Tri smrti tri javnosti poznate
ličnosti dogodile su se u svega nekoliko dana. Jovanka Broz, Aleksandar
Tijanić, Srđa Popović.
Titovu udovicu, godinama
zaboravljenu u oronuloj polusrušenoj kući, bez ikakvih primanja, i do samo
nekoliko mjeseci pred smrt bez ličnih dokumenata ispratili su u direktnom TV
prenosu građani Srbije i okolnih zemlja uz pjesmu "Bela ćao" u mermernu
grobnicu na porodičnom dedinjskom groblju "Kuća cvijeća".
Prva dama
Otišla je pukovnik Šeste ličke uz
državne i vojne počasti. Ispaljen je počasni plotun Garde Vojske Srbije, čitali
su se govori koji su, kako i priliči sahranama u nas, pozdravljeni aplauzom
nekoliko hiljada okupljenih.
- Ona je bila prva dama, naš
ponos… Danas nije samo oproštaj od Jovanke Broz, danas se opraštamo i od Titove
epohe, rekao je potreseni premijer Srbije Ivica Dačić, brišući suze žalosnice
bijelom maramicom.
Na ploči od bijelog mermera
zlatnim slovima, kao i na Titovoj, ispisano je "Jovanka Broz
1924-2013". Na ploči nema krsta, normalno, ali ni petokrake, kao ni na
njegovoj. Nema simbola koji "krasi" grobove stotina hiljada ljudi od
Vardara do Triglava izginulih za komunističku ideju pod komandom maršala.
Poslije sahrane otkriveno je da
je iz Kuće cvijeća ukradeno pet odlikovanja Jovanke Broz od kojih su tri za ovu
priliku posuđena iz SUBNOR-a, jer ih nije imala u kući. Heraldičari su odmah
rekli da ukradeno ordenje nema nikakvu materijalnu vrijednost, jer Orden za
hrabrost može da se kupi za 1.000, a Partizanska spomenica za 7.000 na
beogradskom buvljaku.
Kako obično biva sa istorijskim
ličnostima ovdje kod nas na Balkanu, Jovanka Broz prošla je put od nekrunisane
carice koju po Africi prate simfonijski orkestri i bulumenta služavki, prve
dame koja uživa u blagodetima Briona nedaleko od političkih zatočenika koji
tucaju kamen na Golom otoku, do prosjakinje bez igdje ičega.
Neke novine posmrtno su napisale
da je Jovanka bila žrtva osvete Mire Marković zbog Mirine tetke Davorjanke
Paunović, Brozove velike i rano preminule ljubavi.
Beogradska čaršija otišla je
korak dalje. Mira Marković je u stvari kćerka Josipa Broza i Davorjanke. Po
zadatku su je usvojila Davorjankina sestra i njen muž. Mira kada se sa Slobom
popela na vlast nije vratila oteta prava Jovanki, a onda je vlast DOS 2000.
godine jednostavno na nju zaboravila. Sve dok joj Rasim Ljajić nedavno nije
odnio ličnu kartu, a Vlada Srbije možda mjesec pred smrt donijela odluku da joj
isplaćuje i neki dinar.
Novinar i advokat
Ovaj svijet, koji dan poslije
Jovanke, napustio je novinar Aleksandar Tijanić. Smrt ga je zatekla na dužnosti
direktora RTS-a.
Nekoliko hiljada ljudi ispratilo
je urnu sa njegovim kremiranim posmrtnim ostacima u Aleji zaslužnih uz zvuke
pjesme Arsena Dedića "O mladosti, mladosti". Novine su preplavili
tekstovi Tijaniću u čast. Neki s mjerom, ali uglavnom patetični i bez mjere.
Danima je trajalo opraštanje od neosporno veoma uticajnog i isto toliko kontroverznog
novinara. Novinara za kojeg je važilo da je i otac i majka tabloidnog
novinarstva u Srbiji, ali i ženskog novinarstva, oni koji ga ne vole, tvrde
samo ispod 35 godina. Novinara koji je kažu imao oštro pero i otrovan jezik.
I naravno kao i svi oni koji traju
na javnoj sceni imao je one koji su, uslovno, bili na njegovoj strani, i one
koji su bili njegovi protivnici.
Ovi prvi su isticali da je Saša
Tijanić poslije Tirketa jedina neosporna autentična i vrijedna pažnje persona
svekolikog srpskog novinarstva, a drugi izvlačili argumente da je bio
Miloševićev ministar, Mirin drug, Koštunicin savjetnik, DS-ov direktor, SNS-ov
direktor i da ih je sve prodao i preživio. Potom će reći da je rušio samo jednu
vlast, čiji dio je istovremeno bio, tačnije da je iz Kabineta predsjednika
Vojislava Koštunice, čiji je bio savjetnik, napisao i to da "ako Đinđić
preživi Srbija neće".
I hvaljen i osporavan, i
glorifikovan i demistifikovan, sve u svemu Tijanić je bio posve kontroverzan
lik.
Zbog svega toga, a i još
koječega, otužno je bilo gledati i slušati, čitati i pratiti ujedinjene i
samilosne koji su mrtvom gradili spomenik bezgrešnog. Isti oni koji su do prije
nekoliko mjeseci na naslovnicama objavljivali kako je pokrao RTS, bili su ovih
dana u teškoj žalosti.
Biljana Srbljanović u trenucima
opšte patetike ostala je dosljedno bezobrazna. Na "Tviteru" je
citirala rečenice iz Tijanićevih kolumni: "Slobodan Milošević je umjetnik
politike, onako kako je to u slikarstvu bio Van Gog". "Zoran Đinđić,
ako ne pobedi sopstvenu sujetu, rđav karakter prirodnu hladnoću i
osvetoljubivost, ostaće upamćen kao prva žrtva koja je radeći Slobi o glavi, ostala
bez svoje" i slične.
U javnosti u kojoj su se baš tad
izgovarale velike riječi o "divu srpskog novinarstva",
"briljantnom peru", "najtalentovanijem novinaru poslije Drugog
svjetskog rata", "junaku našeg vremena"...., i čija sahrana je dobila
sva državna obilježja, na sebe je navukla opšti gnjev širokih masa:
Zašto? Zato što sam citirala
Tijanićeve izjave koje oni prećutkuju. Nisam ih izmislila, nisam ih
komentarisala, samo sam citirala, odgovorila je na "Tviteru", na kom
je i započela.
Tijanić nije ni sahranjen, a
jedan tabloid na naslovnoj strani našao je mogućeg nasljednika na mjestu
generalnog direktora RTS-a. Odvratno! Oponenti pokojnika rekli bi da sve što
radiš to ti se vraća, aludirajući na Tijanićevu ulogu u tabliodizaciji srpskog
novinarstva sa kojom su porušene sve moralne i društvene vrijednosti i medija i
novinara.
Još jedan u javnosti često
pominjan i takođe kontroverzan čovjek napustio je ovozemaljski svijet iste
sedmice. Srđa Popović, advokat. Branio je optužene u velikim političkim procesima,
a njegova klijentela bila je šarolika. Zastupao je ustaškog emigranta Andriju
Artukovića, oca nacije Dobricu Ćosića, ali i Vuka Draškovića, Miću Popovića,
Gojka Đoga, Vojislava Šešelja, Dragoljuba Mićunovića, Željka Ražnatovića
Arkana, Franju Tuđmana, Vladimira Šeksa, Dobroslava Paragu, Kostu Čavoškog,
Dušana Makavejeva, pa sve do porodice ubijenog Zorana Đinđića.
Na onaj svijet ispratio ga je
uzak krug istomišljenika i prijatelja. Nije sahranjen u Aleji zaslužnih, nego
na Novom groblju, a na posljednjem ispraćaju nije svirala nijedna kompozicija.
Srpska štampa zabilježila je njegov odlazak sa umjerenom distancom, a
sarajevska se oprostila nadugo i naširoko.
Za života i omiljen i omražen,
Srđa Popović ostao je to i u smrti.
Njegovi prijatelji tvrde da je
država ignorisala njegovu smrt zbog toga što je bio advokat porodice Đinđić.
Oponenti ističu da je izdajnik koji je tražio da NATO bombarduje Srbiju.
Njegov prijatelj napisao je
vjerovatno najgluplju oproštajnu rečenicu: "Srđa Popović bio je moralista
u najboljem krležijanskom smislu". Da li je moralan Krleža? Ili je moralno
njegovo književno djelo? Ko će to znati.
Ogledalce, ogledalce....
Ovo su tri smrti koje ne govore o
umrlima, one govore o nama. O društvu o vremenu o sistemu u kojem živimo. O
jadu i licemjerstvu. O tome kako smo odvratni prema živima i samilosni prema
mrtvima. O tome kako smo patetični i isprazni. O tome kako smo nehumani i
zaboravni. O tome kako pljujemo žive i glorifikujemo mrtve. O svim našim
podjelama. O tome kako se životu rugamo. O tome kako smrt slavimo.
- Nemojte mi dovoditi popa i
nemojte me pratiti, kupovati cvijeće i plakati. Bacite me u vodu neka me
odnese. Pazite me za života. A kad umrem nit čujem, nit vidim, nit me briga za
sve vas, govorila je moja pokojna baba. Ona je prezirala fariseje, po
posljednjeg.
Нема коментара:
Постави коментар