Uspješnost
jedne zajednice ili njen neuspjeh mjere se upravo odgovorom na suštinsko
pitanje – šta ostaje iza nas. Sve drugo je dnevna politika i estrada, danas
ovakva, sutra onakva. Posljedice su nešto drugo. One se ne osjete odmah, ali traju desetinama godina
poslije.
Šta je važno?
Ričard
Drajfus, ne glumac nego osnivač Fondacije koja se bavi obrazovanjem u srednjoškolaca u SAD, to pitanje postavio je onog trenutka kada je odlučio da
pokuša da promijeni posljedice udaljavanja svoje zemlje od vrijednosti na
kojima je nastala, poštivanja Ustava, gradjanskog vaspitanja i kulture, što je
neminovno vodilo urušavanju sistema moralnih vrijednosti. Crveno svijetlo za
akciju upalilo se kada je shvatio da je društvo individualnu odgovornost
zamijenilo skrivanjem iza kolektivnog mišljenja što amnestira svakog
nesposobnog pojedinca i urušava cijelu zajednicu.
- Proklet
bio ako to ostavim mojoj djeci, rekao je Drajfus.
A šta smo mi
rekli? I ko je od onih čija je sila, moć,vlast, odgovornost glasno postavio to
suštinsko pitanje? Da li se tim odgovorom mjeri patriotizam?
O tome je u
svom prvom i posljednjem predavanju studentima banjalučkog univerziteta,
nekoliko dana prije nego će biti ubijen, govorio prvi demokratski premijer
Srbije Zoran Đinđić.
Pričajući im
koliko je za svaku zajednicu važna rasprava o vrijednostima i ciljevima, upozorio
je da je u 20. vijeku došlo do jedne deformacije, budući da je u opštem procesu
tehonologizacije odnosa stvoreno uvjerenje da je ljudska zajednica kao
preduzeće ili neka druga ekonomska kategorija, koja se posmatra isključivo i
jedino kroz vrijednost i cijenu.
- Uprkos
tome u ljudskoj zajednici će uvek ostati komponenta vrednosti, morala. Nečega
što je nekome važno. I mislim da će u ljudskoj zajednici uvek ostati komponenta
pravde. Ljudska zajednica bez komponente pravde ne može da postoji, jer je
prirodno za čoveka da želi da se afirmiše, jer je osnovni atribut ljudske
ličnosti za razliku od životinje da želi da doživi satisfakciju, da bude
priznat, da dobije šansu da realizuje svoj potencijal - i to je pojam pravde.
Zajednica koja to ne omogućava ne može da bude uspešna, jer ljudi bojkotuju
takvu zajednicu i ne žele da učestvuju u povećanju njene moći i njenog bogatstva,
rekao je studentima prof. dr filozofije Zoran Đinđić.
Mangup do mangupa
Da li je
pravda ta koja je Srbiju 19. vijeka učinila tako romantičnom sa današnje
distance? Da li je pravda ili lijepo građansko vaspitanje utemeljeno na
moralnim vrijednostima bilo razlog zbog čega su se svi oni odškolovani na
najboljim evropskim univerzitetima toga
vremena u Beču ili Pešti ili Lajpcigu... vraćali u svoju
siromašnu zemlju pokušavajući da joj pomognu znanjem i obrazovanjem koje su
tamo stekli da se razvije? Da li je pravda bila ta koja je privlačila
intelektualce drugih južnoslovenskih država da barem jedan dio svog života
prožive u Srbiji 19. vijeka?
Veoma popularna
knjiga Milovana Vitezovića i film "Šešir profesora Koste Vujića" govori
o tom vremenu i tom razredu u kom je stasala
i ostala zauvijek u istoriji i nauci upisana generacija đaka Prve muške
gimnazije: Jovan Cvijić, Jaša Prodanović, Ljubomir Stojanović, Mihailo Petrović
Mika Alas, Pavle Popović, Milorad Mitrović. Profesor Kosta Vujić, kako je i sam
preskazao, postao je istorijska ličnost zbog njih, svojih đaka po kojima se
danas mnogo toga zove.
"Sve
mangup do mangupa" ponio je sa sobom u svijet duhovni testament profesora
Vujića: "Vaše školovanje gospodo je zbirka anegdota. Ostavili ste veliku zbirku
anegdota, ali da bi te anegdote o vama postale značajne i upamćene, morate
postati značajni ljudi. Genijalne anegdote o beznačajnim ljudima postaju
beznačajne".
Ipak u
cijeloj ovoj priči najznačajnije je čemu je to prof. Vujić učio slavnu generaciju genijalaca.
„Oni su
generacija slobode i tako su se i ponašali. Oni su, bez obzira na lična i naučna
opredeljenja bili u biti pesnici. Oni su naš razred živih pesnika. Oni su se
spremali za vek koji će nastati. Oni su umom menjali svet”, kaže Milovan Vitezović.
A profesor
Vujić učio ih je toj najvažnijoj lekciji, slobodi i kako se ona osvaja. Učio ih
najznačajniju stvar, a to je da briljantni učenici ne znaju sve, ali jedno
znaju - znaju da misle.
Tako misleći
i slobodni "mangup do mangupa" imali su i hrabrosti i snage da, iako
tek maturanti, rehabilituju velikog pjesnika i slikara Đuru Jakšića uz realnu
opasnost da bi kralj mogao da se naljuti. Priredili su donatorsko veče za Jakšićevu
porodicu, koja je do te noći bila na margini društva i živjela u velikom
siromaštvu zbog njegovog političkog grijeha.
Na toj
večeri horom je dirigovao Stevan Mokranjac, a Jovan Jovanović Zmaj prvi put
pročitao pjesmu posvećenu Đuri "Svetli grobovi". Jedna strofa te
pjesme glasi: A ko behu oni divi/ koji su te napred zvali/ koji su ti krila dali/
koji su te ojačali?/To bejahu ideali!/...
Biće da se u
idealima krije suština odgovora na pitanje šta je to što je Srbiju 19. vijeka vodilo naprijed. U idealima
i idejama. Nije li i jedan od najcijenijih ekonomista 20. vijeka Džon Kejnz
poodavno dijagnostifikovao da su ideje, a ne interesi, ono što stvarno pokreće
svijet.
A kako su se
mijenjale vrijednosti, mjenjala se i poezija. Jedna rok pjesma nastala mnogo
godina kasnije bezobrazno grubo našu stvarnost ogolila je stihom: Za ideale
ginu budale!
U 100 i nekoliko
godina ideali su nestali? Da li su sa njima nestali i Cvijići,
Mike Alasi, Stojanovići? I profesori Vujići?
Nisu. Znam,
jer sam ih upoznala, mnogo je među nama mladih Cvijića i Prodanovića i Stojanovića
i Alasa....
Znam, jer
sam ih upoznala, mnogo još među nama ima profesora Vujića, kreativnih, darovitih,
posvećenih, obrazovanih.
Problem je u
tome što ih zajednica ne prepoznaje. Što im ne daje šansu da polete. Što ih ne
ističe kao vrijednosti. Jer jedine vrijednosti kojima smo bombardovani dolaze
iz kriminalno estradnog milje a pored Cuce i Cakane, pored Mimi Oro i Nives
Celzijus, pored Amsterdama i Šarića, pored Caca i Cacinih Caca, javni prostor
za njih je zatvoren.
Još jedina
vrijednosti koja se pomoviše, uz ovu estradno kriminalni, je politička kojoj
legitimitet da se u sve razumije, sve zna i ima mandat o svemu da daje
vrijednosni sud daje partijski angažman. Svejedno koji i svejedno čiji, ali
partijski.
U jednom
nedavnom intervju svršenog studenta Prinstona i doktoranta Harvarda pročitala
sam kako ovi vrhunski svjetski univerziteti, u top deset, ne postoje
zahvaljujući tome što uzimaju novac od studentata, nego tome što ulažu u
studente. Upravo bivši đaci Harvarda ili Prinstona su najveći donatori kako bi mladi
talenti iz cijelog svijeta dobili mogućnosti da steknu znanje i vrate ga
civilizaciji kao vrhunski stručnjaci, naučnici, lideri.
Tako je
nedavno jedan od tih bivših studenata poklonio Harvardu 350 miliona dolara da
uloži u najvrijedniju od svih investicija, u obrazovanje novih "harvardovaca".
Prema
posljednjim podacima u Albaniji, BiH, Crnoj Gori i Srbiji ima vise privatnih
fakulteta nego u citavoj EU. Regionalni lider za sada je Albanija sa 30
privatnih univerziteta.
Ne postoji
podatak da je bilo koji od bivših studenata tih univerziteta donirao novac za
školovanje onih koji dolaze. Pa nije, niti će jer nisu svi ti univerziteti
nikli ko gljive poslije kiše da nekog obrazuju.
Tamo daleko.....
I baš na ovom
mjestu dolazimo do suštinskog pitanja šta smo to napravili? I šta smo ostavili svojoj
djeci?
I suštinskog
razloga zbog čega jedva čekamo da oni koje najviše na svijetu volimo što prije
odu što dalje odavde i da se više nikada ne vrate.
Jer znamo da
žele da dobiju šansu taman onoliku koliko vrijede.
I da upravo
zato i odlaze tamo gdje ih niko neće pitati ko im je tata, a ko mama, ko stoji
iza njih, nego koliko mogu i imaju da daju u onome čime žele da se bave.
Tamo gdje su
klimoglavci i mediokriteti sankcionisani prezirom i podsmijehom društva kao
paraziti od kojih zajednica nema nikakve koristi.
Tamo gdje će
moći da iskažu svoju kritičku misao i gdje će za to dobiti nagradu.
Tamo gdje je
kritička, a nekritizerska misao nešto što cijelu zajednicu gura naprijed u svim
njenim segmentima.
Tamo gdje
kritička misao nije ustuknula pred pljuvačima, lažnim moralistima, iza čijih
naručenih buljuvotina se neizostavno krije nečiji lični interes.
Tamo gdje se
nemoral ne pakuju u lažnu sliku pravednosti.
Tamo gdje se
uspjeh ne kažnjava, nego nagradjuje.
Tamo gdje
buržoazija nije nastala u posljednjih 15-tak godina nemoralno se grebući o
državu, nego su je stvarale generacije u kontinuitetu.
Tamo gdje
neće morati da budu partijski vojnici da bi dobili sertifikat da su pametni i
sposobni.
Tamo gdje
neće morati da budu nesposobni poslušnici da bi napredovali.
Tamo gdje
neće morati da budu ljubavnice da bi dobili namještenje.
Tamo gdje te
pitaju jedno pitanje: šta znaš i šta možeš.
Tamo gdje
ljudi znaju da nose slavu, ali i da preuzmu odgovornost.
Tamo gdje je
sve na njima. Na njihovom radu, trudu, rasudjivanju, upornosti, kreativnoj snazi.
Tamo gdje će
dobiti obrazovanje, a neće kupiti diplomu.
Tamo gdje će
ih podsticati da pomjere ljestvicu znanja i spoznaje naviše. Tamo gdje će
završiti univerzitete koji će ih osposobiti da budu uspješni.
Tamo gdje je
malograđanština sastavni dio društva, ali nikada nije elita.
Tamo gdje se
kritičko promišljanje podstiče.
Tamo gdje će
im mozak, koji napune znanjem, biti garancija stabilne egzistencije.
Tamo gdje je
ulaganje u ljudski kapital suština.
Eto to mi, dragi
Drajfuse, nismo ostavili svojoj djeci. I nije nam bilo teško. Jer Andrićeva
vremena u kojima "pametni zaćute, budale progovore, a fukare se
obogate" mi ovdje na Balkanu živimo u kontinuitetu.
Нема коментара:
Постави коментар