Srbija iščekuje nedjelju uveče, početak
jesenje programske sheme na TV B92 i odgovor na pitanje da li će veče provesti
u društvu Olje Bećković. To je moj
"utisak nedelje".
Utisaka puna glava
Autorska emisija Olje Bećković
"Utisak nedelje", koja traje u kontinuitetu više od 20 godina i koja
je copy paste obrazac za mnoge kasnije pokusaje pravljenja slicnih projekata televizija
u regionu, danima je u žiži srpskih medija i javnosti, nakon odluke
poslovodstva TV B92 da je skine sa nacionalne frekvencije i prebaci na
kablovsku B92 info.
Nakon što se Oljina fotografija uz tu mogućnost
koja je šokirala Srbiju našla na naslovnoj strani jednih dvnevnih novina, u
drugima je uslijedila javna ponuda vlasnika
PINK-a Željka Mitrovića u kojoj Bećkovićevoj nudi transfer na frekvenciju
njegove tv, platu veću od 5000 evra, termin koji želi i potpuno slobodnu
uređivačku politiku.
Pregovori između Olje Bećković, njenog
pravnog tima i poslovodstva B92 nastavljeni su i narednih dana. Uz Bećkovićevu
je stao i glavni i odgovorni urednik informativnog programa Televizije B92
Veran Matić, ističući da je "Utisak" jedan od najvažnijih elemenata
identiteta te tv kuće.
Oglasio se i pravni zastupnik Olje
Beckovic Goran Draganić koji je pozvao TV B92 da postuje ugovor sa autorkom i
produkcijskom kućom Mreža čiji "prizvod" je "Utisak
nedelje". Prvi "Utisak nedelje" emitovan je u oktobru 1991. na TV Studio B, a
od 2002. godine emituje se na TV B92. Vjerovatno
u Srbiji, a i izvan Srbije, ne postoji gledanija, a produkcijski jeftinija
emisija. Ali ni emisija koja duže traje, u istom formatu i istom konceptu. Pune
23 godine.
Nekako uoči frke sa "Utiskom
nedelje" koji je Srbiju podigao na noge i postao top tema srpskih
medija, neki ovdašnji tviteraš primjetio
je kako Republika Srpska nema novinarsku
zvjezdu.
Upravo slučaj
"Utisak" neosporno dokazuje zašto je nema, ako je nema.
Kada se
ovdje dogodilo da na naslovnoj strani novina osvane tekst da je ukinuta neka gledana
tv emisija na nekoj tv? Evo recimo "Presing" koji je bio identitet RTRS-a? Kada je osvanuo tekst o
tome da je neki novinar ili urednik napustio jednu tv kuću i otišao u drugu,
zašto i kakav je transfer u pitanju? Kada se oglasilo o ukidanjima emisija i
prelascima novinara neko esnafsko udruženje?
Kada je bilo koji novinar u ovoj zemlji bio tema za ozbiljan tekst, sagovornik
u tekstu, izuzev u tv dodatku ili stranama na kojima se priča o modi i
kulinarstvu?
Zbog svega
toga, iz naše perspektive groznica u Srbiji i prašina koja se podigla oko "Utiska"
izgleda nestvarno. Naravno, i ovdje se moze čuti poneki komentar o sudbini
Oljine emisije, ali na isti način na koji se provincijski iskompleksirano
udvara Goradanu Miliću, Denisu Latinu, Miroslavu Lazanskom ......
Više od 22
godine, koliko traje Republika Srpska, ona nema snage da stvori prepoznatiljivo ime u svijetu novinarstva.
Uslovno rečeno da porodi novinarsku
zvjezdu.
I ne samo
novinarsku. Više od 22 godine, koliko postoji, Republika Srpska nije uspijela
da napravi regionalno poznatu turbo folk pjevačicu, rok bend, drim tim sportske ekipe, tenisera,
košarkaša, reditelja .....
Talentovanih
ljudi ne nedostaje i to je neosporno. To dokazuje i uspjeh svih onih koji su negdje drugo
uspijeli da nametnu kapacitet i kvalitet koji su ponijeli sa sobom. Od Banjalučanina
Dragana Ilića i njegovog brenda "Budjenje", preko Banjalučanke Tanje
Šljivar, do Bijeljinca Save Miloševića ili
Dobojlije Danijela Šarića.
Ne brojim ovdju
Sarajlije čija adresa stanovanja je 22 godine, a nekih i kraće Beograd, kao što
su reditelj Srdjan Koljević, novinarka LJiljana Smailović ili dugogodisnji direktor
drame Narodnog pozorišta Srbije Slavko Milanović.
Slavko je
bio predratni direktor sarajevskog Kamernog teatra 55 i mnogo godina je živio u
RS. Onda je otišao. Poslije nekog vremena postao je redovan član žirija
Kočićevog Teatar festa, a onda su mu i ta vrata zatvorena. Vrata Beograda nisu.
A i zašto bi? Kada grad gradom čine ljudi, a ne zgrade. Kada su Pariz Parizom
napravili svi oni veliki slikari, pjesnici, glumci.... koje je privlačio kao
magnet. Medju onima koji su ga proslavili malo je rođenih Parižana. Ali to u
Parizu, kao u svakoj metropoli, nikoga i nije briga.
Zatvoreni u
vlastitoj klaustofobiji, rodjačko kumovskoj zajednici u kojoj važi pravilo "ja tebi vojvodo - ti meni sedaru" teško je
iskristalisati kvalitet i na konkursu, i
na festivalu, i na utakmici, i u umjetnosti i na medijskoj sceni. PR stručnjaci
bi rekli tako se ne pravi brend. A i
gotov kvalitet, ukoliko ovdje zaluta, brzo se istopi i poravna.
Otjeraj pa vladaj
A kako smo učinili sve da stvorimo društvo bezimenih (po kojima se ništa
neće zvati), društvo u kojem smo svi jednaki, društvo koje nema snage da podrži
kvalitet ili da ga napravi i promoviše? Ovo su dvije istinite priče o tome, u
moru sličnih.
RS i Banjaluka su na jedvite jade, zahvaljujući stručnosti i ugledu
jedne žene uspijeli da dobiju licencu Kembridž centra. Danas je Kembridž centar
jedina važna medjunarodna obrazovna institucija čije sjedište je u RS. Kembridž
centar dobio je nekoliko godina poslije i pravo da vrši ulogu medjunarodnog
ispitnog centra. Upravo to razbjesnilo je osoblje konkurentske organizacije u
Sarajevu koje nije žalilo papira za pisanje žalbi Londonu da se to pravo
oduzme. Nisu uspijeli. Od tog dana pio medjunarodni
sertifikat za verifikaciju nivoa znanja engelskog jezika naša djeca nisu morala
da putuju u Sarajevo, Zagreb ili Beograd. Londonu je ostao čvrsto na poziciji
da stoji iza kvaliteta ekipe Kembridž centra u Republici Srpskoj.
Potom je na molbu Kembridž centra u Republici Srpskoj, London pristao, kao što je to već uradio za većinu
zemalja centralne Evrope (Slovačka, Češka, Madjarska), da napravi udžbenike jezika
prilagodjenje djeci u školama RS i BiH. Sa
početkom svake školske godine u nekom od medija problematizuje se uloga
Kembridž centra u tom poslu. Iako je
nastavnicima i profesorima ostavljena mogućnost da sami izaberu udžbenik iz
kojeg će učiti djecu, većina njih, što je i logično, opredijeljuje se na
udžbenik koji je najbolji, najeudukativniji i u kojem nema grešaka.
Kokurenti koji stoje iza napada na Kembridž, da bi naravno oni dobili
posao, svake godine iz rukava izlavače kao agrument to što je Mira Grbić, koja
je osnovala Kembridž iako ga godinama ne vodi, zaposlena u Ministarstvu
obrazovanja. Iako je otišla u penziju i dalje se taj navodni "sukob" interesa provlači kao
argument svih napada na Kembridž centar i medija i političkih stranaka.
Naravno da nije problem izbaciti
udžbenike Kembridža iz škola u RS, još manji je problem ugasiti Kembridž u
Republici Srpskoj i preregistrovati ga u Sarajevo, ali hoće li neko odgovarati za uskraćivanje prava i mogućnosti
generacijama mladih ljudi da dobiju kvalitetno obrazovanje i validan
medjunarodni sertifikat u Banjaluci? Neće,
logično.
Primjer dva. Nebojša Antonović slučajno se doselio sa porodicom iz
Beograda u Banjaluku. Zavolio je grad u kom je služio vojsku. U Beogradu je
igrao vaterpolo i odlučio da Banjaluci iskustvom i poznanstvima pomogne da
napravi respektabilan vaterpolo klub. Sa
mnogo entuzijazma krenuo je da formira Vaterpolo klub Borac i uspostavio istoga
časa veze sa svojim prijateljima u VK Partizan i zlatnim vaterpolistima Srbije.
Doveo je momke iz Partizana da se u Banjaluci
pripremaju za evropsko takmičenje. Dogovorio je zajedničke treninge mladog
tek osnovanog banjalučkog kluba i starih vaterpolo lavova. Želja mu je bila da
Republika Srpska prva u BiH dobije vaterpolo klub koji će izaći na takmičenja u
Evropi. Nije ni počeo, a sreo se sa
rodjačko drugarskim "ja tebi ti meni" šemama. Teška srca napustio je ne
samo VK Borac, nego i grad koji je kao vojnik toliko zavolio.
Sjećam se neke godine da je bio dovoljan jedan telefonski poziv da
Nebojša na Izbor Glasovog Sportiste godine dovede zlatne vateropoliste i trenere, koji su od njih napravili legende. Baš
tu noć u kojoj je Nebojša još živio u iluziji da će RS vaterpol tim izvesti u
Evropu, zlatni vaterpolisti i treneri koji su ih stvarali govorili su kako su spremni
besplatno i od srca svo znanje koje
imaju prenesu na mlade ljude VK Borac. Možda je baš i u tome
"besplatno" bila kvaka koja im je zaključala vrata.
Pozdrav iz Vituele
Mnogo je sličnih i istih primjera u ove 22 godine. A koliko je samo
zlatnih olimpijskih medalja stiglo u Banjaluku prije toga? I zašto ne stižu
danas?
Mojoj kćerki, tinejdžerki, pred kojom se otvaraju ista pitanja i dileme, ali i spoznaja o sredini u kojoj odrasta i mogućnostima koje joj pruža, jedan prijatelj preporučio je roman "Popularna muzika iz Vituele". To popularno štivo švedskog pisca Mikaela Niemija govori o oblasti u Švedskoj u kojoj uz mnogo humora odrastaju dva dječaka u vremenu u kojem tehnički napredak mijenja njihovu malu provinciju.
- S vremenom
smo shvatili da naš rodni kraj u stvari i ne pripada Švedskoj. Severni
patrljak, nekoliko samotnih ritova u kojima su slučajno živeli ljudi koji su
samo delimično uspevali da budu Šveđani. Bili smo drugačiji, malčice podređeni,
malčice neobrazovani, malčice siromašnog duha. Nismo imali ni srne, ni ježeve,
ni slavuje. Nismo imali poznate ličnosti. Nismo imali lunaparkove, ni semafore,
ni dvorce, ni plemićke posede. Imali smo samo beskrajne količine komaraca,
psovke i komuniste, opis je "naseobine", "kolektivne spavaonice"
Vituele u kojoj ne živi nijedna poznata ličnost.
Etimiološki, provincija je izraz zapokrajinu, oblast ili područje izvan glavnog grada ili važnijeg centra, ali u suštinskom, prenesenom smislu, provincija je izraz za obrazovnu i kulturnu zaostalost neke
sredine, nepovezanost sa zbivanjima u svijetu, malograđanštinu i palanaštvo.
To
palanaštvo, kao malograđanština i duhovna ograničenost, dominantni je signum
provincije. U njoj su svi jednaki od učitelja, do doktora, preko vozača, do slikara,
pjesnika, glumca...
Kategorija provincije u tom smislu je relativan pojam, jer uvijek
postoji od većeg veći i od manjeg manji. Provincija nije geografija, to je
duhovna kategorija. Ne zavisi od veličine države, zajednice, autonomije,
entiteta, grada, nego od od sposobnosti te
zajednice da daruje najbolje, da podrži najbolje, da privuče najbolje.
U tome vjerovatno i leži odgovor na pitanje zbog čega mladi ljudi bježe
odavde. Bježe ne samo zato što je zemlja siromašna i što će teško dobiti posao,
oni odlaze jer traže svoj prostor, šansu da pokažu šta znaju i da se to znanje
verifikuje realnom ocjenom njegove vrijednosti. Mladih ljudi žele društvo koje će im dati šansu da uspiju i
podržati ih na putu ka uspjehu. Društvo koje ih neće pitati ko im je tata, a ko
mama, imaju li novac ili funkcije, koje im neće tražiti partijske knjižice,
koje će ih pitati jedno jedino pitanje: da pokažu šta oni znaju. A znaju!
Za to vrijeme mi ćemo i dalje živjeti u Vitueli, zajednici bez prepoznatljivog
identiteta koji jedino mogu da joj daju pojedinci ili timovi uspješnih i
priznatih ljudi u svojim oblastima, čiji kvalitet će prepoznati svijet.
- U takvom
društvu istina više počiva na onome što stvari nisu, nego na onome što one
jesu. Ako se na istinu pogleda u svjetlu njene prognanosti iz društva, naša
društvena stvarnost nam se pokazuje kao izuzetno ružna, i ljepota više nije
moguća ako nije laž. U takvom društvu ni
ljudskost više nije moguća ukoliko nije neljudska. I to je naša, bh stvarnost
danas, zaključak je ovoga o čemu sam
pokušala da pišem koji je prof. Bajtal dao u knjizi "Al tempo". Znači: "u takvom društvu ni ljudskost
više nije moguća ukoliko nije neljudska". To nije stanje, to je dijagnoza.
Нема коментара:
Постави коментар