Molim te Bože, da prođem kroz svaki lepi grad
Samo ne daj ni u snu da prošetam Sarajevom
Dejan Gutalj
Dvije
sedmice su prošle a nikako da skontam šta je to uradio Nele Karajlić, čime se
toliko zamjerio rodnom gradu? Zar time što je pobjegao od rata? I time što je
iskreno priznao da je to učinio iz straha da ga neko ne ubije?
Da li je
normalno da se čovjek boji rata? Pa naravno da jeste.
Da li mu je
Cober, čiji je otac bio visoki funkcioner SDA, javio da ide. Naravno da
jeste.
Da li je
postojao neko ko je Nenadu Jankoviću garantovao bezbjednost i da ga neće uhapsiti
ili ubiti ili da ga neće pogoditi snajperski metak? Pa naravno da nije.
Da li su i Srbe
ubijali u ratnom Sarajevu? Naravno da jesu.
Da li je 460
ljekara, Srba što pobijeno, što napustilo Sarajevo zauvijek? Naravno da jeste.
Da li je narodni
poslanik prof. dr Milutin Najdanović ubijen na samom početku rata kod stadiona
Koševo? Da li je ubijen i pronadjen sa odsječenim polnim organom u ustima? Da
li je to bila poruka? Naravno da jeste.
Da li je Slobodan
Samardžić, omiljeni gradski kantautor, čije tijelo do danas nije pronadjeno ubijen
u ratnom Sarajevu? Naravno da jeste.
Da li je
neko za ta dva ubistva odgovarao? Naravno da nije.
Da li je
neko od sarajevskih intelektualaca tih ratnih godina progovorio o ubistvima i
hapšenjima i rekao stop? Ne sjećam se.
Da li su
postratnim Sarajevom mirno i bez medijske pažnje šetali kriminalci i ratni
profiteri? Naravno da jesu.
I tako
možemo do prekosutra.
Zato ne
kontam nikako šta je to tako strašno i neoprostivo strašno Nele uradio Sarajevu
da bi bio persona non grata. U ratu se nije ofirao. Nije bio politički
angažovan. Nije bio u vojsci. Nikoga nije ubio. Nije...
Svoje izbjegličke
dane živio je u Srbiji, a 1997. godine (dvije godine poslije rata) snimio je
prvi album "Ja nisam odavle" na kojem su tri posve antiratne pjesme:
balada o ljubavi Milana i Fazile, priča o tri ratna havera (Srbin, Hrvat i
Bošnjak) i pjesma o izbjegličkom konvoju preko Sremske Rače. Sve tri na fonu "Zabranjenog pušenja",
životne i plastično istinite.
Znači ni to
nije!
Pa šta je to
onda što Sarajevo ne može da oprosti Sarajli, Neletu, ali i mnogim drugim Srbima
koji su pobjegli od smrti i od rata? Posebno
ako se zna da je od smrti i rata bježao ko god je mogao. Neki autobusima preko
Pala, neki preko Splita...
TV optužnica
I nakon što
su se na Neletovom silasku na piće u rodni grad 23 godine kasnije, ukrstila
koplja, malo se naduvavalo, malo se histerisalo, mnogo se vrijedjalo i
prijetilo po društvenim mrežama, stvarnu dijagnozu ipak je dao njegov intervju dat
TV OBN poslije promocije "Fajronta" na Jahorini, a prije odlaska na
piće u Sarajevo.
Da bi
intervju snimljen prije, a emitovan poslije incidenta, učinili atraktivnim, pratila
ga je uvodna priča o Neletu Karajliću u kojoj smo saznali da on nije
"pravi Sarajlija sa kaldrme", nego "samo Sarajlija po rodjenju".
"Došao
Nele Karajlić na Jahorinu da promoviše knjigu. Stigao on u našu emisiju pa želi
on nama da kaže šta je to Sarajevo. Ne vidjeh ja u tom Neletu ni trunke
sarajevskog šarma. Izgubio je on to davno. A ko zna možda ga nikada nije ni
imao. Priča on o Srbima koji su napustili Sarajevo jer su strahovali za svoje
živote. E moj Karajliću u Sarajevu je u toku rata bilo mnogo Srba. Branili su
ovaj grad još neki Nenadi, Borisi, Igori i još uvijek žive u Sarajevu....
"
Ako
analiziramo ovaj citat iz uvodnog priloga iz njega jasno proizilazi da "Naderalisti"
a ni "Pušenje" (zvjezde avangardnog sarajevskog nju primitivs
pokreta) po autorki nisu bili dio sarajevskog šarma. Oni, dakle, nisu sav svoj
umjetnički i muzički iskaz temeljili na sarajevskom šarmu, žargonu i
identitetu. Pa ako je tako, onda ništa.
I dok uvodničarka
drži lekciju o odbrani grada, u glavi mi odzvanjaju Neletova "Tri ratna
havera": Preko CNN-a gledao sam
Mufu/ bio je sa heklerom i u tenama/ kaže on samo brani svoj grad/ a ko ne
brani grad za njega je smrad/ Kiki je znao da je ta priča kurac/ al nije znao
to čuvat za sebe/ srao je okolo ludo i smjelo/ dok ga jednom nije odvelo...
Naglasak je
na stihu "Kiki znao da je ta priča
k..... "!
Taj uvodni
prilog u stvari je svojevrsna optužnica Karajliću i dokaz da nije pogriješio. Jer reći da je znao
da se sprema rat pa su zato "Naderalisti" nekoliko godina ranije snimili
skeč o ratu u podijeljenom gradu, nije
ništa drugo do optužnica za pripremu rata.
Na samom
kraju kada je autorka pročitala optužnicu, uslijedio je i zaključak malo
kontradiktoran doduše. Nakon što je konstatova da je Nele "bezobrazan jer
je došao čovjek na piće", nastavila je kako je u "Sarajevo svako
dobro došao, pa i Bono Voks je pitao kako mi uspijevamo biti tako
rasterećeni".
E sada znači
Bono Voks je dobro došao. Nele Karajlić nije dobro došao. U čemu je razlika? U
tome što Bono Voks nije rodjen u Sarajevu, a Nele Karajlić jeste. U tome što
Bono Voks nije bio identitet po kojem se Sarajevo prepoznavalo, a Nele Karajlić
jeste. U glupoj tezi kako "Sarajevo boli to što ga je izdala raja", a
"raju ne boli što ih je izdalo Sarajevo".
U tom stilu
tekao je i kasniji razgovor Karajlića sa Matom Đakovićem. Predosjećajući gdje
bi mogao da bude problem Nele je na samom početku zamolio Đakovića da ne otvara
priču o karakteru rata jer je jasno da se neće složiti u terminima agesorski
ili građanski.
Ali džaba. Jer
to i nije bio intervju, nego pokušaj prizivanja
Karajlića pameti, uz moralnu lekciju iz patriotizma. "Vi ste se svog grada
odrekli, ja svog nisam", patetisao je Đaković.
Neleta je
razgovor zasmijavao, a kada je iz drugog pokušaja uspio da izgovori da bi volio
da se izvede performans u kojem će 150.000 ljudi u čijim ličnim dokumentima kao
mjesto rodjenja piše "Sarajevo" u jednom danu ući u grad, prespremni Mate
uzvratio je istom mjerom. "Ali da se isti izvede i u Banjaluci, da dodju
Bošnjaci". Nele se složio sa uporednim
performansom. A što ne bi?
I kada
je potpuno počela da se gubi svaka nit
smislenog dijaloga Đaković je krenuo u završnicu pozivajući Karajlića da dodje
u Sarajevo, "kojim duvaju novi vjetrovi poput"......
I onda je
bilo šta je bilo. Nele je došao. Policija ga ispratila. Jedni su dogadjaj
duvali ovako, drugi onako, ali niko nije mogao da ospori da muzičar i "Nadrealista" nije uspio u
miru i bezbjedno da popije kafu u rodnom
gradu 20 godina nakon rata.
Tek post festum
nekada "vidoviti" Nele prisjetio se "Invazije Pklatova"
(gospodara tamnih sila koji žive pored nas u trećoj dimenziji) sa albuma
Pušenja iz davne 1988. i oživio "Veliki bijeg": Noćas smo probili obruč zajedno/ Iza nas su magla, strah i zlo/ U
divljem bijegu bez kapi benzina/ Konačno smo stigli na slobodno tlo....
Nije kesa nego ceger
Mnogo
polemika kasnije otvorilo je Neletovo sarajevsko ukazanje. Na portalu "Al
džazire" iz pera Zvonimira Nikolića objavljen je tekst u kom piše:
- Ne mogu ni
Neletu, ni nikome da "progutam" ono - protjeran! Izađi, brate, sa
imenom i prezimenom i reci: "Taj i taj mi je zakucao na vrata i protjerao
me!" Ili "taj i taj" mi je prijetio? Ili bilo šta drugo osim
argumenta "protjeran". Protjeran znači izaći jedva živ sa maksimalno
najlon kesom u koju stane sav prethodni život. Protjeran nisi ako izneseš sve
što je vrijedno. Ako uspiješ iznijeti uspomene".
Da je Nikolić
pročitao "Fajront u Sarajevu" znao bi sasvim sigurno, kako je i zašto
Karajlić otišao i šta je sem najlon kese ponio.
Upravo ta
najlon kesa razlog je što je još jednom vraćam na razgovor na OBN. Kada je Mate
prekorno upitao: "Da li su Srbi otišli zato što ih je pozvao Krajišnik ili
otjerao Alija", Nele mu je savjetovao da pita svakog od 150.000 ponaosob.
Kao jedna od
onih "kojih više nema" svjedočim da stan i grad nismo napustili sa
najlon kesom, nego sa jednim malim crnim cegerom. U njega je stalo nekoliko
dokumenata i nijedna fotografija. Trideset godina zajedničkog života roditelja
i sva imovina koju su stekli stala je u mali crni ceger ("Protjeran znači izaći jedva živ sa maksimalno najlon kesom u
koju stane sav prethodni život" Z.N.)
- Bjež'te
ćetnici - dovikivala je sa terase na devetom komšinica dok smo ulazili u auto.
Nije da nas nije hladan znoj oblio, mada nisam sigurna da je to eksplicitno "prijetnja".
Činjenica da je pola sata poslije njenog uzbunjivanja, a našeg odlaska (ispostavilo
se zauvijek) naš stan demoliran. To je bratov drug iz djetinjstva tražio oružje,
a našao "četničku" literaturu (knjige na ćirilici).
Sasvim
slučajno baš neki dan posve iznenada Milivoje Unković (23 godine kasnije) dobio
u porodici pronađene fotografije svog sarajevskog života. Silno se obradovao. O
imovini koju je ostavio u stanu i slikama i sklupturama opljačkanim iz ateljea
na Koševu i kuće u Počitelju jedne riječi nije rekao. Ili jeste: alal im bilo!
("Protjeran nisi ako izneseš sve što
je vrijedno. Ako uspiješ iznijeti uspomene" Z.N)
Autorka
"optužnice" zamjerila je Neletu iskaz da je u gradu dvije godine uoči
rata "treperio belaj u vazduhu". Ne znam da li je treperio belaj i da
li je to trajalo dvije godine, ali znam da se mjesecima pričalo da su se u
gradu pojavili pacovi, a da su pacovi nagovještaj rata. I da su se svi nadali
da će taj rat nas zaobići.
Ljudi su
ipak za svaki slučaj pravili zalihe. Brašno, ulje, so, gotova jela, plinske
boce. Otac je napravio skladište hrane. Svi naivni, prosječno obavješteni misli
su da će, ako rata i bude, spustiti roletne i dok tamo ratuju oni će jesti,
jesti, jesti...... A kada sve zalihe pojedu, ratu će doći kraj. Eto tako je
mali Perica, prosječno informisani Sarajlija, zamišljao rat.
Poslije prvih
barikada nakon ubistva svata na Baščaršiji (1. marta), cijeli grad je šuškao da
rat početi samo da prodje Ramazan, jer ne može da se ratuje dok je post. I tako
je bilo.
Zapucalo je
prvi put uveče. Pucalo je sa Mojmila i iz Buća Potoka po kasarni JNA Viktor
Bubanj iznad naših zgrada. Onda je vojska počela da odgovara. Tako je prošla
noć 6. aprila, dana kada je BiH priznata kao nezavisna država. Onda je došao
dan. Ljudi su razbijali izloge i pljačkali prodanice, ali nije pucalo. Osvanule
su barikade. Ponovo je došla noć. I ponovo su pucali po kasarni. Vojska je
ćutala, pa odgovarala.
Juka,
sarajevski kriminalac, je obukao uniformu. Bijeli kombi parkirao u naselju. Izlazili
su njegovi banditi "branioci" i vodili dobermane. Parada moći, sile,
zla, nagovještaj terora, straha, bezakonja. To je "taj i taj" strah.
Kako su
istine uvijek najmanje dvije, a pravda samo jedna, čudno je koliko oni koji su
ostali ili postali ne vole da čuju drugu stranu iste priče. A i zašto bi kada
su iz svih drugih gradova u BiH ljudi protjerani, samo su sarajevski Srbi dobrovoljno
otišli.
Nele se
vratio, ali samo da stavi pečat koji mu je nedostajao. Da napravi "Fajront
u Sarajevu". Za svoju dušu. I za svoju raju.
Iako kao i
onih 150.000 zna da "ma gde živeo, uvek će mu nedostajati kolevka grada u
kotlini gde se tačno ne raspoznaje na kom mestu prestaju svetla strmih mahala
što se penju uz brda, a gde započinju zvezde”. (Momo Kapor "Poslednji let
za Sarajevo")
Нема коментара:
Постави коментар