Ovogodišnji FEST u
petak, 28. februara će biti otvoren premijernim prikazivanjem filma “Top je bio
vreo” snimljenog po istoimenom romanu Vladimira Kecmanovića u režiji Slobodana
Skerlića i produkciji Drina i Balkan filma. Radnja filma odvija se u Sarajevu,
u vrijeme posljednjeg rata. U vremenu bezakonja, smrti, kriminala i zločina.
Dole je bio grad
Ovde sedmice u krugu
prijatelja gledala sam radnu verziju filma, zahvaljujući producentu Tiki
Staniću. Baš ove sedmice u kojoj su slike Sarajeva na TV ekranima neodoljivo
podsjećale na one iz 1992. godine. Valjda
baš zato su sve slučajnosti namjerne.
Dan prije filmske
projekcije, socijalni bunt radnika iz Tuzle prerastao je u divljanje huligana,
a dan poslije već je bio unutarbošnjački politički obračun. Sli;no kao što su
demonstracije "za mir" 1992. godine, samo dan kasnije prerasle u rat.
A rat u filmu "Top
je bio vreo" je baš taj rat. Bez šminke, bez pobjednika, bez poraženih,
bez ideologija. Tragičan i bolan. Okrutan i beskrupulozan.
Jedan haoustor -
Jugoslavija u malom. Dječak kojem roditelji, Srbi, ginu od granate. Komšinica
Hatidža, koju maestralno glumi Anita Mančić, vodi brigu o njemu. Dobri i loši
ljudi, svih fela. Ulične bande sa amblemima Armije BiH na uniformama haraju ulicama grada, ratuju i
trguju, žive u izobilju i razvratu. Filmske slike Juke, Cace, Ćele, Puške….
Svako naselje ima svoga komandanta kriminalca. Rat je njihovo vrijeme.
- Poginuli su neki od mojih školskih drugova I
hiljade sarajevskih momaka da bi se luk, krompir, cigare mogle prodavati na
Mejtašu za vrijeme rata. Koja je to ironija: mejt na arapskom znači mrtvac,
zapisao je jedan Sarajlija, kasnije, mnogo kasnije.
U haustoru običan
svijet preživljava haos, loži knjige, živi pod zemljom i čeka pakete Adrie da
joj doturi rodbina, uglavnom kanalom preko Dobrotvora.
Dječak zanijemio od
šoka na početku, progovara od šoka na kraju filma kada banditi - vojnici siluju
bolesnu Srpkinju koja ga je primila u stan kada je Hatidža “pukla” nakon što
joj je ubijen sin jedinac. Dječak odlazi iz grada. Penje se uz Jevrejsko
groblje i stiže do srpskih položaja. Vojnici ga tjeraju da naginje i naginje
rakiju i da puca. Na kraju dječak okreće top i puca sam - ravno u publiku.
Teško je svakome ko ima
lično sjećanje, iskustvo, traumu gledati filmove čija tematika je rat. Posebno
kada je to rat u tvom gradu. Svakome ko je rat (pre)živio takvi filmovi manje
više liče na lošu kopiju stvarnosti.
Ali ovaj film ne.
Ovaj film, teška ratna
drama običnih ljudi i neljudi
vjerodostojno, gotovo faktografski istinito dočarava dramu jednog grada
i njegovih žitelja. Toliko brutalno istinito da bol postaje fizička i izaziva
mučninu.
Naša mala družina složila
se da je, ako je bilo šta u tom filmu isforsirano ili banalizovano, to sam
njegov kraj u kojem se pretjerano naglašeno I nepotrebno više puta ponovljaju
iste scene. To ne daje efektnu poentu kakvu bi
film vjerovatno imao da Sekrlić kroz njega nije pokušao da po svaku
cijenu dobije ravnotežu zla na uštrb umjetničke dimenzije i samog scenarija
koji je u stvari Kecmanovi}eva knjiga.
I mada je to postala
gotovo uobičajena floskula za sve filmove snimljene o posljednjem ratu, ovaj
film ima najsnažniju antiratnu poruku koju je neki film poslao do sada.
Mala lična slika
Demonstracije za mir u
Sarajevu održane su 5. aprila 1992.
godine. Istog toga dana EU priznala je
nezavisnost RBiH. Hiljade ljudi krenulo
je pješke kroz grad do parlamenta na Marijin Dvoru demonstrirajući protiv rata.
Onda su demonstranti ušli u parlament i usvojili deklaraciju o osnivanju
Komiteta narodnog spasa. TV Sarajevo je sve direktno prenosila.
Tražili su vanredne
izbore. Tražili su da JNA zaštiti građane i njihove živote, da obezbedi mir u
Sarajevu, da razoruža i otjera sve paravojne formacije.
I kada su se
demonstranti skoro razilazili neko, do danas se sa sigurnošću ne može tvrditi
ko, pucao je na njih. Pet mladih ljudi je poginulo.
Dan poslije
demontracija za mir, 6. aprila 1992. godine u Sarajevu je počeo rat. Rat koji je iščekivao, o kojem je šuškao
cijeli grad.
Govorilo se "rat
će čim prodje Ramazan, jer muslimani ne ratuju dok je post". I svi su kupovali ratne zalihe: plinske boce,
gotova jela, brašno, so …. I naivni su mislili da će spustiti roletne i jesti
zalihe, dok se oni tamo ne pobiju. Eto tako je mali Perica zamišljao rat.
I baš kao što je čaršija
odavno šaputala, rat je počeo sa prvim mrakom posljednje noći Ramazana.
Zapucalo je iz kuća sa Mojmila i Buća Potoka po kasarni JNA Viktor Bubanj.
Vojska je odgovarala, sporadično, i tako do jutra.
A ujutro je počela
pljačka. Izlozi prodavnica su razlupani. Ljudi su nosili sve i svašta.
Kontejneri za smeće te noći pretvoreni su u barikade.
Sarajevski kriminalac,
ciganiodni Juka Prazina imao je novu maskirnu uniformu i kapicu sa ljiljanima.
Gledali smo iza spuštenih roletni. Vojsku je dovezao u bijelom kombiju. Vojsku
sarajevskih krimosa i dobermane.
- Sine dodji do vidiš, rekla je teta Lucija,
komšinica, slučajno Hrvatica. Bježite sine ovo su ustaše, pokazivala je na
Jukine borce u parku iza zgrade teta Luce koja je nas klince iz haustora redovno
hranila krofnama i marcipanima. U ratu je, kažu, umrla od gladi.
Noću se pucalo iz
muslimanskih naselja na obodima grada po kasarnama JNA, pa iz kasarni JNA po
tim naseljima. Danju se pljačkalo. I tako je počeo rat.
Komitet narodnog spasa
koji su 5. aprila formirala raja na demonstracijama se raspao, a da nije održao
nijednu sjednicu. Vanredni izbori, koje su tražili demonstranti, nisu održani.
JNA nije rasformirala paravojne jednice. Država se raspadala u krvi.
Ruši, pali.....
Samo dan prije zatvorene
projekcije Topa u Banjaluci, u Sarajevu su počele demonstracije. Početni
socijalni zahtjevi i bunt naroda protiv korupcije vlasti, kriminala, pljačke,
pretvorio se u rušilački pohod u kojem su gorjele institucije države.
Devastirana je zgrada Predsjedništva BiH, zapaljen Arhiv BiH, zapaljena je
zgrada Kantona Sarajevo, zgrada Opštine Centar, tramvajaska stanica na
Skenderiji, gorjeli su automobili, telefonske govornice, razbijana su stakla na
obližnjim zgradama......
- Šta da ti kažem kada
vidim tramvajsku na Skenderiji sve je isto kao 1992, odgovara mi koleginica
koja izvještava sa protesta.
Ne postoji niko ko ne
provodi dan šaltajući TV kanale. Ipak je tviter brži. Loše vijesti se nižu
jedna za drugom. Policija ne šititi institucije, ima naredbu da ne smije da
uzvraća. Huligani tuku policiju. Anarhija. Ulica preuzima stvar u svoje
ruke.
Na kraju dana
"gori" Mostar. Demonstranti su došli sa istočne strane grada,
uglavnom su Bošnjaci. Pale na zapadnoj, onoj hrvatskoj. I samo tu je kritično,
jer kao što reče premijer Hrvatske Zoran Milanović, samo Mostar je od svih
gradova u FBiH u kojima su bili neredi, izrazito mješana dvonacionalna sredina.
Srećom Mostar nije buknuo. "Bosansko proljeće" ostalo je bošnjačko i
nije dobilo tragičnije dimenzije.
Generalna proba
"bosanskog proljeća" održana je ljetos kada su protestanti držali u
zatočeništvu parlamentarce BiH i strane bankare u Sarajevu tražeći uvodjenje
JMB. Ovoga puta povod je bio jači - socijalni sa kojim se manje više
poistovjećuju svi ljudi.
I sve je bilo isto,
samo nije bilo Emira Suljagića. On se na ovim protestima ukazao tek peti dan.
- Ovo
se vrlo jednostavno može riješiti tako što će političari podnijeti ostavke i
otići kući. Narod neće popusti i promijeniti mišljenje. Potrebno je formirati
koncentracione vlade koje će raditi u stalnom zasjedanju i ispunjavati ono što
narod od njih traži, bila je prva izjava koju je dao samoproklamovani "narodni"
portparol Suljagić.
I tako su upravo oni,
koji se navodno najglasnije zalažu za državu, još jednom pokazali da ruše njenu
strukturu. Ako svaku državu čine institucije, a čine, onda se suštinski problem
ove sveo na pitanje: da li institucije izgradjene? Rušilački neredi u Sarajevu
su pokazali da nisu.
Vlast u kantonima u
kojima su načelnici podnijeli ostavke preuzimaju "plenumi gradjana".
Čemu onda uopšte izbori? Redovni ili vanredni svejedno, ako neformalne grupe
gradjana preuzimaju vlast?
Je li to mentalitet o
kojem piše Andrić? Ili jednostavno sunovrat društvene strukture?
Нема коментара:
Постави коментар