"Od istorijskog Avnoja, do izbjegličkog konvoja preko Sremske
Rače..."
Međunarodna zajednica i prije početka rata u BiH i raspada države Jugoslavije, ali i u svim mirovnim planovima poslije toga, pokazala je da smatra da rješenje za samostalnu Bosnu nije u njenoj unitarizaciji, nego u decentralizaciji.
Kako tada, tako do
danas, bitka što diplomatska, što ratna oko koncepta uređenja "Jugoslavije
u malom" odvija se bez prestanka pune 22 godine.
Od Kutiljera do danas
U pokušaju da se
spriječi rat, u Lisabonu je 23. februara 1992. godine održana Konferencija o
BiH na kojoj su dogovoreni principi njenog uređenja. U "Izjavi o načelima
novog ustavnog uređenja BiH" ona je definisana kao država sastavljena od
tri konstitutivne jedinice koje bi se zalagale za zaštitu ljudskih prava i
zaštitu prava manjina. Skupština je trebalo da se sastoji od dva doma - doma
građana i doma konstitutivnih jedinica, a za donošenje odluka bila bi potrebna
većina.
Konferencija je
održana u organizaciji portugalskog ministra Žozea Kutiljera, a na dokument
nazvan "Kutiljerov plan" potpise su stavili Radovan Karadžić, Alija
Izetbegović i Mate Boban.
Po povratku kući
Izetbegović je povukao potpis i otvorio vrata ratu. Neki tvrde da je to uradio
na nagovor jastrebova iz SDA, a drugi na nagovor posljednjeg američkog
ambasadora u državi zvanoj Jugoslavija Vorena Cimermana.
Sam Kutiljero mnogo
godina kasnije na suđenju Radovanu Karadžiću kazao je da su Izetbegovića i
njegove saradnike "dobromisleći autsajderi sa strane hrabrili da odbace
mirovni sporazum iz 1992. i bore se za unitarnu bosansku državu".
- Alija Izetbegović
bi jedno govorio nasamo, a drugo javno. Na prvom ručku tokom pregovora uvidio
sam da je Izetbegović lažov i da mu se ne može vjerovati. On je uvijek odstupao
od onog što je već bio prihvatio da učini - iznio je Kutiljero svoje utiske iz
tog vremena.
Rekao je i to da bi
prihvatanjem principa o budućnosti BiH, koji su potpisani 1992. godine u
Lisabonu, "bosansko pitanje" moglo biti riješeno ranije i što je još
važnije bez rata i velikih ljudskih stradanja.
Povlačenje potpisa
Alije Izetbegovića pratio je referendum o otcjepljenju BiH od države
Jugoslavije, koji je održan 29. februara i 1. marta 1992. godine i na kojem su
za nezavisnu državu glasali Bošnjaci i Hrvati, dok su Srbi bojkotovali to
izjašnjavanje.
BiH je proglasila
nezavisnost odmah nakon prvih rezultata referenduma, 1. marta, a zemlje članice
EU priznale su je kao državu 6. aprila 1992. godine. Te noći u Sarajevu je počeo
krvavi građanski rat.
"Istinska je
tragedija što mir nije postignut putem Izjave o principima. Kada se uporedi
mapa koja je bila dodatak Izjavi i mapa koja je dio Dejtonskog sporazuma iz
novembra 1995. godine, vidi se da je, poslije tri i po godine ratovanja,
rezultat skoro isti. Mnogi životi su mogli biti sačuvani".
Ova Kutiljerova
izjava dokaz je da ni rat nije mogao da donese ispunjenje nerealnog sna bošnjačke
politike u BiH, a to je centralizacija i unitarizacija. Svi kasniji mirovni
planovi, pa i onaj Dejtonski, kojim je okončan rat, BiH su vidjeli kao
decentralizovanu državu.
Rezolucija
Iako je Mirovni
ugovor iz Dejtona i Ustav definisao BiH kao državu dva entiteta i tri
konstitutivna naroda, od tog dana bošnjački političari, mediji i NVO ne
odustaju od tvrdoglave nakane da zemlja može da živi samo kao unitarna i
centralistička država.
Upravo sa ciljem
unutrašnje prekompozicije BiH delegiran je i problem Sejdić-Finci, koji se,
umjesto da ispuni zakulisni cilj ukidanje RS, kreatorima vratio kao bumerang,
otvarajući novi problem: rješavanje hrvatskog pitanja u BiH.
Hrvati u BiH to
pitanje uveli su na velika vrata osnaženi ulaskom Hrvatske u EU. Hrvatski
poslanici u Evropskom parlamentu uspjeli su odmah po ulasku u evropske
institucije da izdejstvuju Rezoluciju o BiH, zbog koje političko Sarajevo noćima
ne može da spava.
U Rezoluciji, o
kojoj se ne priča i ne piše u Sarajevu, jasno se navodi da su "i
separatizam i centralizam podjednako kočničari evropske perspektive BiH"
te da "unitarne snage koče put BiH prema EU".
Po oprobanoj taktici
"ćuti kao da se nije desilo", bošnjački političari bježe od onoga što
moraju da učine: od izjašnjavanja o tome da li su za Rezoluciju EU ili protiv
nje. Ako su "za" onda se odriču unitarizacije, ako su
"protiv", onda se odriču EU.
EU je ovom
rezolucijom ušla u suštinu rješavanja problema i konačno raskrinkala providnu
igru bošnjačke politike, koja je godinama igrajući na kartu lažnog neutralnog
građanskog koncepta, radila na projektu unitarizacije i hegemonije zemlje.
Svi oni koji su se
suprotstavljali tom "svetom" konceptu osuđivani su kao rušitelji i
mrzitelji države BiH, u čemu je Milorad Dodik apsolutni favorit.
U tom
"demokratskom ozračju" na velika vrata u političku i društvenu praksu
vraćen je "verbalni delikt" čija je posljednja žrtva počasni građanin
Sarajeva Milan Bandić.
Zagrebački gradonačelnik
ni mjesec nije nosio titulu koja mu je oduzeta samo nekoliko dana nakon što se
usudio da se javno nada da će BiH uskoro biti sastavljena od tri entiteta.
"Kvaka 22"
Da je "svako
zlo za neko dobro" još jednom sam se uvjerila na ličnom primjeru. Poslije
kolumne "Treći entitet" meni nisu imali šta da oduzmu, jer u Sarajevu
mi ništa nije ni ostalo poslije 6. aprila 1992. godine. Osim vraćenog
stanarskog prava mojim roditeljima, u stanu bez ijedne uspomene, bez ijedne
fotografije, spaljeni su svi dokazi prethodnog života. Pa i sve ćirilične
knjige odnesene su kao "dokaz četničke ideologije" stanara.
Nevolje sa knjigama
u Sarajevu traju do danas. Prof. dr Mile Lasić nedavno je napisao jednu u kojoj
iskazuje demokratski stav o neophodnoj federalizaciji BiH, što je bilo dovoljno
da mu bude zabranjena njena promocija.
U zemlji, u gradu u
kojem se oduzimaju titule zbog verbalnog prestupa i protjeruju knjige zbog
neslaganja sa njihovim sadržajem ili pismom na kom su napisane, iluzorno je
govoriti o demokratiji, koja bi trebalo da znači uvažavanje mišljenja drugog i
drugačijeg.
Jedna od najvećih
zabluda koju živimo upravo jeste da je sa komunizmom srušena komunistička
svijest.
- Staljinizam je
stariji od Staljina - ponovio bi moj analičarski alter ego.
U nedjelju, 6.
aprila, navršiće se 22 godine kako bošnjačka politička elita istrajavajući na
konceptu unitarizacije i hegemonije protivno volji druga dva konstitutivna
naroda snosi najveću odgovornost za stagnaciju BiH u svakom smislu.
Istovremeno razlike
između etnički homogenih dijelova države progresivno se uvećavaju gotovo
svakodnevno.
Evo jedan primjer.
Prije 22 godine u Sarajevu su za Tursku znali samo šverceri zlatnog nakita. Danas
se na ulicama Sarajeva slavi pobjeda stranke Redžepa Erdogana na izborima u toj
zemlji.
To je onaj Erdogan
što je na udaru kritika zbog velikih korupcionaških afera njegove vlade, onaj
isti što je zabranio "Tviter", "Jutjub" i ograničio
internet komunikacije u eri informatike i globalnih komunikacija, onaj protiv
kojeg su njegovi sunarodnici mjesecima protestovali na Taksimu.
Zato je "Kvaka
22" jedini logički postulat BiH.
Pojam "Kvaka
22" preuzet je iz istoimene kultne knjige Džozefa Helera, po kojoj je
snimljen film, a govori o američkim ratnim pilotima koji su, ako bi htjeli da
se skinu sa borbenih letova, morali da budu proglašeni ludima. A da bi neko bio
proglašen ludim, morao je prethodno da bude pregledan, a da bi bio pregledan
morao je da traži pregled. "Kvaka 22" bila je u tome što bi luđak
morao da zatraži pregled, što bi, ako bi zatražio, značilo da nije lud.
U "Kvaci
22" leži rješenje problema BiH. Ako zatražimo sistematski pregled značiće
da nismo ludi iako 22 godine nosimo ludačke košulje.
Нема коментара:
Постави коментар