Vrijeme
praznika je vrijeme darivanja. Ljudi daruju porodicu i prijatelje. Ljudi daruju
one koji im znače. Daruju da bi im to pokazali. Daruju da bi se osjećali bolje.
Daruju da bi im rekli da ih vole. Daruju da bi im rekli hvala. Djecu daruje
Sveti Nikola po spisku koji mu ostave na prozoru.
Naši novi
bogataši ne daruju nikoga. Oni vole da primaju darove. A daruju samo ako im se
ulog vrati u biznisu. Oni nisu
"obični" ljudi. Njih darovanje ne čini srećnima.
Priča o
darovanju je u stvari priča o tome kako su stvoreni bogataši, a nestali
zadužbinari? Zašto više nema dobrotvora? I kuda su se "nagnale"
mecene? Priča o tome priča je o vremenu u kom živimo i šatro vrijednostima kojih
nema.
Zadužbinari
- Kada ti
najbolje ide presjeci. Pomozi nekome, baci novac niz rijeku. Uradi nešto. Duplo
će ti se vratiti, prije nekoliko godina ovu mudrost uspješnog poslovanja otkrio
mi jedan od najuspješnijih srpskih bankara posljednjih nekoliko decenija.
Čovjek - institucija u bankarstvu.
Od srednjeg
vijeka do početka Drugog svjetskog rata kod nas su bogati ljudi, trgovci, ali i
kraljevi presijecali tako što su bivali ili zadužbinari ili mecene.
Sinonim za
sve mecene svijeta do danas je porodica Mediči, loza bogatih bankara, a kasnije
dinastija, koja je vladala Firencom od 14. do 18. vijeka. Medičijevi su oko
sebe okupljali ugledne umjetnike kojima su omogućili da stvaraju dijela koja su
do danas umjetničko blago cijelog
svijeta. Za članove porodice Mediči svoja remek dijela
dali su: Mikelanđelo Buonaroti, Verokio,
Rafaelo, Donatelo, Sandro Botičeli, Leonardo da Vinči, Benvenuto Čelini i mnogi
drugi.
U isto
vrijeme, u srednjem vijeku na našim prostorima počinje da cvijeta "zadužbinarstvo".
U Srbiji su zadužbinari bili vladari, vlastela i visoki
crkveni dostojanstvenici. Manastir Žiča je zadužbina Stefana Prvovenčanog,
Mileševa kralja Vladislava, Sopoćani su zadužbina kralja Uroša I, a Gradac
zadužbina njegove žene kraljice Jelene Anžujske.
Pećka
patrijaršija je zadužbina srpskih arhiepiskopa iz 13. i 14. veka. Ktitor
Gračanice bio je kralj Milutin, a Dečana Stefan Dečanski.
Najveći
zadužbinar u srpskom narodu bio je kralj Milutin. Ostavio je više od 40 crkava
i manastira. Milutinovo dijelo nastavio je njegov sin Stefan Dečanski, a potom
i unuk car Dušan.
Tradicija
zadužbinarstva nije nestala ni za 500 godina turske vladavine, ali do procvata ipak
dolazi početkom 19. vijeka.
Zadužbinari
su bili uspješni trgovci i industrijalci, ministri, profesori, oficiri,
vladike, političari. Oni više ne grade crkve i manastire, nego škole, bolnice,
univerzitete, osnivaju fondacije za školovanje nadarene djece, s ciljem da u
Srbiji "podignu" intelektualnu elitu.
Čak i
crkveni velikodostojnici novac ulažu u obrazovanje i kulturu. Zaslugom
patrijarha Germana Anđelića osnovana je čuvena Gimnazija u Sremskim Karlovcima.
Poslije njega starateljstvo nad gimanazijskim fondovima preuzeo je mitropolit
Stefan Stratimirović koji je potom osnovao i bogosloviju, a njegova lična
zadužbina je internat u kojem su
stanovali i hranili se siromašni i bogoslovi i gimnazijalci.
Vladika
Platon Atanacković je ostavio fondu Srpske gimnazije zgradu u kojoj je danas smještena
Srpska akademija nauka i umetnosti u Novom Sadu.
Makso
Despić, čuveni srpski trgovac iz Sarajeva s početka 19. vijeka, ostavio je gradu dvije zadužbine. Despića kuća i danas
je muzej koji svjedoči o životu Srba u Sarajevu, a druga je pretvorena u Muzej
književnosti i pozorišne umjetnosti.
Stara srpska
sarajevska porodica Cekovića takođe je ostavila brojne zadužbine. U jednoj od
njih godinama je bila Bogoslovija u Sarajevu, a ta kuća i danas se nalazi u
vlasništvu Crkvene Opštine Sarajevo. Milojka
Ceković je ljetnikovac porodice na Palama ostavila Mitropoliji dabrobosanskoj,
a danas je ta kuća pod zaštitom države. Milojka je od 1984. godine pa do kraja
svog života 1995. godine Zemaljskom muzeju BiH u Sarajevu poklonila 80 predmeta
iz ostavštine svoje porodice.
I sam grad
Sarajevo nastao je kao zadužbina, a za osnivača i utemeljitelja smatra se Isa
beg Isaković, koji je svojim zadužbinama (vakufima) 1462. godine izgradio grad.
Najljepše
građevine do danas u Beogradu su one koje su "otačestvu" podarili
bogati industrijalci i trgovci.
Zanimljivo je i da su najveći srpski zadužbinari bili imućni Srbi
"iz preka", oni sjeverno od Save i Dunava.
Među njima
je Sava Popović Tekelija, plemić,
trgovac, ktitor i dobrotvor, prvi Srbin doktor prava, predsednik Matice srpske.
Za osnivanje Matice srpske u Pešti priložio je 100 forinti u srebru i 100
forinti u bečkoj valuti. Osnovao je i Zavod za školovanje srpskih studenata, Fondaciju
„Tekelijanum“ kojoj je poklonio bogatu biblioteku. Matici, odnosno srpskom
narodu će pred kraj života podariti sve: imanja, kuće, 150.000 forinti i svoje
ime.
Trgovac Sima
Andrejević Igumanov u rodnom Prizrenu podigao je Bogoslovsko-učiteljsku školu,
a u Beogradu zadužbinu, koja je školu izdržavala. Beograd do danas krasi njegov
dar, Velika Igumanova palata na Terazijama. Preko puta nje je palata braće
Krsmanović, u kojoj je 1918. godine proglašeno ujedinjenje u Kraljevinu Srba,
Hrvata i Slovenaca.
Trgovac
Ilija Milosavljević Kolarac i Toma Vučić Perišić su ustanovili jedan od prvih
fondova u Srbiji koji se zvao Fond za pominjanje onih koji su izginuli za
otadžbinu.
Kolarac je
pomogao stvaranje Pravne akademije u okviru Matice srpske, a testamentom je
osnovao Fond za Univerzitet Ilije M. Kolarca. Na palati Fonda na Studentskom
trgu piše: "Osnovan sopstvenim trudom na korist svoga naroda".
Kolarac je
osnovao i Književni fond „Ilije M. Kolarca“, za nagrađivanja ćirilicom pisanih
dijela Srba iz svih „predela srpskih“, i izdavanje knjiga.
Najpoznatiji
dobrotvor Beogradskog univerziteta je trgovac solju kapetan Miša Anastasijević
u čijoj palati na Studentskom trgu je smješten Rektorat Beogradskog univerziteta. Na toj
zgradi koja je nekada bila Filozofski fakultet piše "Miša Anastasijević
svom otečestvu". U zaveštajnom pismu tu prekrasnu palatu je „poklonio
otečestvu za prosvetne potrebe”, a u njoj su smještene Velika škola, Gimnazija,
Narodna biblioteka, Muzej i Ministarstvo prosvete.
Najbogatiji
Srbin, čija imovina je kažu bila skoro osam puta veću od budžeta Srbije, palatu je gradio kao budući
dvor njegove kćerke Sare, udate za princa Đorđa Karađorđevića. Kada su
Karađorđevići izgubili vlast predomislio se i dvor darovao Srbiji.
Najveći
dobrotvor Beogradskog univerziteta bio je trgovac Luka Ćelović, Trebinjac
rodom, koji je preko svoje zadužbine darovao svu svoju imovinu srpskom
visokoškolstvu. Nakon smrti, Beogradskom univerzitetu pripalo je 50 miliona
tadašnjih dinara i brojne nekretnine: plac s kućom u Javorskoj, kuća u
Kraljevića Marka 1, sa četiri stana i četiri lokala, palata na uglu Karađorđeve
65 i Zagrebačke 1, sa 24 stana i šest lokala, palata duž cele Zagrebačke ulice
sa 31 stanom i sedam lokala. Sav prihod od ovih imanja upravnik Zadužbine je
svakog meseca predavao upravi Beogradskog univerziteta. Univerzitet je neke zgrade rasprodao, a neke
su mu u socijalizmu oduzete.
Ćelović je
za života finansirao nadarene studente, izdavaštvo i naučne projekte. Na sebi je štedio, spavao je u skromnom
sobičku na željeznom krevetu. Sa današnje tačke gledišta: čovjek je bio potpuni
ludak.
Veliki
dobrotvor bio je i Beograđanin Nikola Spasić koji je osnovao Društvo dečjih
skloništa za decu bez roditelja, a početkom Prvog svetskog rata imanje i kuću u
Knez-Mihailovoj 37 dodelio je kao zadužbinu Srpskom narodnom invalidskom fondu
„Sveti Đorđe”.
Zadužbina
sina poznatog beogradskog trgovca Spase Stojanovića podigla je i Dom za iznemogle i sirote u
Knjaževcu, a kako nije imao djece Nikola je srpskom narodu zaveštao svoju
imovinu u privredne i dobrotvorne svrhe. Ta imovina imala je vrednost gotovo
kao cela Nobelova fodacija. Zahvaljujući njemu osnovan je KBC
"Zvezdara" kao Gradska bolnica.
Naučnik
svetske slave Mihajlo Pupin 1914. godine osnovao je Fond iz kojeg su na Svetosavskim akademijama
nagrađivani učenički dometi u književnosti, istoriji, i guslarstvu. Osnovao je
i zadužbinu za otkup srpskih umjetničkih dela i izdavanje publikacija „srpskih
starina“ pri Narodno-istorijsko-umetničkom muzeju u Beogradu.
Zadužbinari
su bili i mnogi stranci. Američki industrijalac "kralj čelika" Endrju
Karnergi stigao je da i u Beogradu podigne Univerzitetku biblioteku. Jedan od najbogatijih ljudi svijeta do danas,
godine svog života posvetio je dobrotvornim aktivnostima, s posebnim naglaskom
na ulaganja u kulturu, obrazovanje, naučna istraživanja i mir.
Fond škotske
doktorice Elzi Ingliš, koja je umrla pomažući srpskoj vojsci, finansirao je gradnju bolnice „Dragiša Mišović” u Beogradu.
Oni umiru jednom
Primjera je
bezbroj u istoriji sve do Drugog svjetskog rata nakon kojeg je kod nas nestalo
zadužbinarstva koje se nije uklapalo u novu ideologiju vladavine "radničke
klase".
Danas, iako
je došlo do trasnformacije društva i njegovog otklona od komunizma, do oživljavanja zadužbinarstva ipak nije
došlo. U novijoj istoriji Srbije zabilježena su samo dva slučaja
zadužbinarstva, ali zadužbinari nisu ni
bogati Srbi, ni tajkuni, nego obični, javnosti nepoznati ljudi.
Miodrag
Stanojević iz Beograda zaveštao je Opštini Savski venac dva stana na Senjaku,
površine 230 kvadrata. U testamentu koji je otvoren neposredno posle njegove
smrti u jesen 2011. naveo je: "Želim da ova moja imovina bude na korist
drugima. Onima kojima je najpotrebnija".
Prije njega,
penzioner Petar Srnić iz Čačka odlučio je da sve što ima ostavi Beogradskom
univerzitetu. Zaveštao je svoja tri stana u Beogradu vrijedna oko pola miliona
evra, a u oporuci napisao da sav novac od iznajmljivanja daje za stipendiranje
studenata koji žele da ostanu u Srbiji.
Rijetki
zadužbinar u RS od rata do danas je Trebinjac sa adresom u SAD Branko Tupanjac.
On je ispunio testament pjesnika Jovana Dučića i 2000. godine u Trebinju
izgradio hercegovačku Gračanicu i u nju prenio Dučićeve mošti iz Amerike. Time
je ispunio posljednju želju velikog pjesnika.
Tupanjčeva
zadužbina, ne spada u ovu novu modu gradnje vjerskih objekata. Jer moderni
"zadužbinari" crkve prave u svoju, a ne u slavu Boga. A kamo li
pjesnika. U njihovim crkvama nema Dučića, a slabo ima i Boga. Zidove krase
ikonostasi na kojima su oni oslikani kao sveci. Po ugledu na srednjovjekovne
običaje.
U svakoj
vanrednoj prilici važe vanredna pravila, pa i u ratovima, koji su vanredno
stanje. Posljednjih rat ni u čemu nije izuzetak. Nije to prvi rat u kojem su
rodjeni novi tajkuni, niti je to prvi rat u kom se švercovalo, varalo, otimalo,
pljačkalo.... U svakom ratu i tamo i ovdje jedni ginu, drugi trguju, treći
pljačkaju. Poslije je na snazi ona: Samo me ne pitajte za prvi milion, sve
drugo ću vam ispričati.
Poznata je
priča o tome kako su srpski trgovci u Prvom svjetskom ratu vojsci slali so i
brasno pomješano sa pjeskom. Od države su naplaćivali gomile novca i tako iz
rata izlašli kao veoma bogati ljudi.
Bili su to
tajkuni svoga vremena. I trgovac Ćelović je bio jedan od njih. Ali za razliku
od današnjih tajkuna, kojima nikada nije dosta i koji se medjusobno trkaju ko
će više imovine da prigrabi za sebe, oni nekadašnji su bili društveno odgovorni.
Oni su dobročinstvo smatrali kao roduljubivu obavezu. Oni su se takmičili ko će
više ostaviti svom narodu i svojoj državi.
Skovana je tada i narodna poslovica koja kaže: "Dukat dobija na
sjaju ako je u zadužbini".
Zajedničko
svim tim ljudima, zadužbinarima, mecenama, darodavcima bilo je da su podršku
kulturi, obrazovanju, nauci smatrali patriotskom obavezom. Na taj način, svojim
donacijama, fondovima, zadužbinama, oni su vraćali dug državi i narodu koji su
im omogućili da steknu tako veliko bogatstvo. I upisali se u tefter besmrtnih,
onih po kojima se pola Beograda i danas zove.
Po ovima
današnjim tajkunima moći će zovu jedino jahte kojima jedre morima i okeanima,
privatna imanja po Nicama, Montekarlima, Sejšlima i ostalim poreskim
rajevima.... Oni su rodoljubi, ali samo druge vrste. Oni vole državu zato što
ona postoji zbog njih. I baš ih briga što će umrijeti samo jednom, jer za
Andrića jesu čuli ali nisu imali kad da ga čitaju. Tako su preskočili i onu
njegovu da „svi mi umiremo samo jednom, a veliki ljudi dva puta: jednom kada ih
nestane sa zemlje, a drugi put kad propadne njihova zadužbina”.
U tom i
takvom poretku stvari i oni rijetki, koji daruju, to skrivaju, da se ne bi
našli na udaru javnosti kao remetilački faktor. Bolje je gledati svoja posla.
Jer što reče Basara: Nelogično je da
poredak koji se temelji na nekulturi ulaže u kulturu. Radio bi o
sopstvenoj glavi.
Нема коментара:
Постави коментар