"Mimi Oro bolje od ekonomista zna ko su
likovi na novčanicama", "Mimi Oro uhapšena zbog prostitucije",
"Holivudski glumac plaćao druženja sa srpskim starletama", "Da
li su ideal žene Stanija i Soraja", "Bosanska starleta Maca
Diskrecija: Najviše ponuda za seks dobijam od političara", "Stanija
raširila noge u teretani", "Cecin sin dobio 'roleks' za 18. rođendan",
"Cecina kćerka se ofarbala", "Mrka: Ana mi ne da često"
....
Onda: ubio, silovao, udavio, pojeo, monstrum, zvijer, crna prognoza,
katastrofa, kataklizma, propast svijeta...
Ovo su samo neki od naslova kojima nas
bombarduju svaki dan. Naslova zbog kojih bi bilo lakše ne
probuditi se. Jer ako se ne probudiš neće te zorom dočekati ni Mrka, ni
Stanija, ni Mimi, ni katastrofa, ni kataklizma, ni svirepo ubistvo, ni
monstrumi, ni zvijeri, ni potopi...
Nedavno se na netu pojavila simpatična, ali
surovo istinita analiza ili "28 jakih dokaza da su mediji potpuno
skrenuli" u kojoj se precizno navodi kako mediji promovišu najniže ljudske
porive. A promovišu ih tako što je monstrum omiljena riječ, tako što nemaju
pojma o čemu pišu, tako što vrijeđaju inteligenciju čitalaca, tako što plaše
ljude, tako što im činjenice ni malo nisu bitne, tako što kažu da je svaka zima
najgora do sada, tako što su sve vremenske prognoze jezive, tako što ugrožavaju
mentalno zdravlje nacije ....
Do "tranzicije" i tabloidizacije
medija došlo je posljednjih nekoliko godina u kojima je informaciju važnu za
život "običnog" građanina, zamijenila senzacija potpuno nevažna za
život "običnog" građanina. Uloga medija, čiji smisao je da rade u
interesu javnosti da zna, potpuno je promijenjena, a rijetki su odoljeli
iskušenju.
Tabloidi su i ranije postojali, ali su živjeli
od tiraža i tu je prestajao njihov uticaj na javnost. Pa ko voli nek izvoli!
Ali tabolidi nikada i nigdje niti su uzimani kao meritoran izvor, niti su kao
takav citirani. I to je bila i fer i jasna podjela.
Upravo uzimajući u obzir činjenicu da tabloidi
žive od senzacije i da imaju "slobodu" da naduvaju, pridodaju ili
našim žargonom rečeno "nabudže" i naslov i priču, odgovornost za
tabloidizaciju medijskog prostora ne može se staviti samo na njihovu dušu. Veća
odgovornost je na onima "ozbiljnim" i "profesionalnim" koji
su iz raznoraznih razloga u medijski prostor uveli tabloide kao relevantan i
istinit izvor, a tabloidno novinarstvo kao trend.
Da li je zbog ekonomske krize u kojoj su
mediji dovedeni do ruba opstanaka ili nečeg trećeg, dogodilo da su
"ozbiljni", javni i konvencionalni mediji u trci za prodajom ili
gledanošću postali direktni saučesnici, ako ne i ključni faktor u
tabloidizaciji medijskog prostora.
Neko je dijagnozu napisao ovako: "Kada
izađe naslov "Soraja bez pantalona", umjesto naslova "Djeca bez
lijekova", to samo znači da su urednici bez mozga ili bez morala"!
Suštinsko pitanje koje se postavlja jeste da
li zaista ljudi žele da to slušaju i čitaju ili jednostavno nemaju izbora? Da
li su osiromašeni mediji u trci za raspodjelu marketinškog kolača pribjegli zločinu
bez predumišljaja: masovnom javnom zaglupljivanju nacije?
Zbog svega toga slučaj "Informer"
nije nikakvo iznenađenje. Da se nije dogodio prije, dogodio bi se kasnije. Jer,
nije "Informer" jedini krivac za slučaj "Informer".
"Informer" je samo proizvod društva i medija koje živimo.
I da se nisu pojavile lažne fotografije gole
Kolinde Grabar-Kitarović pojavile bi se vrlo brzo recimo fotografije gole
Zorane Mihajlović ili gole Severine Vučković ili gole Angele Merkel ili... Ključno
pitanje u svemu tome je koga uopšte briga za njihovu golotinju sve da je identitet
stvarni, a ne lažni? Mene bi jednako bilo sramota.
Ali ipak
ima nade... Pokazala je to jučerašnja fotografija ispred Jugoslovenskog
dramskog pozorišta u Beogradu gdje su stotine ljudi u kilometarskom redu čekale
da kupe karte za teatar. Bilo u toku "pozorišno sniženje" ili ne, to
jeste neosporno najljepši utisak godine koji dokazuje da se nacija nije
inficirala virusom tabloidizacije.
Нема коментара:
Постави коментар