Bosnu i
Hercegovinu je od 1995. do 2015 godine napustilo oko 200.000 ljudi. Najveće
iseljavanje zabilježeno je prošle godine kada je otišlo 70.000 ljudi. Hrvatska
je na nogama jer mladi ljudi odlaze, a prema procjenama 2030. godine zbog
iseljavanje nedostajaće joj 300.000 radnika. Srbiju godišnje napusti oko 32.000
ljudi.
Da li mladi,
obrazovani ljudi odlaze samo zbog toga što je BiH najsiromašnija zemlja u Evropi
čiji je BDP po posljednjim podacima Eurostata 72% ispod evropskog prosjeka? Ili
idu zbog toga što je u BiH trenutno oko 600.000 nezaposlenih, a u Republici
Srpskoj 145.000? Da li ljekari i inženjeri odlaze zbog malih plata? Da li zbog
toga svako ko može odlazi na studije što dalje odavde bez plana da se vrati
kući? Da i zbog toga, ali i zbog mnogo drugih stvari.
Krajem
januara jedan mladi čovjek osam dana je ćutao na Trgu republike, a njegova
poruka bila je najtužnija srpska priča. Držao je praznu flašu i pretrpan ranac
- spremajući se da zauvijek ode.
Dražen
Horvatić (22) potom je prešao na novu lokaciju, onu na kojoj se rastaje - čekaonicu Aerodroma "Nikola
Tesla". Držao je u ruci praznu flašu i na ledjima ranac.
- Ova flaša
je nekada bila puna vode, baš kao što je i Srbija bila bogata inteligentnim
mladim ljudima. Sedam dana sam bio na ovom mestu i odlivao pomalo. Ovo je
poslednji trenutak. Vode nema više. Danas odlazim i ja - rekao je Dražen pred
odlazak u Dansku, tužan i pomalo nesiguran zbog hoda u nepoznato sa porukom da
i voli svoju zemlji i da se nada da će jednom biti obezbjedjeni uslovi da se u
nju vrati.
Šta je to
što mlade ljude tjera daleko odavde i zbog čega je to tako, da li se sistem
vrijednosti u cijelom svijetu poremetio, a ovdje potpuno urušio, o tome je
zanimljivo iz američkog ugla nedavno u Beogradu govorio gost Festa glumac
Ričard Drajfus, najmladji "oskarovac" do danas.
Drajfus ali drugi
- Naša djeca
u Americi će nam se u jednom trenutku obratiti i reći: kako ste mogli tako da
nas napustite? To smo uradili. Preuzeli su nas najgluplji, najpohlepniji
kurvini sinovi ikada. Najsebičniji ljudi. Počelo je da me brine što ono što je
nekada bilo važno u Americi i što je promijenilo svijet to više nije. Oko 98
odsto ljudi u svijetu nije imalo obrazovanje, sjekli bi im prste ako bi nešto
naučili, bogati bi im odrubili glave da bi ih držali vezane, a Amerika je
rekla: "Ako možete da dodjete do nas ako možete da pređete okean možete da
dobijete besplatno ono što ste željeli: slobodu mišljenje, slobodu misli,
slobodu izražavanja, slobodu mogućnosti". I to je promijenilo svijet.
Potpuno je promijenilo zapadni svijet. Prosvjećenje Zapada bila je osnova
američkog Ustava. Ali u školama se to više ne uči. Ne uči se šta se desilo sa
Amerikom u istorijskom kontekstu. Amerika je postala kupljena i plaćena.
Proklet bio ako to ostavim mojoj djeci. Mislim o djeci, jer ima četvoro
najbolje djece na svijetu. Osjećam da se prema djeci ponašamo kao prema
neprijateljima Ne pružamo im obrazovanje, ne dozvoljavamo da razmišljaju, ne
dozvoljavamo im da razumom riješe problem, a sve to će nam biti itekako
potrebno. Ako djecu lišavaš obrazovanja,
ako ih lišavaš sadržaja, to onda znači da ih tretiraš kao da su ti neprijatelji. Zato bi naša proizvodnja mogla biti uništena
i naša vojska mogla bi biti nepouzdana,
a onda će ljudi reagovati paranoično, jer radije će štititi svoje specijalne
interese nego interese zemlje.
Glumac kojeg
pamtimo po filmovima “Američki grafiti”, “Devojka za zbogom”, “Ajkuli”, “Bliskom susretu treće
vrste”.....godinama ima jednu drugu preokupaciju, kako promijenom sistema
obrazovanja promijeniti nakaradni sistem vrijednosti u Americi i time
zapadnu civilizaciju vratiti onome na
čemu je i nastala opštem dobru i napretku.
- Bio sam veoma
uspješan glumac, zaradio sam mnogo novca i jednog dana sam rekao: Dosta!
Povukao sam se i otišao na Oksford četiri godine. Želio sam da naučim koja je
stvarno šteta nastala zbog toga što nije bilo podučavanja o suverenosti ljudi.
Gradjansko pravo je pravo ljudi da kažu: "Ne napuštajte prostoriju
gospodine predsjedniče morate da odgovorite na pitanje". Vratio sam se i napravio Drajfusovu
gradjansku incijativu koja treba da utiče na obrazovanje u srednjoj školi. Naš
način života je degradiran, a to je degradiralo i vaš način života. Zato ako
sredimo Ameriku sredićemo pola zapadnog svijeta.
Najluđi
ljudi u Kongresu SAD su ljudi koji su rođeni kada je gradjansko vaspitanje
izbačeno iz plana. Nikada nisu poručili Ustav ili vrijednost i važnost
pojedinca nad državom. Nikada nisu to učili, a sada prave zakone. Oni su
budale. Shvatite da je vaš primarni
zadatak je da se držite javne službenike i procesa odgovorna prema zakonu i
zajednici. Istraživačko novinarstvo mora ostati izvediv dio zdrave građanske
kulture.
Kriza koja
je zavladala svijetom mora hitno da se rješava. Svaka zemlja ima obavezu da uči
djecu građanskom vaspitanju i tome kako da budu najbolji građani, bez obzira da
li je to Amerika ili Srbija. Ali, danas kao da više nema građanske kulture,
nema, nažalost, ni sistema pravih vrijednosti, slobode govora. Javnost je
zatrpana manipulativnim, propagandnim informacijama, više nema ni individualne
odgovornosti, svi se kriju iza kolektivnog mišljenja i stava. Mlađe generacije moraju da se uče duhovnim
vrijednostima i građanskim pravima, da postanu svesni da svaki čovek ima svoj
značaj, i da svaka zemlja ima svoje značenje. Poslednjih 25 godina, Amerika je
postala zemlja koja je u vrijednosnom smislu izgubila značenje koje je nekada
imala.
Sve to i još
mnogo toga izgovorio je Ričard Drajfus, koji se sprema za ulogu Bernija
Merdofa, u istoriji svijeta najvećeg finansijskog prevaranata sa Volstrita koji
je klijente „olakšao“ za 65 milijardi dolara zbog čega je osudjen na 150 godina
zatvora.
Čar i
veličina Amerike, uz hiljadu njenih mana o kojima govori Drajfus, još uvijek
jeste u tome što ima snagu da snimi film o Merdofu, kao i u tome što ima
hiljade Drajfusa koji se bore i rade za bolji sistem, za opšte dobro, i što ih
zbog oštrih kritika društva, zbog nemilosrdnog detektovanja suštine problema u
kojem se ne libe da "polupismene" kongresmene nazovu
"budalama" niko nikada nije, niti će proglasiti neprijateljima
Amerike. Veličina Amerike je u tome što još uvijek postoji granica i što još
uvijek javnost umije da razlikuje one koji se bore za dobro cijele zajednice od
onih koji imaju samo jedan interes, vlastiti.
Zato zadatak
Drajfusove fondacija i jeste da stvori lidere koji će u budućnosti dobro voditi
Ameriku. Kroz tu fondaciju srednjoškolci se uče kako da logičkim putem dođu
do riješenja problema. Fondacija poseban
prioritet daje djeci iz boračkih porodica, jer smatraju da upravo onima koji su
se borili za Ameriku treba vratiti vjeru u njihovu državu.
Greška u sistemu
Da li zbog
toga, kako tvrdi Drajfus, što je došlo do rušenja sistema vrijednosti u Americi
ili iz potpuno drugih razloga koji ni slučajno nemaju planetarnu dimeniziju,
možda je krajnje vrijeme da i mi sebi postavimo pitanje: Šta ćemo ostaviti
svojoj djeci?
Sistem u
kojem se kupuje sve od diplome do doktorata, od statusa do priznanja, od
članstva u hibridnim akademijama, u kojoj i dekani i profesori i ministri
plagiraju disertacije i nučne radove, u kojoj predsjednici kupuju diplome
fakulteta, a poslanici i ministri srednjih škola.
Sistem u
kojem su nesposobni sa partijskim knjižicama nezamjenjivi kadrovi i nema veze
što uništavaju javno dobro.
Sistem u
kojem je lični interes jedini interes koji pokreće na aktivnost, ma kako bio
upakovan u oblandu opšteg dobra.
Sistem u
kojem milioneri nisu oni koji su zaradili novac zahvaljujući vlastitoj
sposobnosti, nego zahvaljujući poslovima sa državom, uz jedva jednog ili dva izuzetka koji su svoju
sposobnost pokazali i van granica.
Sistem u
kojem javnost na sve to ćuti. Sistem u kojem javnost i ne postoji. Javnost kao združena reakcija cijele
zajednice na neki problem, devijaciju koju je neko otrkio, raskrinkao, a koja
je opasna po društvo.
Sistem u
kojem kada reakcija zajednice izostane, onaj koji se upustio u razotkrivanje
problema u najboljoj namjeri za napredak društva, umjesto nagrade, shvati da je
"pišao uz vjetar" pa se sve to što je ispišao vratilo na njega zbog
čega samo i jedino on smrdi.
Sistem u
kojem smo pravo javnosti da zna zamijenili pravom javnosti da ne zna, u kojem
je sve na tržnici i istina i laž, i pravda i nepravda....
Sistem koji
ubrzano proizvodi mediokritete, štetočine i parazite koji nemaju ni vlastiti
stav ni vrijednost, ali se savršeno uklapaju u šablon ispodprosječnosti.
Sistem u
kojem je osrednjost kvalitet, a uspjeh grijeh koji se ne prašta.
Sistem u
kojem uspijevaju poslušni i nesposobni, a stradaju kreativni, misleći i
sposobni.
Sistem u
kojem je često citirani američki status: „Djeco budite dobri prema štreberima,
oni će vam jednoga dana biti šefovi”, dobio oblik prilagodjen našoj realnosti: "Djeco budite dobri prema onima koji pišu "neznam",
"nemogu", "sumljam"... oni će vam jednog dana biti
direktori".
Sistem u
kojem se (kako napisa jedan mnogo pametniji od mene) glupost lažno predstavlja
kao pamet, površnost kao znanje, a koristoljublje kao prijateljstvo.
Eto to smo mi ostavili svoj djeci, dragi Drajfuse. To nudimo revolucionarima koji imaju 17.,
18, 20. i željni su znanja, spremni da promjene
svijet i pomjere granice. Priznaćeš, sasvim dovoljno da pobjegnu što dalje on
nas. I da u koferu ponesu omiljenu "Himnu maršala Mita" kao opomenu
da tamo daleko moraju da uspiju, isto kao što su stari u Hercegovini nekada u
svijet slali svoju djecu dajući im kamen koji ih je opominjao šta ih čeka ako
ne završe posao zbog kojeg su otišli od kuće.
"Himna
maršala Mita": Kupi je, pokaži je, maši njome, hvali se/ dok budala uči, imam načine
drugačije/ ovde vlada maršal Mito, uzmi lepo plati je/ Kupi je, plati je, urami
je, okači je/ kupi sebi, bratu, sestri, uzmi i za svastike/ i ne štedi ambiciju,
nemoj da si škrt/ posle obične diplome, kupi sebi Dr.....
(Nastaviće se)
Нема коментара:
Постави коментар