Ovih dana u Italiji je promovisana nova knjiga Umberta Eka "Nulti
broj". U tom romanu pisanom "tviter jezikom" (kratkih rečenica)
Umberto Eko kroz priču o jednoj
izmišljenoj redakciji piše u stvari o tome kako su novine postale "mašina
za blaćenje" čiji cilj je da oduzme legitimitet protivniku falsifikovanjem
činjenica, prikrivanjem i drugim razgradjenim tehnikama insinuacija.
Eko govori o granicama novinarske informacije, o igri falsifikovanja činjenica
i prikrivanja, ucjenama uglednih ličnosti iz finansijskih i političkih krugova,
prikupljanjem i "pakovanjem" pikantnih informacija o njima kako bi se
one prisilile da rade po diktatu skrivenih centara moći.
- Ranije, ako predsjednik nije bio politički poželjan događalo se da ga
ubiju. Kasnije, vidjelo se da se on može uništiti iznoseći na vidjelo
prisluškivane razgovore ili pišući o tome s kim je bio u krevetu. Sva naša
politika je na tom nivou. Naredba je: treba uništiti, razvlastiti, popljuvati. A
štampa je predvodnik toga, rekao je na
promociji svog romana Umberto Eko, govoreći o aferi Votergejt i ljubavnoj vezi
Džona Kenedija i Merlin Monro.
U novom romanu on precizno razotkriva sve tehnike "mašine za
blaćenje" čiji cilj je da sakriju istinito, potkrepe lažno i obmanu
čitaoca.
Iako u mnogome sličan našoj stvarnosti u kojoj je takodje izbrisana
razlika izmedju tabolida i "ozbiljnih" medija, razlike ipak
postoje. Svaka javna ili politička
ličnost koja se nadje na putu ostvarenja nečijih političkih ili finansijskih
interesa kod nas je prošla sličan tretman. Ali je scenario u nekim slučajevima
bio drugačiji.
Dok Umerto Eko govori o tome kako su nekada "nepoželjene"
ubijali, a danas ih uništavaju tehnikama medijskog blaćenja, kod nas je
medijsko blaćenje ponekad samo predigra fizičkoj eliminaciji. Ovaj metod
primijenjen je u slučaju premijera
Srbije Zorana Đinđića.
U prilog tezi da su sve slučajnosti namjerne ide i činjenica da je upravo
ovih dana na 13. godišnjicu izbora Đinđićeve Vlade (25. januara) u Italiji
promovisan roman "Nulti broj".
"Slučaj Đinđić" primjer je na kom su isprobane sve metode
medijskog blaćenja i "mljevenja" živog čovjeka u mašini laži,
kompromitacije, u jednoj strašnoj medijskoj hajci.
Godinama prije ubistva mediji su pisali kako je bio švercer
cigareta, kriminalac, član kriminalnih
klanova i ovih i onih, izdajnik i strani plaćenik, pa čak i okultista..........
Svašta su pisali, ali veoma rijetko ili nikako da je bio doktor filozofije,
obrazovan i pristojan dečko koji je u politiku ušao sa vizijom za koju je
vjerovao da njegovu zemlju može da povede u budućnost. Na kraju su mu ispalili
metak u srce čime se ostvarila latinska "Coruptio optima pessima est"
u prevodu: „Upropastiti najbolje znači uraditi najgore". I sat je počeo da se vraća unazad.
Diskreditacija i glorifikacija
Sjećam se kako je mjesecima uoči petooktobarskih promjena marširao pored
kordona policije i na tom putu pratili su ga i novinari. Naš direktor, pamtim, govorio je "Idete
svaku noć. To je budući srpski premijer i novi ministri". Slabo ko mu je tada
vjerovao.
Svoj novinarski kapital stalnih "šetača", kasnije, kada je
Zoran Đinđić izabran za premijera smo i "unovčili". Imali smo
privilegiju da smo mogli da ga pozovemo kad god smo željeli i u svako dobra u
koje smo morali i da nam se javi i odgovori na svako pitanje. Ni mnogo, ni
malo, ali novinarima dovoljno.
Posljednji put razgovarali smo na Novogodišnjem prijemu u Vladi Srbije,
dva mjeseca prije ubistva, u januaru 2003. godine.
- Mnogo sam posla imao do sada i nisam imao vremena da se bavim
Republikom Srpskom. Ali sada sam malo rasterećeniji pa će biti drugačije. Mislim da Srbija treba
da kupi Telekom Srpske, Naftnu industriju i da jednu zgradu Studentskog doma
Penezić ustupimo studentima iz Republike Srpske koji će moći da u njoj žive
besplatno. Sve to ću već da pokrenem u ovoj godini, ispričao nam je te noći.
Ali u željama ga je smrt pretekla. Jedina ona sa kupovinom Telekoma
Srpske posmrtno mu je ispunjena. Da li su za nju znali oni koji su to
realizovali manje je važno. Važno je nešto drugo, nešto što bi moglo da se zove
"iskupljenje u čitulji".
Suštinski defekt okriven je u primjeni stare latinske mudrosti: "O
mrtvima sve najbolje", koja je ovdje stvar pristojnosti i lijepog
vaspitanja. Moja majka sa istom se nikada nije složila, a to neslaganje
formulisala je jednostavnom rečenicom: "Pazi ti mene dok sam živa, a kad
umrem nije me briga".
Realizacija ciljeva, koje je Đinđić iznio u svom jasnom ekspozeu bez
fraza i bajki, ali i tih nekoliko ideja sa posljednjeg Novogodišnjeg prijema, zaustavljeni
su njegovim ubistvom 12. marta 2003. godine. Nakon što su mu pucali u srce, od
najomaraženijeg postao je najomiljeniji srpski političar. Sa najmanjim
rejtingom popularnosti dok je bio živ, mrtav je dobio najveći rejting.
Prolazeći kroz sva blaćenja, povredjen i nemoćan, Zoran Đinđić kao da je
živio antičku tragediju. Jedan njegov saradnik iz tog vremena opisuje cijelu
atmosferu ovako: "Užasna šah mat pozicija, gde svaki korak dalje vodi ka
neumitnom kraju".
Istina je da u vrijeme diskreditacije Zorana Đinđića nije bilo
društvenih mreža, a ni aktivnih stranačkih botova na njima, pa je barem bio
poštedjen te vrste linča, laži, vredjanja....
ZJRM
Ovih dana jedan zakon u Republici Srpskoj - Zakon o javnom redu i miru
izazvao je pravu buru u javnosti, uz ocjene da ograničava slobodu na društvenim
mrežama, koje zakon tretira kao javni prostor. Usvojeni Zakon ocijenjen je kao
zakon protiv slobode govora i sprečavanja slobode govora na društvenim mrežama
koje nema uporište u evropskom pravu.
Da li je predlagač vodio računa o tome da odredbe Zakona uskladi sa
evropskom praksom u ovoj oblasti, a ako nije zbog čega nije, pitanje je na koje
se čeka vrlo precizan odgovor. Prema do sada iznesenim argumentima istu
problematiku na sličan način tretira zakonodavstvo Hrvatske, koja je članica
EU.
Ali ono što je odavno i neophodno i potrebno jeste iznaći način da se
spriječi i sankcioniše jezik mržnje, kleveta, opravdavanje zločina, pozivanje
na zločin, prijetnje, zloupotreba identiteta..... na društvenim mrežama i u
komentarima na portalima, a da se istovremeno sačuvaju demokratski principi,
pravo na drugo i drugačije mišljenje, sloboda javne riječi i govora.
Neophodnost uredjenja u toj oblasti kod nas pokazala se posljednji put
poslije terorističkog napada na redakciju "Šarli ebdo" u Parizu kada
su sarajevske portale preplavili komentari prepuni jezika mržnje i opravdanja
tog zločina, pa i pozivanja na zločin.
Nerijetko u tom "prljavom poslu" koriste se i ukradeni
identiteti sa čim imam i lično iskustvo
koje slikovito pokazuje na koji način sistem i država štite ili žele da zaštite
"žrtvu".
Redovno mjesecima, pa i godinama, ispod tekstova jednog sarajevskog lista,
pojavljuje moje ime u komentarima čitalaca, dakle ukradeni identitet. Iako sam
uspijela da dodjem do IP adrese sa koje se uvijek isti komentator pod mojim lažnim
identitetom redovno oglašava i prijavu o tome sa svim podacima dostavila SIPA i
MUP-u RS ništa se nije dogodilo.
SIPA je bila utoliko profesionalnija jer je veoma brzo dostavila odgovor
da je predmet proslijedila MUP-u RS budući da nema ovlaštenja da po istom
postupa. MUP RS je odćutao, kao što vazda i ćuti, da se ništa ne talasa.
Jedan moj kolega je zbog iste stvari - kradje identiteta i poziva na krivično
dijelo, ubistvo srpskog člana Predsjedništva BiH, prije nekoliko mjeseci podnio
krivičnu prijavu protiv NN lica banjalučkom Tužilaštvu. Odgovor do danas nije
dobio.
Krajem 2013. godine u Podgorici je održan veliki medijski skupu sa kojeg
je oko 150 medijskih stručnjaka, uglednih novinara, profesora, istoričara,
predstavnika institucija i novinarskih asocijacija sa Zapadnog Balkana i EU
upozorilo da je atmosfera divlje tranzicije na ovim prostorima ukinula sve etičke
standarde, kako u društvu, tako i u medijima, te da sloboda izražavanja često
prelazi u slobodu lažnog optuživanja.
I na toj konferenciji kao poseban slučaj sekuritizacije u medijima
istaknut je primjer spinovanja i diskreditacije Zorana Đinđića.
Učesnici konferencije su postavili važno pitanje, da li nakon svega toga,
a posebno upotrebom novih tehnologija kao što su socijalne mreže i naglom
ekspanzijom korišćenja medija i javnih glasila u lične, političke i poslovne
svrhe, termin nezavisni medij na zapadnom Balkanu prijeti da potpuno izgubi
smisao? I da li je istraživačko novinarstvo u opasnosti da ga zamijeni
klevetničko novinarstvo?
Zaključeno je i to da se u proteklih nekoliko godina sa pojavom
društvenih mreža, posebno "Fejsbuka", "Tvitera", blogova,
komentara na portalima, situacija u javnom prostoru otela kontroli, a pravo
javnosti dobili su sadržaji za koje ne postoji ni odgovornost, ni sankcije.
Internet nije promijenio samo novinarsku formu, nego i suštinu postojanja same
profesije. Posebno jer se iza govora mržnje, uvreda i laži na netu uglavnom kriju
anonimne ličnosti čije žrtve su stvarne osobe. Sa ovim zaključkom složili su se
najugledniji novinari regiona, ali i predstavnici EU.
Umberto Eko u svom novom romanu nije se bavio tom internet "mašinom
za blaćenje" u kojoj su naručioci još skriveniji od onih koji diriguju kompromitacijom
u medijima, a nerijetko im je motiv i lična osveta zbog neostvarenja neke ambicije
kroz davanje oduška vlastitom primitivizmu.
Da li je demokratija i sloboda govora recimo to kada jedan vrlo aktivni
tviteraš medijima i novinarima za koje smatra da se nisu dovoljno uključili u
polemiku o novom ZJRM zaprijeti spaljivanjem? Nije, ali je većina zagovornika
slobode prećutala ili se napravila da je nije pročitala. To su te dosljednosti
i principi na lajni.
Da li je sloboda govora to kada učenici osnovnih škola na "Fejsbuku"
dogovaraju kolektivne tuče?
Da li je sloboda govora možda kada anonimni lik na tviteru prijeti
stvarnom novinaru?
Da li je sloboda govora kada anonimni komentatori na portalima
vrijeđaju, prijete, kleveću, pozivaju na terorizam, ubistva, progon?
Iako vjerovatno postoje dijelovi predloženog ZJRM koje treba korigovati,
njegov član koji se odnosi na pornografiju više je nego potreban, posebno zbog naglog
porasta stranačkih pornografskih blogera, a i sve prljavijeg rata stranačkih
botova u kojem ne manjka ni pornografije.
Koliko su botovi (stranačka vojska anonimusa zadužena za prljave akcije
na netu) plaćeni je tajna, ali je recimo nedavno otkriveno da proizvodjači i
marketinške kompanije u Srbiji za reklamiranje odredjenog proizvoda plaćaju 100
evra po naručenom tvitu ili statusu na "Fejsbuku".
Ovo je dokaz da društvene mreže umiju biti i isplative i donijeti
zaradu. Ali sve zavisi od toga na koji način se upotrebljavaju njihove
mogućnosti brzog prenošenja informacije. Mnogi će se složiti da bi i Sveti
Pavle da je imao "Fejsbuk" i "Tviter" na njima napisao
Poslanicu Korinćanima.
U svakom slučaju, nije problem u upotrebi, nego u zloupotrebi i na koji
način iznaći mehanizme zaštite ljudskih prava (svakog pojedinca) zarad razvoja
demokratskog društva i zaštite ljudskih prava (svakog konzumenta). Odgovor na
to važno pitanje morali bi u medjusobnom dijalogu da daju i struka i politika.
Jer odgovornost za javno iznesenu riječ, uvredu, klevetu, prijetnju, mora
da postoji. Ako toga nema - demokratiju zamijenjuje anarhija. Ako je pravo na
vlastito mišljenje (bez prijetnji i kleveta) sankcionisano zakonom - onda je to
represija.
Rješenje je, kao i uvijek, negdje na pola puta.
Нема коментара:
Постави коментар