo.
Iako se čini da su sve
priče o Drugom svjetskom ratu ispričane, ipak još mnogo dosijea, arhiva i
skrivenih dokumenata čekalo je i čeka da ugleda svjetlost dana. Ali bez obzira
na to, tog 9. maja 1945. godine pobijeđen je zločinački režim koji je prijetio
čovječanstvu.
Parada
Tek kasnije
odrastajući, spoznaja o borbi protiv nacista, nova saznanja, istorijski
necenzurisani fakti, upotpunjavali su istrgnutu sliku borbe protiv fašista koju
je nama rođenima od 50. do 80. i neke nudila komunistička propaganda. Sa
otvaranjem priča o Aušvicu, Dahau, a mnogo kasnije i Jasenovcu, Jastrebarskom...
spoznavali smo razmjere ljudskog zla. I otkrivali da se najveće bitke ipak nisu
vodile samo ovdje: bitka za Moskvu, Staljingrad, Normandiju, Berlin. I da je
Rusija samo u Staljingradu izgubila 1,1 milion ljudi.
Zbog svega toga pitanje
koje se samo nameće je: da li je 70 godina poslije kapitulacije fašizma ljutnja
EU na Vladimira Putina zbog Ukrajine dovoljno veliki razlog da članovi zemalja
članica “antihitlerovske koalicije” ne proslave pobjedu na paradi u Moskvi 9.
maja? Naravno da nije, jer to je dnevna politika. A fašizam i pobjeda fašizma
bilo je pitanje opstanka jedne civilizacije, ali i cijelih naroda žrtava
holokausta (Jevreja, Roma, Slovena među kojima su najviše stradali Srbi,
Poljaci i Rusi).
Ili je odluka zapadnih
lidera da ne idu na paradu u Rusiju (zemlju koja je bila presudna u borbi
protiv fašizma) tiha i podmukla revizija istorije u kojoj narodi i države koji
su najviše stradali u antifašističkoj borbi danas treba da budu proglašeni
fašistima, a nekadašnji nosioci fašizma i nacizma zaboravljeni (kao što je
primijetio i sam Putin).
Zato je mudra odluka
njemačkog kancelara Angele Merkel da koriguje stav o neprisustvovanju vojnoj
paradi i doputuje u Moskvu sutradan kako bi položila vijenac na Grob neznanog
junaka i “odala priznanje milionima žrtava Drugog svjetskog rata koji leže na
savjesti Njemačke”.
Posebno važno je u
današnjem vremenu u kojem dolazi do porasta neonacizma zbog krize,
nezaposlenosti, siromaštva poslati jedinstvenu poruku da se prošlost neće i ne
smije vratiti. Velika odgovornost u tome je na svjetskim političarima, jer što
bi rekao Orvel: “Onaj ko kontroliše prošlost, kontroliše i budućnost, a onaj ko
kontroliše sadašnjost, kontroliše i prošlost”.
Mladi
Kako se politikolozi,
istoričari, sociolozi nikada nisu uspjeli složiti kako bi mogla glasiti
jedinstvena i konačna definicija fašizma, ona do danas nije primjenjiva ni za
jedan drugi režim poslije Drugog svjetskog rata. Jedan od osnovnih problema u
definisanju fašizma je u tome što se ovaj naziv veže za Musolinijevu Italiju,
koja je pak za razliku od Njemačke zvanično još prije rata odbacila
antisemitizam.
Slično je i sa
definicijom nacizma koji se pak za razliku od fašizma veže isključivo za
totalitarnu ideologiju Nacionalsocijalističke partije Njemačke koja se
temeljila na antiparlamentarizmu, nacionalizmu, rasizmu, antisemitizmu...
Da li je ovo što danas
radi Islamska država nacizam? I oni ubijaju nevjernike, zatiru druge i
drugačije, uništavaju svjetsku kulturnu baštinu i prijete civilizaciji?
Vjerovatno jeste, ali se zove drugačije.
Britanski “Gardijan”
danas neonacizam vidi u diskriminaciji prema migrantima. Upoređujući današnje
vrijeme sa 30. godinama prošlog vijeka, kada se takođe poslije velike ekonomske
krize javio nacizam u Njemačkoj, ugledni britanski list upozorava na pojačan
neonacizam među mladim nezaposlenim ljudima.
Da li je samo
nezaposlenost kriva ili mladi ljudi o zlu fašizma i nacizma malo znaju, ne
postoje relevantna istraživanja. Teško je pronaći podatke koliko mladi u
zemljama EU znaju o tome, jer na internetu ne postoji skoro rađeno istraživanje
na tu temu. Slično je i sa zemljama našeg regiona.
Jedino istraživanje je
ono koji je uradio GONG u Hrvatskoj 2010. i koje je dalo poražavajuće podatke
da samo 27,6 odsto hrvatskih srednjoškolaca smatra da je Pavelićeva NDH bila
fašistička država, dok se tek 14 odsto protivi oštrom kažnjavanju isticanja
fašističkih simbola.
Hrvatski intelektualci
problem, prije svega, vide u porodici i obrazovnom sistemu, ističući da je
rehabilitacija ustaštva prisutna od samog početka proteklog rata u kojem je
ustaška ikonografija bila način da se distancira od Jugoslavije. Potom je
uslijedilo rušenje antifašističkih spomenika širom zemlje, a ustaški pozdrav
“Za dom spremni” postao je pozdrav kojim se bodri hrvatska reprezentacija.
Ne jenjava ni
popularnost pjevača Tompsona sa kojim hiljade mladih na stadionima horski pjeva
“Jasenovac i Gradiška Stara to je kuća Maksovih mesara” ili “U Čapljini
klaonica bila, puno Srba Neretva nosila/Oj Neretvo teci niza stranu, nosi Srbe
plavome Jadranu”. Na jednom takvom koncertu bila sam iz radoznalosti prije
nekoliko godina u Hercegovini u Stocu. I tamo su svi pjevali, a ja otvarala
usta kada sam shvatila da ljudi bulje u mene koja ćutim.
Naravno da se sve ne
može podvesti pod demokratiju i umjetničku slobodu, pa ni Tompsonove pjesme o
mesarima, klanju i ubijanju, ali za razliku od onoga na koji način bi u sličnoj
situaciji reagovala demokratska Evropa, kao ni u Hrvatskoj, tako ni u Stocu,
ustaški hepening nije prekinuo niko.
Zato: Smrt fašizmu!
Нема коментара:
Постави коментар