Nije sve loše, dobre su
knjige. Bio je moto jedne izdavačke kuće na ovogodišnjem Sajmu knjiga u
Beogradu. Afektan, dobro osmišljen, doduše ne baš istinit. Ali dobro, nećemo
odmah o detaljima.
Tradicija odlaska na
beogradski sajam ne prekida se lako, posebno ne kada prvi put tamo odeš u
adolescenciji (školskim danima). Sajam je oduvijek bio lijepa prilika da čovjek
vidi ljude koje vidi od sajma do sajma. Da sretne pisce, vidi šta je to novo,
aktuelno na književnoj sceni, da kupi nove knjige i nova izdanja starih knjiga,
kao i ona stara kod antikvara. Pisci bi dolazili da se druže i satima intimno
ćaskaju iza štandova svojih izdavača, a oni koji ih čitaju imali su rijetku
priliku da ih vide "uživo".
Brankova knjiga
Negdje sam pročitala da
će sajam biti u znaku Branka Ćopića, jer je ove godine 100 godina rođenja
omiljenog pisca našeg odrastanja.
Međutim, ako sam dobro
uočila, samo jedna izdavačka kuća na sajmu se pojavila sa Ćopićevim izabranim
djelima u pet tomova - Zavod za udžbenike Srbije.
Jedna od sala u kojoj
se održavaju promocije i tribine ove godine nosila je ime "Branko
Ćopić", a u izložbenoj hali mali prostor bio je posvećen Ćopiću.
Polukružni paneli sa nekoliko njegovih fotografija i desetak citata.
Tokom sedmice na sajmu
su održane i dvije tribine posvećene Branku Ćopiću, "U Brankovoj
kućici" i "Brankova potkovica".
I to je to.
Ježurko, Nikoletina,
kuja Žuja, Baja, Luna, Pero Bandić, Mala iz Bosanske Krupe... nigdje nikoga!
Tako je izgleda kada te
vlast jednom izopšti, teško se vratiti ma koja vlast bila vlast.
Pišući o Branku i
nemilosti u kojoj se našao posebno poslije objavljivanja "Jeretičke
priče", Rajko Petrov Nogo govori o tome kako su Branku svi nekadašnji
prijatelji okrenuli leđa. I opisuje veče u kojem je Branko sam samcat sjedio u
"Klubu književnika", niko nije smio da mu priđe u krugu od pet metara
i niko da ga pozdravi. Sve dok u "Klub" nije ušetao gospodin Ivo
Andrić i sjeo za njegov sto. Andrić se pravio da ni o čemu ne zna ništa. Branko
mu se jadao, a on ga je kulirao, pravio se da ne čuje i pričao svoju priču.
Psovka, koja mu nije bila svojstvena, možda prva koju je ikada izgovorio, odala
je na kraju večeri da je znao sve. Da je zato i sjeo pored Branka. Jer, nije se
Andrić bojao ni "jeretika", ni "inkvizitora". Znao je da
imaju ograničen rok trajanja i da će ih nadživjeti desetinama godina u
budućnosti. Kao i Branko. Talentovanog i dobrog pisca iz književnosti ne može
da "odstrani" nijedna inkvizicija, ma kako se u trenutku činio vječan
njen partijski sud.
Ima u svemu tome još
jedna zanimljiv detalj - sama knjiga. Ne čita se jedna knjiga isto i onda i
sada. Niti je isto čitati Branka, tada i sada. Ovdašnji Nikoletina Bursać nije
onaj, ondašnji Nikoletina Bursać. Nije to onaj naivni krajiški šeret,
dobričina, prostodušni heroj. Nikoletina u posjeti AVNOJ-u mnogo je veći
"jeretik" od "Jeretičke priče". Samo je pitanje da li smo
mi ikada znali da čitamo knjige?
Kažu da je omiljena
knjiga Amerikanaca, u isto vrijeme kada je i kod nas bila "knjiga nad
knjigama", bio Marksov "Kapital". Ali, oni su ga, jasno je,
čitali i pročitali drugačije od nas.
Veliki brat
Ovogodišnji sajam po
mnogo čemu bio je drugačiji od prethodnih. Ili nije, ali je to sada bilo
vidljivo i golim okom. U skladu sa sveopštim trendovima komercijalizacije više
nego očigledan bio je uticaj marketinških agencija na izdavaštvo. Veliki brat
odlučio je da ovlada i onim što mu je bilo i izvan kontrole i izvan
interesovanja.
A marketing to je ono
kada osmisliš načine i metode kako da neku robu prodaš što bolje i što više.
Ako je frka ne moraš mnogo ni da se mučiš, jer u treptaj oka i reklama za
higijenske uloške može da se preobrati u reklamu za knjigu.
Pa kaže: "Ovo je
život. I premda život može biti nepredvidiv, postoji jedna stvar na koju možeš
računati. Ovi dani nisu pjesma. Ali zato život ide dalje. Voljećeš nove uloške
(knjige). Uz njih život možeš živjeti punim plućima".
Važno je da nađeš
upečatljiv stas i primjeren glas. Snimiš par sekundi video-klipa i ide ko alva.
I na prvi pogled po
štandovima sajma jasno je bilo da se moda bestselera nastavlja svom žestinom i
u domaćoj radinosti. Nova, nepoznata imena spisateljica i spisatelja lakih
komada (Amerikanci ih gutaju u metroima na putu do posla, jer možeš da
prestaneš i nastaviš da čitaš kad god hoćeš) preplavila su štandove sajma.
PR stručnjaci posebnu
pažnju poklonili su knjizi Mire Marković u kojoj prodaje svoju verziju priče
(istorije). Cijena od 1.200 dinara ili oko 30 KM presudila je. Stvar principa
je da čovjek ne dozvoli da joj i tim svojim nesmotrenim potezom dopuni džep.
Malo dalje od vazda
plačljivog baba Julinog lica (Bora Čorba op.a.) na ogromnoj crno-bijeloj
fotografiji iznad štanda njenog izdavača, na štandu "Prometeja"
sjedili su Nenad Grujičić, koji je napisao prvu knjigu pjesama za djecu, i Raša
Popov, koji je promovisao svoju novu, na sajmu nagrađenu knjigu.
I baš u tom trenutku u
parteru hale 1 počeo je stampedo. Neki novi klinci, tinejdžeri, gurali su i
lomatali jedan preko drugog. Glas sa mikrofona pozivao ih je da formiraju
kolonu kako bi svi stigli do pulta na kojem je neko od autora u tom trenutku
potpisivao knjigu. Pomislila sam da je na sajam stigao neko od dobitnika
Nobelove nagrade ili u najmanju ruku popularni Paulo Koeljo.
Desetine mladih ljudi
formiralo je dugu kolonu i nestrpljivo pokušavalo da se što prije probije do
osobe H. Na štandu preko puta knjige je potpisivao Vuk Drašković. Potpisao je
jednu knjigu jednom starijem čovjeku i čekajući sljedećeg posmatrao svu tu
frku.
Iza gomile jedva se
čitalo ime očevidno veoma popularnog autora: "Zora" pa dalje nešto
kao "ah". Djevojka duge plave, ovlaš uvijene kose i trepavica do poda
potpisivala je knjigu obožavaocima.
Ona je modna blogerka
(daje modne savjete). Ono što priča snima mobilnim telefonom i onda te uratke
kači po internetu. Uz redovan pozdrav "Ćao svima..." uči ljude kako
treba da žive raskošno, savjetuje ih gdje da kupe "guči", kako je
jedino normalno da koriste "šanel puder", zašto da se tetoviraju u
Banjaluci, otkriva im kako je napumpala usne....
Zorannah, to joj je
umjetničko ime, promovisala je i potpisivala svoju prvu knjigu
"Life&Style" koja je, kako je kasnije saopšteno, jedna od
najprodavanijih na ovogodišnjem Sajmu knjiga.
Zorannah je najbolji
proizvod dobro razrađene marketinške kampanje ovogodišnjeg sajma. Ona je
rijaliti. Ili turbo folk sajma. Svejedno. Mali korak za Zorannah, a veliki
udarac imperiji. Kako se već šuška, Zorannah bi naredne godine mogla, zbog
velike popularnosti, da dobije i vlastiti štand na Sajmu knjiga, sličan, ako ne
i veći od onoga koji godinama ima Ljiljana Habjanović-Đurović.
"Kada saberemo,
vidimo da se sajam na duže staze pretvara u nešto drugo od onoga što je bio i
što treba da bude. Ali, s druge strane, postoji taj utopistički optimizam bez kojeg
niko od nas ne bi mogao da radi svoj posao, pa mi sve ignorišemo i sa istom
energijom uzvraćamo udarac imperiji tako što pravimo dobre knjige", kaže
književnik Vladislav Bajac, urednik izdavačke kuće "Geopoetika".
Filip David se sjeća
sajmova sedamdesetih-osamdesetih na koje je dolazio da se sretne i posjedi sa
prijateljima.
"Danas je sajam,
kao i sve drugo, komercijalizovan, mnogo je buke, mnogo gužve. Neko bi rekao da
je to dobro za knjige, ali meni je u lepoj uspomeni ostao onaj stari, što je,
dopuštam, samo moja zabluda", kaže dobitnik ovogodišnje NIN-ove nagrade.
I onda ti meni o
Ćopiću? I da nisu uspio da nađeš pisma Isidore Sekulić iz Norveške, jer su ti
na svakom štandu rekli da ih godinama nije štampao nijedan izdavač.
Prebirajući po svemu
što su ikada pisci rekli o njegovoj svetosti "knjizi" jedini
primjeren citat aktuelnom trenutku onaj je koji je izrekao jedan glumac:
"Danas niko ne čita knjige, jer ih svi pišu".
Moja drugarica muku je
prekratila kratkim tvitom: "I od pisanja gluposti i banalnosti može da se
živi. Jasno mora da ima korice i knjiga da se zove".
Zna ona da knjiga nije
sve što ima korice. Knjiga je ono što traje u vremenu. Ono čega je na ovom
sajmu još bilo, ali ipak najviše kod antikvara. Jedino oni ostali su nedirnuto
ostrvo, nezanimljivo za biznis Velikog brata.
Нема коментара:
Постави коментар