Mnogo su ljudi u
Šipovu ljuti, očajni i rezignirari kada im pomente Zmaja od Šipova. Vrijeđa ih
što ih poistovjećuju uglavnom sa njim. To je onaj što je zvjezda nekog
rijalitija (znam kojeg ali neću da ga reklamiram), što je držao govor ocu na
grobu nekoliko sati i što ima roba.
Ako niste znali Šipovo
ima bajkovite izvore prekrasne smaragnozelene Plive. Dragulj rijeka ima vodotok
dugačak svega 22 kilometra. Izvire iz tri izvora od kojih je svaki atrakcija za
sebe, na 11. kilometru su Plivska jezera, a na 22. kilometru Pliva se svima poznatim
vodopadom u Jajcu ulijeva u Vrbas.
Ako niste znali Šipovo
još rijeka: Janj, Sokočnicu, Lubovicu i Volaricu. Ima predivne Janjske otoke. I
planinske gorostase: Vitorog, Plazenicu, Ravnu goru, Goricu, Lisinu i Čardak.
Bog u tom Šipovu nije
štedio. Nisu ni ljudi.
Iz Šipova je porijeklom
i Dragan Sakan, legenda i pionir advertajzinga u bišoj Jugoslaviji, začetnik kreativnog
mišljenja u Srbiji i zemljama regiona. Autor hiljada najboljih reklamnih
kampanja. Vlasnik firme koja je pod različitim imenima bila najnagradjivanija
kuća na Balkanu, i to kao Borba, S Delo, Satchi & Saatchi, New Moment New
Ideas Company.
Iz Šipova su i pjesnik
Stanko Rakita, sportisti Radomir Antić, Nikola Rađen, narodni heroj Simela
Šolaja.... "U Šipovu podigla se raja, podig'o je Simela Šolaja" i
druge pjesme.
Ni o jednom od njih
još uvijek nije snimljen dokumentarni film u trajanju od barem 15-tak minuta.
Nije ni o Šipovu. Ni o Plivi. Ni o Janju. Ni o Vitorogu. Ako i jeste nije u
ovom vremenu, možda je ponešto ostalo u arhivama one države.
Apel
I zbog Šipova i još
malo zdrave pameti, gotovo je nestvarno
da se jedan čovjek, entuzijasta i intelektualac
ovih dana osmjelio i obratio javnosti. Direktor
Kulturnog centra Novog Sada Bojan Panaotović uputio je javni apel u kojem je
pozvao na oporezivanje kiča i šunda i vraćanje mladih kulturi.
"Polazeći od
činjenice da je medijsko polje u nas, (a nažalost) i u većem delu sveta,
kontaminirano nasiljem, prostaklukom, vulgarnošću i kičem, a gde centralno
mesto zauzimaju različite forme takozvanih rijaliti programa, predlažem
nadležnim državnim organima (prevashodno Ministarstvu kulture) sprovođenje
konkretnih mera koje bi mogle da doprinesu da se medijsko klatno pomeri ka
uljudnosti, kulturi i mentalnom zdravlju", napisao je Panaotović.
Predložio je i mjere
koje treba da budu preduzete medju kojima je prva drastično oporezivanje
štetnih medijskih sadržaja u kojima dominiraju tzv. rijaliti programi.
Argument za taj prijedlog
našao je u zanimljivom poredjenju, jer "ako država uvodi posebne akcize na
duvan i alkohol imajući u vidu da se radi o proizvodima štetnim po zdravlje
čoveka, onda ne bi trebalo da postoje prepreke za uvođenje sličnih nameta na
proizvode koji belodano kontaminiraju duh i utiču negativno na mentalno
zdravlje ljudi, a posebno mladih generacija".
Dao je i konkretne
prijedloge na koji način se mogu iskoristiti sredstva prikupljena od tog
poreza.
"Milionska
sredstva mogla bi se usmeriti u podršku mladim umetnicima i kulturno-umetničkim
društvima, kao i za stipendiranje talentovanih naučnika koji osvajaju svetske
nagrade, ali planiraju selidbu iz Srbije zbog nepovoljnih materijalnih prilika.
Davanjem respektabilne materijalne podrške nadarenim naučnicima i umetnicima
sprečili bismo najdramatičniji i najopasniji deo procesa odliva mozgova, a to
je odliv najvrednijih i najdarovitijih", predložio je Panaotović.
Napisao je i da je
nepohodno aktivno djelovanje države na afirmaciji autentične kulture i umjetnosti
i to prevashodno putem javnih servisa koji se ne smiju takmičiti sa privatnim
stanicama u gledanosti, već moraju biti nosilac procesa kulturnog uzdizanja nacije.
"Podsećam elitu
da uređena medijska scena u kojoj centralno mesto ne zauzimaju pajaci, prostitutke
i klošari, već zdrav kulturno-medijski sadržaj na kojem odrastaju mladi,
predstavlja osnovne pretpostavke za bilo kakav društveni napredak. Pozivam sve
intelektualce i javne delatnike bez obzira na polnu, versku, političku, rasnu
ili nacionalnu pripadnost, da podrže ovaj apel i konkretne predloge koje isti
sadrži", napisao je Panaotović u svom apelu, a podrška je počela da pristiže.
Za samo četiri dana
podržalo ga je više od 300 javnih ličnosti. Među njima brojni naučnici, umjetnici,
novinari, profesori, ali i poslanici i odbornici u skupštinama, radnici u
ustanovama kulture, gradjani, roditelji, penzioneri i radnici. Anonimni
pljuvači na društvenim mrežama i portalima, koji su uglavnom protiv svega,
našli su hiljadu i jednu zamjerku.
Svoje potpise ispod apela
stavili su dr Dušan Janjić, dr Dejan Vuk Stanković, Branko Radun, Mile Isakov,
ekonomisti prof.dr Slobodan Komazec i Branko Dragaš, pjesnik Pero Zubac,
aforističar Ilija Marković, advokat Marko Nicović, pisac Dejan Lučić i mnogi
drugi.
Svoj potpis sam
stavila i ja, javno i transparentno.
Jer.... Negdje krajem maja na istom ovom mjestu
objavljena je kolumna "Kako sam sistematski uništen od idiota" u
kojoj nisam predložila da se šund i kič oporezuju, ali jesam da se usvoji
strategija borbe istoga.
Pisalo je u toj
kolumni i ovo: "Razglabajući o tome
jedne divne majske večeri u uskom krugu sličnih, jedan od njih kao preduslov svake
reforme istakao je usvajanje “strategije borbe protiv šunda i kiča” smatrajući da
je moralni sunovrat stigao sa “Velikim bratom”, “Farmom”, “Parovima” i ostalim polupismenim
nakazama na TV ekranima koje se lažno predstavljaju - što kao TV voditelji, što
“estradni umjetnici”. Kultura je ustuknula na malim ekranima, jer ne donosi gledanost
koja donosi reklame, a u reklamama je velika lova. Zato je kultura i skrajnuta na
termine oko i iza ponoći. Ili na druge, treće i lijeve kanale. Komercijalne TV stanice
(ali i javne) bezvrijednost, razvrat, glupost, prostakluk forsiraju do tačke ludila,
pa i svako iole pri sebi je u ozbiljnoj opasnosti da uskoro podilkani".
Kako kod nas novine
uglavnom ne čitaju oni kojih se pita, ili se prave da ne čitaju, tako je i taj
kao i hiljade tekstova koje objave mediji prošao bez reakcije. Ne znam da li je
Bojan Panotović čitao baš taj tekst ili nije, nevažno. Važno je da je uputio
apel. Važno je da je dobio podršku medija koji su taj apel objavili. Važno je
da je podigao ljude na akciju. Da je
autoritetom čovjeka koji se nalazi na čelu jedne kulturne institucije učinio
barem mali korak u pokušaju da se zaustavi moralni, kulturni, obrazovni..... sunovrat
civilizacije.
Koliko će i hoće li
uspjeti u tome? Teško. Ali velika stvar će biti ako bar poslije ovog apela prestanu da na tv
ekrane dovode psihički bolesne ljude i iskorištavaju
ih u trci za gledanošću.
Sav taj rijaliti,
bez obzira na posljedice koje ostavlja na javno mnjenje, liči na gladijatorsku
arenu u kojoj iste takve jadne, bolesne ljude bacaju lavovima u ralje dok se
javnost opijena u transu zabavlja na tribinama koloseuma. Hljeba i igara!
Koloseum je bio tada rijaliti, a onda je poludjeli Neron zapalio Rim.
Sa čim pred Miloša?
Na žalost postoji i
druga strana iste medalje. U toj kolumni u maju napisala sam da narod konzumira
samo ono što mu se nudi, ono čime ga bombarduju, ono čime ga svakodnevno “edukuju”.
Iz ove perspektive i naknadnog sazanja
imam ispravku "krivog navoda".
U svim parametrima
informativnih portala jasno i vidljivo je da su najčitanije rubrike ne one političke,
ne one ekonomske, nego upravo one o pjevačicama,
džet seterima i da ljudi posebno vole da vire u tudje živote. Svaka rubrika u
kojoj vam nude da razgledate kuće poznatih istoga časa izbija u vrh čitanosti.
Kultura je neizostavno na dnu potražnje. To je fakat.
"Jadna je
civilizacija u kojoj većina mladih ljudi zna sve o Kim Kardašijan, a ne zna
ništa ili zna veoma malo o Orvelu, Pitagori ili Hegelu. Nesrećno je društvo u
kom većina mladih zna sve o Maci Diskreciji, a ne zna ništa ili zna veoma malo
o Njegošu, Crnjanskom i Kišu. Na institucijama države je vanredno važan zadatak
da na mestu uzora mladih naraštaja ne budu starlete i kič pevači već vrhunski
naučnici, umetnici, sportisti", kaže Panaotović.
Moj prijatelj kao
papagaj godinama ponavlja da je greška u sistemu, jer "narodu se ne
dodvorava, narodom se upravlja". Tačno je da država mora da gradi
obrazovnu, kulturnu strategiju u kojoj će vrijednosti i moralne i svake druge
biti rangirane na način da se društvo razvija u svim svojim segmentima.
Ali kako?
Kako će država u
kojoj se kulturom bave polupismeni partijski namještenici to da uradi? Kako će
država u kojoj je čovjek koji "drma" kulturom i stotinama hiljada za kulturne
projekte do danas nepoznatog zvanja i obrazovanja i sumnjive biografije? Kako
će država u kojoj se pozorištem bavi metalostrugar ili metaloglodač, nisam
sigurna? Kako će država koja nema instituciju za snimanje filmova? Kako će
država u kojoj bik Rudonja dobija veću nagradu od pjesnika pobjednika? Kako će
država u kojoj je kuća jednog velikog pisca u korovu, a drugog odavno srušena?
Kako će država koja nema nijedan dokumentarni film o svojim velikim slikarima,
pjesnicima, naučnicima? Kako će država u kojoj su dekani, rektori, akademici po
osnovnom obrazovanju izašli iz ŠUP-ova? Kako će država u kojoj je lakše postati
profesor univerziteta, nego se zaposliti? Kako će država u kojoj direktori
institucija kulture ko papagaji ponavljaju godinama "nema kritike", a
nisu napisali i poslali nijednu? Kako će? S čim će? S kim će?
I dok se ne dese
arhitektonski poremećaji da sumiramo: rijaliti je ubio novinarstvo. Neka se
spreme ostali.
Нема коментара:
Постави коментар