Dara Sekulić došla je
uzbuđena iz šetnje. Teško je disala što od bjesa, što od čuda. Pa veli: Sada
sam srela Sidrana. Ide iz škole. Očajan
je i kaže mi: Daro, imao sam divno, pametno i darovito djete. Onda sam ga poslao
u školu i napravili su kretena. Ništa
meni, tada klinki, nije bilo jasno. Sada mi je jasno ama baš sve. Kreteni od djece se prave tako što se kaznene
metode usavršavaju do perfekcije i koriste se kao "stimulativne" u
procesu obrazovanja. To je odgovor na pitanje djeteta: Zašto mi ne daju da
budem dobar/ra?
Djeca su ljudi
Narodna skupština RS
usvojila je protekle sedmice Informaciju o realizaciji Strategije razvoja
obrazovanja od 2010.- 2014. Ministarstvo obazovanja potom je okupilo oko 220
nastavnika i profesora, 14 pedagoga, sedam psihologa i 30-tak savjetnika
Pedagoškog zavoda RS kako bi pristupilo izmjenama nastavnog plana i programa u
osnovnim i srednjim školama.
Te izmjene
podrazumjevaju i izmjene pojedinih udžbenika bazirane isključivo na primjedbama
nastavnika, a ne na analizi stručne komisije.
Sve treba da se odigra u rekordno
kratkom roku.
Praksa u svijetu kaže
da je, nakon što sadržaj udžbenika bude prihvaćen, potrebno još 18 do 24
mjeseca da se udžbenik nađe u učionici, odnosno u rukama učenika.
Primjera radi susjedna
Hrvatska na izmjenama nastavnog plana i izmjenama udžbenika radila je pune tri
godine. Udžbenici modernizovani i sa smanjenim brojem nepotrebnih sadržaja od
jeseni će se koristiti u nastavi. Sve to mi ćemo da uradimo u naredna tri mjeseca.
Zato su u pravu
poslanici koji su u diskusijama o Strategiji upozorili da je nephodno
primjeniti iskustva drugih zemalja i da eksperimentima nema mjesta kada je u
pitanju obrazovanje jer ono utiče na razvoj cijele zajednice i jer su te greške
dugoročne i teško popravljive.
Oni koji se stručno
bave ovim pitanjem ističu da je udžbenik samo jedan od izvora znanja i
informacija u procesu učenja. Jednoglasni su u ocjeni da je važan, ali i da je
mnogo važniji edukativni odnos nastavnika prema djeci i podsticanje da koriste
i druge izvore, da istražuju, upoređuju, selektuju i bez straha zaključuju.
I tu leži osnovni
problem podizanja kvaliteta obrazovanja i nivoa znanja učenika kod nas. Jer dok
god djecu učimo da bubaju i od njih tražimo puku reprodukciju nabubanoga,
neprimjenjujući interaktivne nastavne metode u kojima se podstiče debata i
diskusija u čijem fokusu je učenik, teško da će obrazovni proces doživjeti
pomake u smislu dječijih postignuća.
Takav obrazovni sistem
ubija u djeci svaku kreativnost i motivaciju.
A ako bi cilj obrazovanja trebalo da bude da svakom pojedincu omogući da
razvije vlastiti potencijal i afinitet najviše što može, onda je jasno da se
represivnim i kažnjeničkim metodama to ne postiže.
Dobar obrazovni sistem
trudi se da stalno ohrabruje djecu, da razvija njihov potencijal i da iz njih
izvlači maksimum, da im usadi stav i posebno da ih obuči kako da sebe poštuju,
kako u sebe da vjeruju. Takav sistem ne dozvoljava propuste prema djeci kao
ljudima i ne sječe im krila čim ih rašire da polete, nego im otškrine prozor i
daje vjetar u leđa.
Najbolji primjer takvog
pristupa je IS Petnica, koja je uspjela
da napravi obrazovni bum, a njeni polaznici su u svojim kasnijim
postignućima opravdali trud onih koji su u njih ulagali znanje i pedagoško
iskustvo.
Stručnjaci iz Petnice
zato i upozoravaju da je reformu školstva neophodno izvršiti prije svega u metodici nastave, organizaciji i primjeni
svjetskih iskustava i sistemu moderne škole.
- Gradivo u našim
školama je preopširno, a bubanje činjenica kod djece ubija kreativnost, ruši
motivaciju i ne daje efekte. Zato Petnica u svoje redove i ne prima one koji
imaju odlične ocjene, niti one koji su pobjednici takmičenja u redovnom
školovanju, kaže direktor Petnice Vigor Majić.
On priznaje da Petnica
čini "opasnu jeres", jer vjeruje da su djeca koja je pohađaju
pametna, bistra, racionalna i da umiju sama da procjenjuju.
I Majić je u pravu,
Petnica je “obrazovna anomalija”, jer u njoj se nastavnici iskreno trude da
razumiju i poštuju djecu, da ih nauče a ne da lupaju kečeve, a taj odnos im se
vraća i rezultatima koje njihovi polaznici postižu i uvažavanjem koje su
zalužili.
Triput mjeri....
Još jedna osobenost
našeg obrazovanja je i to što nastavnike kada uđu u škole više ne provjera
niko. I dok sve države imaju neki sistem
licenciranja i akreditacije kojima uslovljavaju nastavnike da se profesionalno
usavršavaju, samo kod nas je licenciranje ukinuto, a da nije ni počelo.
I dok se i dalje igramo
uvođenja metoda neprimjenjivih u svjetskoj praksi, kada se uzmu u obzir
međunarodna testiranja kao pravi parametri u ocjeni stvarnog znanja učenika u
Srpskoj, rezultati su više nego poražavajući. Da je znanje đaka iz matematike,
geografije, biologije, fizike i hemije ispod međunarodnog prosjeka, pokazalo je
i međunarodno istraživanje TIMSS 2007. godine. Naši djaci bili su lošiji od
svojih vršnjaka u Srbiji, Rumuniji i Bugarskoj.
Poznato je da obrazovni
sistem Finske daje najbolje rezultate u svim testiranjima učenika, a kako se
procjenjuje ključnu ulogu u tome upravo ima stroga procedura selekcije
nastavnika i njihov stalni rad na profesionalnom razvoju i usavršavanju.
I dok su rezultati
takvi kakvi jesu, javnost i dalje nijemo posmatra sa strane, kao da se to
krupno i važno pitanje ne tiče svih nas. Wegovo kvalitetno rješavanje i uspjeh
trebalo bi da bude opšti društveni interes. U tom interesu nema politike, nema
i ne bi trebalo biti pozicije i opozicije, a zamjerke i rješenja političkih
faktora mogu da se uvaže u širokoj raspravi u kojoj struka mora da dadne
posljednju riječ.
Ali kako uopšte podići
svijest o opštem dobru kada javnost ne postoji.
Kada ni struka, ni
savjeti roditelja, ni profesori, ni pedagozi, ni direktori ne reaguju na novih
11 kažnjeničkih mjera Pedagoškog zavoda u slučajevima izostanaka učenika.
Jedna od tih mjera
propisuje da izostanke moraju da pravdaju oba roditelja zajedno, ali se dodaje
da škole mogu same da izabaru mjere koje će da primjenjuju. Ali same mjere su
bile dovoljne da roditelji dva po dva krenu put zbornica.
Uloga obrazovanja pored
toga što mora podsticati sve ljude da uče i napreduju, ne samo do željene kvalifikacije,
nego i do zadovoljavajućeg nivoa kvaliteta života, jeste i u tome da ono stvara
ljudski kapital jedne zajednice.
Ako ministartsvo, ili
pedagoški zavod uzima sebi za pravo da dovodi u pitanje povjerenje po svim
linijama – roditelj-roditelj, roditelj-dijete, roditelj-nastavnik, nastavnik -
dijete, onda se postavlja pitanje na koji način obrazovne institucije vrše
svoju prosvjetiteljsku ulogu.
Druga mjera govori o
tome da se djeca zbog izostanaka upućuju subotom na dobrovoljni rad!!! Ni ova
mjera ne samo da nije primjerena, nego, kao ni prethodna, nema zakonsko
utemeljenje.
Način realizacije takve
mjere, sadržaj, smisao i cilj nije naveden u njoj, pa je teško govoriti o
pedagoškoj vrijednosti.
Obrazovni sistemi u
drugim državama koriste razne mehanizme saradnje sa roditeljima, učenicima,
nastavnicima, a jedan od njih je angažovanje učenika u van-nastavnim
aktivnostima, organizacija događaja u kojima će razviti kreativnost, timski rad
i vještinu kritičkog promišljanja.
Ali ni to se nas ne
tiče. Mi i dalje razvijamo sopstvene eksperimentalne metode u kojima su kunići
naša djeca.
Uz sve ove fakte, jasno
je da je direktor Petnice u pravu kada ističe da naše obrazovanje ne prati
nikakve trendove najmanje 40 godina i da mi imamo školu kakvu što smo imali
oduvek, po modelu iz 17. veka. U tom obrazovanju u posljednjih 70 godina došlo
je do jedne jedine promjene: izbačen je marksizam i uvedena vjeronauka.
I ovdje ću stati. A u
tom predahu i nadi da ćemo svi zajedno uraditi sve da obrazovanje bude što bolje
i kvalitetnije, da nam djeca budu srećna i pametna, citiraću jednog iskusnog
profesora Univerziteta koji sa ponosom može da kaže da je postignuće onih koje
je učio priznato širom planete: Ja bih
profesorima propisao zadatak da najmanje jednom mjesečno gledaju "Šešir
profesora Koste Vujića".
To je onaj film u kojem
je Vujićeva posljednja generacija sjajnih đaka, medju kojima su Jovan Cvijić,
Jaša Prodanović, Ljubomir Stojanović, Mika Petrović Alas, Pavle Popović,
Milorad Mitrović, ispjevala: Priči ovoj nema spora, gimnazija otkad posta, nije
bilo profesora, kao što je Vujić Kosta. Sa pojavom i u svemu, on je čudan da se
pamti, ovu ljubav prema njemu, Prve muške maturanti.
Koste Vujići postoje i
danas. Pomozimo im da pobijede!
Нема коментара:
Постави коментар