Kafana, nije
to ono mjesto gdje se opijaš, mada nije zabranjeno napiti se. To je ono drugo
mjesto pored vlastitog doma koje je tvoje, gdje pripadaš i gdje te u svako doba
čekaju. Kafana to je ono mjesto u koje
kad god da dodjes imaš s kim da
sjedneš za sto. Tamo te znaju i konobari i gosti i gazda. Možeš da budeš i satima sam, a da sam ne budeš. U
kafani se nikada ne osjećaš neprijatno. U kafani možeš da jedeš i piješ i kada nemaš
para. Platićeš kad budeš imao. Kafana je važno mjesto u svačijem odrastanju,
stasavanju, formiranju.
Ono malo duše
O ljudima
najviše govore kafane u koje su odlazili. "Reci mi u koju kafanu si
izlazio, a ja ću ti reći kakav si čovjek".
Nekada se po
kafanama svijet dijelio na raju i papke. To je uvijek bilo mnogo važnije pitanje
od onoga ko se gdje igrom slučaja rodio. U Sarajevu je vazda bilo da si mogao
da se rodiš i odrasteš u Vase Miskina, a da budeš papak. Mogao si doći na
studije, recimo iz Goražda, a da momentalno postaneš raja. Geografija je bila
relativan pojam, ali kafana nije. Kafana
je bila legitimacija. I više od toga.
Papci nikada
nisu zakoračili u "Zvono", a u "Mod" posve rijetko, uglavnom
greškom. Davno je to bilo, u prošlom životu.
I u Banjaluci,
kakvu znam, bila je jedna kafana. Bila je smještena u Domu kulture i zvali su
je Kafana kod Milutina, po gazdi Milutinu.
Kafana ili
ima dušu ili nije kafana. A to se osjeti odmah, s vrata. Nikoga u kafani ne
moraš ponaosob da poznaješ. Pozitivna energija i ono što se zove
"duša" te ili privuče čim otvoriš vrata ili oladi i odbije.
U kafani Kod
Milutina jelo se kao kod bake, gotovo isto onako dobro kako se jelo u nešto
dalje lociranoj narodnoj kuhinji "Kod Stoje". Punjene paprike i pravi
pravcati pire krompir! Sarmice. Kačamak. Ama svašta. A novinari, kao svi
nomadi, oni u svakom gradu odmah namirišu najbolju hranu i to iskustvo brzinom svjetlosti prenose
jedni drugima.
- Tri kafane
su u posljednjih 30 godina obilježile život Banjaluke. To je
"Snek" u kome su se okupljali i doktori nauka i radnici i činovnici i
novinari i penzioneri i razglabali svakojake teme. Uz "Snek" bio je "Mostar"
u kom su se okupljali boemi, glumci i slučajni prolaznici. Ali kafana koja je
imala sve ono što kafana mora da ima još od 80 tih godina bila je kafana u Domu
kulture, Banskom dvoru ili jednostavno Kafana kod Milutina, objašnjava direktni
svjedok života banjalučkih kafana.
A gosti?! Novinari, profesori, pjesnici, pisci, slikari, aforističari,
naučnici, političari..... i svi oni koji su gostovali kao glumci ili muzičari u
velikoj koncertnoj dvorani Banskog dvora, književnici poslije promocija u Maloj
vijećnici, slikari koji su izlagali u dvije galerije, polaznici koji su učili
da slikaju u dva ateljea na drugom spratu, političari poslije konvencija i
osnivačkih skupština malih i velikih partija početkom 90 tih., članovi Vlade koja je jedno vrijeme bila
smješena u Banskom dvoru, poslanici, predsjednici .... neponovljivi Jovan Spremo u "belom odelu" i genijalni Đuro Damjanović ispod šešira.
U toj kafani radjala se, priča mi taj svjedok, demokratija 80 tih,
pisale vijesti, reportaže, razmijenjivale informacije, pisale književne i
pozorišne kritike, pljuštali aforizmi, crtali kroki portreti, nastajale pjesme.
Gazda Milutin i konobari podjednako su bili dobri analitičari o svim
pitanjima koja su se zametala medju tih 20-tak stolova.
- Jedni su dolazili ujutro, drugi u podne, treći uveče. Kako kafani i
priliči i ova je bila opozicija svima i svemu, i politici, i nauci, i kulturi,
i samoj sebi. Tu je umiralo sve što je bilo konzervativno i trajalo sve što je bilo
slobodoumno, novo i lijepo. Jelo se na teku kao u svakoj kafani, pozajmljivao se
novac, a plaćalo se kad imaš. Ostajalo se dok možeš i hoćeš. Ginulo se do
posljednje čaše, nastavlja.
Mnogih od onih koji su obilježili dušu grada odavno nema. Oni drugi rasuli
su se i žive od sjećanja. Mladi ne znaju ništa o tome, a teško da će i ikada i saznati
šta je kafana.
- Sa Milutinovom kafanom umrla je i demokratija i kritika i satira.
Danas neki novi "važni" ljudi „ginu“ na braniku mercedesa, što bi
rekao prof. Božo Marić, proročanski jednom u Kafani, priča svjedok sa sjetom.
Kafana kod
Milutina zavorena je prije nekoliko godina. Zanimljivo je da niko nije pisnuo i
da se niko nije pobunio, iako je ova odluka uprave Banskog dvora bila
smrtonosni udarac u dušu grada, gotovo isti kakav bi bio kada bi
"neko" odlučio da zatvori, recimo, "Kolarac" u Beogradu. Tužno je kako je jedan čovjek uspio da sjebe i kafanu
i cijeli jedan grad. Još je tužnije kako je Kafana "pala ćutke".
Nikoga u
gradu od tog dana ne možeš da nađeš na okupu.... .. Spremo i Đuro su na onom
svijetu. I Čučak. I Guzijan. I Božo .... Njihova sreća, jer bolje je da ne znaju da
Kafane više nema. To saznanje za njih bi bilo ravno vijesti o nestanku Banjaluke
sa mape svijeta. Logično. Jer grad gradom čini kafana. A kafanu čine ljudi koji
se okupljaju u njoj. I kafana čini ljude. I tako se eto taj krug zatvara.
Kafana je
duša svakog grada. To nisu ni restorani, ni kafići, ni slastičarne, ni sva
druga džet seterska fensi mjesta i Silikonske doline užasa. Kafana je nešto
drugo. Po kafanama se gradovi razlikuju od neseobina.
Kazuj krčmo...
Sjećam se sličnog
ili istog šoka kada je sredinom 80-tih prošlog vijeka u Sarajevu zatvoreno "staro"
Zvono, onaj mali prostor u kom je bila kafe galerija odmah iza džet seterske "Estrade".
Tuga je to bila golema, a "zvonari" su obezglavljeno tumarali po
gradu. A onda je otvoreno novo "Zvono". Za stare "zvonare"
tesko je bilo navici se na novu, podrumsku lokaciju, ali dosli su neki novi
klinci. I nastavili tradiciju "zvonara"
do danas. "Zvono" živi kako je
oduvijek i živjelo, životom umjetnosti,
druženja i dobre muzike.
"Zvono"
je bila kafe galerija istoimene likovne grupe. U dvadesetak kvadrata površine
redovno su održavane književne večeri i otvarane izložbe. Kako nije bilo
dovoljno mjesta pored malog šanka enterijer su činile klupe uz same zidove
prekrivene ponjavama. I poneki tabure. To je bilo sve. Slušao se džez, sve dok
Teo negdje sa puta po Irskoj nije donio kasetu irske narodne muzike. Barem 20
godina kasnije ta muzika postaće hit i na ovim prostorima.
I u
Bijeljini je bila jedna Kafana. Zvala se Grad. U njoj su odrastali neki novi klinci, koji su
sada studentarija rasuta širom planete.
Veoma važna
lekcija u odrastanju djece je da nauče da razlikuju kafanu od ugostiteljskog
objekta. Ako tu lekciju savladaju od malena, znaće da izaberu i put kojim treba da idu. Izabrati
kafanu jednako je važno kao izabrati društvo ili školu.
Nedavno sam
pročitala da je priča o kafanama priča o nama samima, o evoluciji ljudske
zajednice i njenim promjenama, istoriji koja svjedočio o promjeni samoga društva
od patrijarhalnog do ubrzanog,
modernog.
Dragoljub
Đorđević, najbolji kafanolog u Srbiji u knjizi "Kazuj krčmo Džerimo" napravio
je spisak 99 veličanstvenih i 399 jedinstvenih naziva kafana u Srbiji.
Među
veličanstvenim imenima su: "Avionče", "Brodolom",
"Veseli basamaci", "Gladna vrana", "EKG",
"Žal za mladost", "Ladovina", "Ljuta guja",
"Poslednja šansa", "Uđi bato"... ...U jedinstvena je
svrstao "Arhiv", "Beli miš", "Bunker",
"Gnezdo", "Zlatan prag", "Kraj sveta",
"Poslednji groš", "Pravda", "Razvod braka",
"Šljam"...
Ali ne mora
kafana da ima ime, da bi bila kafana. Kao što ga nije imala ni Kafana kod
Milutina. Posebno ime nije imala ni Pozorišna kafana u Sarajevu, posve običan
veliki bircuz smješten preko puta Narodnog pozorišta. Skroman enterijer, drvene
stolice, kockasti stoljnjaci i divna velika bašta. I jedan sto RESERVE za JOKS-ovce
(skraćenica od: J... Nas Onaj Ko nas Sastavi), neformalno kafansko udruženje aktivnih
i penzionisanih radnika teatra.
Prvi kafići
u Sarajevu otvoreni su 70-tih godina prošlog vijeka. Kako kaže legenda bili su
to "Lisac", vlasništvo Damira Lisca, i "Davor", vlasništvo
pjevača "Indeksa" Davorina Popovića Pimpeka.
Lisac,
kultno mjesto sarajevskih šmekera, nalazio se u Titovoj ulici. Prostor jedva
tridesetak kvadrata veličine imao je veliki izlog kroz koji su "galebovi" šmekali lijepe djevojke opjevane
u istorijskoj pjesmi: "Šetala je od Parkuše do Bosne/i to svaki dan barem
deset puta/ mnogi su je gledali ispod oka/ i htjeli da bude njihova bar pet
minuta... "
Šminkeraj
koji se skupljao uveče blokirajući ulicu ispred "Lisca", krajem
80-tih počeo je da se pomjera prema Mejtašu od "S.O.S." preko "Bugatija"
do "Piramide". Raspoznavali su
se po "La kosta" uniformama.
Stalni "Lisci"
nastavili su i dalje da iza izloga u Titovoj piju prvu jutarnju kafu. Njihova
uniforma bile su vijetnamke, levisice i kaubojke.
Kafe "Davor"
bio je smješten u podrumskim prostorijama na Marijin dvoru i u vrijeme naše
mladosti već je gubio sjaj. Oni stariji pričali su kako je bio pravi modni hit
i mjesto na kom su skupljao muzički i sportski džet set cijele ex Juge.
Moja
generacija svoj kafanski i socijalni život počinjala je negdje od "Dedana"
i "Roka" na Baščaršiji, kafića u kojima se slušala ubjedljivo
najbolja muzika na Balkanu i šire.
Sve kafane i
diskoteke u gradu do Olimpijade 1984. godine radile su do 22.00, najdalje
23.000 časova. Pa i "Dedan" i "Rok". Jedina kafana koja je
radila samo noću i to dok god ima gostiju, bila je "Stari sat" kod
policijske stanice u Logavinoj. Ali u "Stari sat" išla su starija
raja i stranci i policajci.
Kultna
diskoteka "Kaktus" bila je smještena u prostoru ispod Doma mladih na
Skenderiji. Samo papci nisu bili "kaktusovci". Diskoteka je imala
veliki predulaz, a u samom prostoru u kom se puštala najbolja muzika na svijetu
ljudi su stajali uredno poredani jedan iza drugoga. In je bilo tek cupkati
nogom i mlatiti glavom u ritmu muzike. To je bio "katusovski ples" uz
koji su stasavale generacije male raje.
Poslije
Olimpijade Sarajevo je doživjelo težak kulturološki udarac. "Kaktus"
je zatvoren, a diskoteka "BB" u hotelu "Beograd" otvorena.
Većina "kaktusovaca" našla je svoj prostor u podrumu "BB"
diskoteke, a jedan broj se zauvijek izgubio. Iz ere rokenrola prelazilo se u eru
šminkeraja.
U to vrijeme
popularne su bile i kafane na fakultetima, "Steleks" - kafana ETF-a, "Kuk"
na Medicini, "Zub" na Stomatologiji, "Rebus" na FPN, kafana
na Akademiji likovnih umjetnosti. Poslije je došla "Crvena galerija",
"Sloga", "Teatar"..... Modni trendovi su se mijenjali, kao
i kafane. Sve je postajalo avangardnije, ušminkanije, ubrzanije.
"Smislovi" i "umjetnici" su se okupljali u Kabareu u
Kamernom teatru.
Brojni gradovi
imaju kultne kafane čija istorija je duga koliko i istorija države, kontinenta,
civilizacije. Kafe "Pedroki" jedan je od najstarijih u Evropi otvoren
je početkom 19. vijeka u Padovi. I do danas ništa u njemu se nije promjenilo,
isti enterijer, i ista kafa "pedroki" brendirana i nadaleko poznata.
Kafa "Pedroki" mješavina je kafe, mentola, čokolade i šlaga i potpunu
istu kafu pili su stalni gosti padovske kafane lord Bajron, Balzak,
Stendal.....
Slična i do
danas živa priča je restoran "La Bonne Franquette" na Monmartru u
kojem su dane provodili Pikaso, Sezan, Tuluz Lotrek, Renoar, Mone, Zola, Van
Gog....
Mnogo takvih
kafana ima i Beograd. Kafana koje imaju dušu i koje traju duže nego države na
ovim prostorima. Ali ću izdvojiti jednu.
“Manjež” je kultna beogradska kafana otvorenoj 1936. godine. Posebna je
po tome što od 1946. ima novine koje se zovu “Manjež njuz” i u čijem stvaranju je učestvovala politička i
intelektualna elita, stalni gosti, boemi, novinari, pisci, pjesnici...
"Kafana
je perionica duša, srce i jezik i uho jednog grada. Naseljeno mjesto ne može ni
biti grad, ako nema gradsku kafanu, posve je precizna dijagnoza velikog eksperta
za kafanu Zuke Džumhura.
U Kafani se
piće ne pije na brzinu. Niti se na brzinu ruča. Tamo se živi, tamo se čovjek nadograđuje
kao socijalno biće. Nije džaba tolike tekstove kafani posvetio Branislav Nušić,
slikajući upravo kroz kafanu i život i dušu Beograda.
Dušu
Sarajeva kroz svoje pjesme slikao je Kemal Monteno. Kažu da je Sarajevo o kom
je pjevao umrlo 1992. Da li su umrle
kafane nemam pojma. Ali znam da nije slučajno Kemo na jednom od svojih
posljednjih nastupa otjevao "Umoran sam od života, umoran sam od
kafana". Pjevač duše bio je nepogrešiv.
Dok je
kafane ima i života. Dok je kafane ima i ljudi. Dok je kafane ima i grada. Je
suis Milutin.
Нема коментара:
Постави коментар