Ivo Sanader
je imao skrovište umjetničkih dijela ispod stepenica. Skrovište se otvaralo
pritiskom na skriveno dugme. Nadan Vidošević je imao bunker u vili krcat
slikama, skupocjenim knjigama, sklupturama, ali i prepariranim medvjedima.
U vikendici Milana
Bandića policija je pronašla više stotina slika različitih autora za sada još
uvijek nepoznatog porijekla. Mediji su objavili da su neke od njih bile izložene
po zidovima, dok su druge pronađene na skrovitom mjestu, "spremištu"
i da se većinom radilo o slikama savremenih
autora potpu Ede Murtića i Mersada Berbera.
Do tog
trenutka niko nije ni znao da je Bandić "pasionirani" ljubitelj
umjetnosti, jer se njegova opsesija vezivala za skupe satove. Zato je pokrenuta
nova istraga kako bi se utvrdilo kako je Bandić došao do umjetnina, koja im je vrijednost, da li su
neke od slika ukradene ili falsifikovane.
Pljačka identiteta
Crno tržište
umjetnina u cijelom svijetu izuzetno je unosan biznis, ali se kod nas godinama niko ne bavi tom vrstom
kriminala.
Iako je od
početka rata opustošeno na desetine ateljea, muzeja, privatnih kolekcija do
danas, na 19. godišnjicu Dejtonskog mira niko nije pokrenuo istragu o nestanku
umjetničkih dijela.
Prva
inventura u Umjetnickoj galeriji BiH u Sarajevu urađena je 1993. godine kada je
ustanovljeno da nedostaje ukupno oko 100 djela. Iz depoa Galerije nestalo je 46
italokritskih ikona, dva hodlera: autoportret i mali pejzaz, zatim dvije
islamske umjetnine - dva rukopisa.
Ustanovljeno
je da nedostaje i 66 djela, od kojih za 13 nije postojala nikakva evidencija. Iz
galerije su nestala, po procjeni stručnjaka ubedljivo najskuplja dijela, „Autopotret"
i „Noć na jezeru" švajcarskog slikara Ferdinanda Hodlera za kojima do danas
traga Interpol.
Niko ne zna
ni gdje je završilo oko 150 slika sa zidova Izvršnog vijeća na Marin Dvoru, kao
ni slike iz Kolegijuma Artistikuma na Skenderiji, veliki broj umjetničkih
dijela iz opštine Novo Sarajevo ili direkcije Energoinvesta.
U ratu je opljačkana i Saborna crkva u centru Sarajeva, njena bogata biblioteka i vladičanski depo sa skupocjenim odeždama, zlatnim žezlima i dijamantskim krstovima. Ni tom blagu nema traga do danas.
U Sarajevu
su u ratu opljačkani i brojni ateljei i mnoge privatne kolekcije. Braci Kosovcu ukradeno je oko 50 slika, Azri Begić
cijela kolekcija, sva umjetnička dijela iz rodne kuće Džemala Bijedića u
Mostaru..... o opljačkanim slikama iz stanova sarajevskih Srba tek niko nema
evidenciju. Kao što nije moguće sa sigurnošću utvrditi koliko je uopšte opljačkano ateljea i koliko vrijednih umjetničkih dijela je nestalo na "crnom tržištu".
Svaki
svršeni student slikarstva četiri godine nakon završetka studija ostvarivao je
pravo na atelje u Sarajevu. Ne postoje tačni podaci o tome koliko je grad
Sarajevo umjetnicima dao atelja na korištenje. Ali ono što se zna jeste da je
sve što je bilo u ateljeu Milivoja Unkovića na Koševu i u njegovoj kući u
Počitelju netragom nestalo 1992. Danas se neke od tih slika pojavljuju u
prodaji na internet aukcijama, a često se mogu pronaći i u prodaji po galerijama.
Sve što je 20 godina slikao Ibrahim Ljubovic nestalo je
iz njegovog ateljea na Grbavici, kao i 167 slika Afana Ramica, od kojih su neke poslije pronadjene.
Kada su Srbi
napuštali Vogošću nakon potpisivanja Dejtona u hotelu Park obreo se jedan bivši
potpredsjednik Vlade RS. U slikama iseljavanja objavljenim tih dana napisala
sam i kojim poslom je prvi put od 1992. sišao sa Pala. Da skine sa zida dvije
slike što su mu zapale za oko. Ali nije bilo neke vajde, jer ovdje slabo ko
čita.
U Sanaderovoj kolekciji pronadjeni su i radovi Sarajlije Brace
Dimitrijevića, jednog od najcjenjenijih konceptualnih umjetnika današnjice. Radi
se o jednoj od tri slike iz serije Leopardi
na Polokovoj podlozi iz 1981. koja se procjenjuje na više od 20.000 evra. Kako
je došao do nje, e to nije obznanjeno.
Mnogo umjetničkih dijela vrti se na on lajn ponudama. Na jednom internet
portalu na kom se prodaje sve
i svašta u ponudi je slika Vladimira Vojnovica, rad iz 1955 godine ulje na
kartonu za 2000 KM. Tu je i broj telefona na koji se javlja prodavac.
Najveći dio Vojnovicevih
slika stradao je navodno u požaru u Vijecnici u kojoj je imao atelje. Nemoguće
je znati da li je slika koja se nudi na internetu "izgorjela" ili
nije, ali je zanimljivo da se Vojinovićevim dijelima trguje do danas iako je mali broj toga navodno
sačuvan od uništenja.
Iako je
opština Čapljina vratila Udruženju likovnih umjetnika BiH slike iz fundusa
Likovne kolonije u Počitelju, koje su u toku rata izmještene i sačuvane, nije
vraćeno 75 dijela poznatih slikara velike umjetničke i materijalne vrijednosti.
Do danas nepoznata je sudbina nestalih dijela: "Lišće" Marija
Mikulića, "Sjećanje na obalu" i "Muha" Milivoja Unkovića, "Ljeto"
Ismara Mujezinovića, "Kompozicija"
Enza Lionelija iz Italije.....
Iz Međunarodne
galerije portreta Tuzla po inventuri uradjenoj 1996. godine u ratu je nestalo 60
djela milionske vrijednosti, kao i veliki dio slika iz Galerije AVNOJ-a u Jajcu.
Dijela Božidara Jakca sačuvana u Muzeju savremene umjetnosti RS prije nekoliko
godina su vraćena, kao i biblioteka katoličkog samostana u Nedžarićima.
U jednoj svojoj priči o lijepoj Jevrejski sa Bjelava Neđo Šipovac pokušao je da uđe u trag čuvenom portretu
Romana Petrovića „Jevrejka s Bjelava".
Po jednoj
verziji priče na početku Drugog svjetskog rata u posjedu ove slike bila je
porodica Alkalaj u čiji stan su uselili njemački komandanti koji su prilikom
jedne fešte pijani izrešetali to vrijedno umjetničko dijelo.
Po drugoj,
ova slika nalazila u kući sestre pokojnog Romana Petrovića koja je zajedno sa
drugim slikama svog brata ovu posebno čuvala, izlagala i brinula o njoj. Poslije
bratovljeve smrti ona je raspolagala ateljeom na Bjelavama u kom je Roman
Petrović stvarao do smrti. "Jevrejka s Bjelava" do danas nije
pronadjena.
Prema
procjenama, veliki broj slika Romana Petrovića, više od 1000, danas se može
naći po raznim privatnim kolekcijama.
Nova elita
Brojne slike
Mice Todorović, Jovana Bijelića, Romana Petrovića, Gabrijela Jurkića, Dževada
Hoze, Safeta Zeca, Voje Dimitrijevića, Milivoja Unkovića, Mersada Berbera, Lazara
Drljače, Đoke Mazalića, Ismeta Mujezinovića, Vladimira Vojnovića, Ratka
Lalića...... nestale u ratu, do danas se dilaju na crnom tržištu.
U ratu su slike
iz dijela Sarajeva pod kontorom Armije RBiH prebacivane na srpsku terotoriju, upućeni
tvrde uglavnom preko Stupa, a onda putevima prema Beogradu ili Zagrebu. A što
ne bi tržište slika, kada je tako besprijekorno funkcionisalo tržište ljudi.
Znao se i cjenovnik: izlazak odrasle osobe iz grada 5000 DM, djeteta 2000
DM. Iz tog primjera nastala je stara
poslovica: nekom rat, nekom brat.
Veliki broj
vrijednih dijela u ratu i odmah nakon njega iznesen je iz zemlje. Po nepotvrdjenim
čaršijskim pričama, veliki broj ukradenih slika pokupovali su na crnom tržištu
strani diplomati i zauvijek im se gubi trag.
Jedan list u
Sarajevu 1995. godine objavio je da se grafike Safeta Zeca na pijacama u gradu
prodaju za 50, a Dževada Hoze za 100 njemačkih maraka. Drugi su pisali 90-tih da oko stotinjak slika
Afana Ramića kruži beogradskim pijacama i da se prodaju po cijeni od 50 dinara.
Tokom rata u
Sarajevu bio je oformljen Štab za zaštitu dobara kulture, na čijem čelu je bio glumac
Josip Pejaković. Šta je uradio i da li je mogao da uradi ni to se do danas ne
zna, ali se zna da su iz galerija, privatnih zbirki, ateljea, nestale stotine
vrijednih umjetničkih dijela čija sudbina do danas ne zanima nikoga.
Jer do danas
ne postoji postoji institucija niti služba ni u BiH ni u Republici Srpskoj koja
je barem pokušala da napravi popis onoga što je pokradeno u ratnim godinama. Od
rata do danas nikada nije priveden nijedan trgovac umjetninama, galerista,
kojem je postavljeno pitanje "Odakle ti slika frajeru?"
Jedini
izuzetak je, ali to je bilo poslije rata, pljačka banjalučke galerije „Terzić".
Iz ove privatne zbirke porodice Terzić su 2003. godine ukradene 44 slike, čija
vrijednost je procjenjena na dva miliona KM. Veći dio slika je pronađen, među
njima i ubedljivo najvrednije delo, slika „Mrtva priroda" Save Šumanovića
iz 1926. godine koja vrijedi više od milion maraka. Ne mogu da se sjetim da li
je neko zbog toga uhapšen i na koliko godina je osudjen?!
Prema
podacima Uprave za indirektno oporezivanje BiH u 2013. godini ovdje je jedino porasla
trgovina umjetninama i to za 47 odsto.
Oni koji se bave prodajom umjetnina i antikviteta kažu da im nije problem prodati sliku od 200.000 maraka,
ali jest od 50 maraka, jer se to ne traži.
Nekada su se
kolekcijama umjetnina i rijetkih knjiga ponosili akademici, profesori
univerziteta, književnici, ljudi koji su cijeli svoj život podredili tome i svu
svoju ljubav i zaradu davali za platno cijenjenog slikara.
Danas
najvećim dijelom nove elite, poput Bandića ili Sanadera, posjedovanje platna Romana
Petrovića ili nekog drugog traženog slikara shvata kao stvar prestiža. Puni kao
brodovi za cijenu svog snobovskog hobija ne pitaju, kao ni za porijeklo dijela.
Ipak je to najbrža ulaznica u džet set, jer slike se vide na zidovima, a broj
pročitanih knjiga ne može se utvrditi ni skeniranjem mozga.
Ta nova
elita ne plaši se ni da bi se zbog trgovine ili kupovine nestalog i opljačkanog
umjetničkog blaga mogla naći na udaru zakona, jer i ako postoji zakon u toj
sferi kriminala on se ne primjenjuje.
Od straha su
izuzeti i dileri na crnom tržištu, jer za umjetničkim dijelima niti ko traga,
niti ko ima registar opljačkanog. Iako je baš tim neosporno najugroženiji
vitalni nacionalni interes sva tri naroda u BiH.
Ako je jasno
da je očuvanje kulturne baštine jedini način očuvanja identiteta i
svjedočanstvo postojanja jednog naroda nekada i negdje, kako je moguće da 19.
godina od Dejtona nikoga nije briga za taj identitet, izuzev ako se radi o još
jednom "kapitlacu" za novonastalu privatnu postavku ili dobrom raritetnom
komadu za ličnu biblioteku?
Jer šta
recimo Republika Srpska ima od toga što su slike Mice Todorović ili Jovana
Bijelića ili Lazara Drljače.... u privatnim kolekcijama novog džet seta, ako ih
kao nacionalnog blaga nema u fundusima njenih galerija i muzeja kao
svjedočanstvo kulturnog identiteta srpskog naroda u BiH?
Kako je
moguće da u budžetima za kulturu ima velikog novca za jeftine i za skupe
priredbe (u koje se ugradjuje ko stigne), a nema za otkup dijela velikih srpskih slikara i stvaranje
stalne postavke pred kojom se, kada vidiš imena autora, znaš, Metropoliten ne bi postidio?
Možda je zato
krajnje vrijeme da jedna od tačaka svakakog političkog sporazuma glasi:
provodjenje istrage i hitan pronalazak pokradenih umjetničkih dijela, njihovo
vraćanje autorima, nasljednicima, institucijama kulture.... A druga: otkup
dijela velikih slikara iz privatnih zbirki i stvaranje fundusa od prioritetnog
nacionalnog značaja.
Jer ako je
politički prioritet svih tih sporazuma evroatlanske integracije sa kojim to
mirazom i kojim identitetom uopšte možemo da zakoračimo u EU?
I šta ćemo
svijetu pokazati kao svoje kulturno nacionalno blago, kada u Sarajevu u kojem
je rodjena, živjela, stvarala i umrla Mica Todorović nema njene stalne
postavke, nema legata, nema spomen kuće? Kao jedini manifestacioni dokaz njenog
života stajala je bista ispred Akademije likovnih umjetnosti na Obali, ali je i
ona uklonjena nakon što je polupana.
Ako je to
politika tamošnjih vlasti, koja je politika RS da 20 godina od rata ne otkupi i
njena dijela iz privatnih kolekcija i galerija i stvori realnu vrijednost za
budućnost?
A da je samo
onih milion maraka "investiranih" u jednom vidjeni filmski festival, u
najmanju ruku sumnjivog kvaliteta, uloženo u otkup dijela srpskih slikara u BiH, bio bi to lijep
početak.
Ali nismo mi
krivi, kriva je Amerika!
Нема коментара:
Постави коментар